Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av War Room, amerikansk film fra 2015

Drama Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 9 år

Kristenfilm om bønn og bønnekamp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2019]

Filmen åpner med krigsscener der heftige våpen blir brukt. Vi får fortalt at krig har vært en del av menneskeheten til alle tider. Det kjempes om makt, om rikdom, om rettigheter eller for frihet. Det er alltid noe å kjempe for. Men noe er likt for hver eneste krig. Langt fra slagmarken har noen utviklet en strategi og finner ut ting om fienden og hvordan en krig skal kjempes. Og ektemannen til damen som forteller hadde en slik rolle til han døde av hjerteinfarkt. Og da han var borte ble det en vanskelig tid for henne og sønnen. Hun ble minnet på at døden er en del av livet, og at man ikke må ta livet for gitt.

Vi følger Elizabeth som er gift med sin store kjærlighet, Tony. Men det er bare det at de krangler hele tiden, men til tross for dette er Elizabeth fast innstilt på å redde ekteskapet. Gjennom jobben sin som eiendomsmegler, blir Elizabeth kjent med en eldre kvinne med navnet, Miss Clara WIlliams. Clara er sterk i troen sin og kan snakke for seg, så hun konfronterer rett og slett Elizabeths lunkne forhold til Gud.

Denne filmen handler om en koselig, eldre, farget kvinne med mye på hjertet. Hun lærer den yngre hovedrollen i filmen en god del triks i livet. Vi får blant annet se Clara WIlliams ynglingsted i huset. Det er nemlig det hun kaller for krigsrommet. Der kjemper hun kamper hver dag med fredelige midler. Det vil si hun ber mye for de sakene som betyr noe for henne. Clara kommer også med mye tips i hvordan Elizabeth kan redde ekteskapet. Sørlig siden Elizabeth ser på ektemannen som fienden når hun krangler med ham. Det vil si at Elizabeth har mye å jobbe med og gjennom prosessen får Elizabeth lære å kjenne Gud på en ny måte...

Annonse:

Jeg var meget spent på denne fjerde filmen jeg ser av filmskaper Alex Kendrick. Han har laget en god del dugelige kristenfilmer som har blitt lagt merke til. Kristne filmer fra Kendrick-brødrenes filmselskap er gjennomtenkte temaåpnere som har historier med ting til ettertanke. Det er filmer som sportsfilmen ‘Facing the Giants’, ekteskapsfilmen ‘Fireproof’ og foreldrefilmen ‘Courageous’. Alle filmene hans tar opp viktige temaer for mange i livet og forankrer det hele i Bibelen på et vis. Filmene er nok best å kjenne seg igjen i for kristne, men det er overraskende mye å lære for andre sjeler som trenger å se filmer med gode verdier.

Bønn er for mange en merkelig måte å kommunisere på. For folk flest virker det rart å snakke med en Gud gjennom bønn, men dette er noe mange ofte tyr til når de kommer i vanskelige situasjoner, og for kristne er det noe man utøver ofte, fordi kristne har en tro på at Gud hører bønner, og kan svare på dem, og gi en hjelpende hånd på en eller annen måte, eller bare det å få tilgivelse. Så om du er nysgjerrig på hva bønn er, hvordan det foregår, og hvordan det kan virke, så er dette en fin film å se.

Så hvordan fungerer en film som handler om noe så ‘religiøst’ som å snakke med Gud? Joda, det er en frisk måte å få utforsket bønnens kraft i dagliglivet. Dette er lagt opp som et realt drama med noe humor mellom slagene. Det blir noe moro ut av at rollefigurene bruker ordets kraft istedet for vold når man blir ranet eller lignende. Filmen gjør også et poeng av å kjempe kamper i det daglige med bønn som våpen. Vi får se at det ikke bees om ting man vil ha, men også det å hjelpe andre og få tilgivelse for det man ikke strekker til med som et menneske. Filmen viser at mennesker ikke er perfekte og trenger hjelp og guiding i det daglige. Man kan alltid bli et bedre menneske og få et bedre og bønn kan være et slikt våpen. Filmen kan føles noe hul om man ikke bryr seg om det som omhandles, nemlig bønn, men du ser ikke en slik film om du ikke er åpen for noe slikt, så med andre ord er dette en film for kristne eller søkende personer som vil lære hvordan bønn er ment å fungere i et kristent liv.

Konklusjon
Denne filmen handler om bønn. Og det må være en veldig vanskelig oppgave å lage en film om det å be, nesten umulig, men denne filmen klarer seg ganske bra i så måte. Filmen er godt laget med bra fotoarbeid og fin scenografi laget på en veldig overbevisende måte. Skuespillet i filmen er ganske bra, særlig hos Karen Abercrombie, som spiller den sterke eldre ‘bønnekrigsdamen’ på svært overbevisende vis. Likevel har filmen sine begrensninger. Jeg tenker på måten den er fortalt på og historielinjen i filmen som et enkelt skall rundt ‘bønneguiden’. Men på den annen side ser jeg ikke for meg så mange måter å gjøre dette på når hverdagsbønn skal beskrives.

Filmen beskriver dog en prosess i det å bli kjent med Gud gjennom bønn, men om man ikke bryr seg om bønn, så er filmen ganske hul. Og selve hovedproblemet i filmen tar relativt kort tid å ‘fikse’, men dette er ikke en film du ser for å underholdes med en god historie. Dette er heller noen slags undervisningstimer om bønn, skapt i form av en film, som passer godt for kristne.

Og om du er kristen, så vil jeg tro at du har mye utbytte av filmen som både oppbyggelig film og en kul påminner om hva bønn kan bety i et kristenliv. Det hele er utformet på kreativt vis med mye forankring i det Bibelen sier om bønn, formidlet med mye følelser, et stort hjerte, mye iver og med noe humor og sjarme hos rollefigurene som piffer opp inntrykket. Derfor ruller jeg en meget sterk treer på terningen for en film jeg anbefaler deg sterkt å se om du liker inspirerende kristenfilmer.

Terningkast: 3+

[ Filmen kan kjøpes på platekompaniet.no eller leies på Google Play ]




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Courageous - Det er viktig å ha mot til å være gode forbilder som foreldre!
- Fireproof - Man må kjempe for ekteskapet...
- Facing the Giants - En ny måte å snu trenden for det amerikanske fotballlaget...

Diskusjon

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,3 av 6 - 26 stemmer)

Kritikker i media

  • Pluggedin.com
  • Lylesmoviefiles.com
  • Filmracket.com
  • John Hanlon Reviews
  • Quad City Times
  • Entertainment Weekly
  • Commonsensemedia.org
  • ReviewExpress.com
  • Variety
  • Filmogtro.dk
  • Baret News
  • The Hollywood Reporter
  • Antagony & Ecstasy
  • Sacramento News & Review
  • Los Angeles Times
  • RogerEbert.com
  • The Guardian
  • Cinemablend.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.