Anmeldelse av Courageous, amerikansk film fra 2011

Drama Spilletid: 129 minutter

Det er viktig å ha mot til å være gode forbilder som foreldre!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2019]

Alt åpner med en farget person på en bensinstasjon som får stjålet bilen sin fra en annen muskuløs type. Han rekker akkurat å huke tak i føreren gjennom vinduet da han begynner å kjøre avgårde i vill fart. Det skaper litt av en actionfylt start på denne filmen i bakstetaket midt i trafikken med den ene personen hengende ut av vinduet med mye møtende trafikk. Det hele ender heldigvis bra, i grøften et sted. Men det viser seg at mannen ikke var bekymret for bilen sin, men den lille sønnen hans som satt i baksetet på bilen. Like etter får vi se at han starter som ny farget politimann i byen.

Vi følger de personlige livene til politimennene Adam Mitchell og Shane Fuller Hayes. Mitchell forguder sin ni år gamle datter, Emily, men er ikke like oppofrende for sin femten år gamle sønn, Dylan. Mitchell deler ikke sønnens interesse for langdistanseløp. Hayes, på sin side, kjente aldri sin biologiske far, i stedet behandlet en nabo som sin far, men vil risikere livet for å redde sine tre egne barn. Tenåringsdatteren Jade synes faren er streng, siden han ikke lar henne gå ut med kjæresten Derrick, som virker å være litt av en urokråke. Fuller er skilt, på samme måte som foreldrene hans, og han har felles forvaring av sønnen.

En dag blir Emily drept av en beruset sjåfør og det ødelegger Mitchell og hans familie. Etter datterens død, leser Mitchell om farskap i Bibelen. Han bestemmer at han må bli en bedre far og lager en detaljert plan for å ære Gud i alle aspekter av familien. Han får med seg Shane Fuller Hayes og to andre fedre i nabolaget, sammen former de en allianse og pakt med Gud for å bli bedre fedre og reparere forholdet til sine gjenlevende barn...

Mitt første møte med filmskaperen Alex Kendrick var gjennom sportsfilmen ‘Facing The Giants’, som jeg likte godt. Fireproof så jeg også nylig og den falt okei i smak, selv om den ikke klarte å toppe ‘Facing The Giants’, og nå var jeg klar for tredje film ut av min studie av Kendricks filmer, med filmen Courageous. Det som er herlig med disse filmene er at jeg ikke har sjekket ut hva de handler om, bare ser de og finner ut underveis hva jeg egentlig ser på. Det har vært en kul måte å oppleve disse kristenfilmene på.

Kendrick har tatt trygge og gode temaer fra samfunnet og laget film av det. Først var det amerikansk fotball, så en brannmann med fokus på ekteskapsproblemer. Denne gangen er det politiyrket som får kjørt seg med fokus på å være en god far. I begynnelsen taler politisjefen i byen til sitt politikorps om en ny studie om økningen i voldelig gjengaktivitet. I nesten alle sakene hadde gjengmedlemmene et fellestrekk, at de kom fra et hjem uten en far. Med andre ord vil barn uten en far ha fem ganger mer sannsynlighet for å begå selvmord og bruke dop eller 20 ganger mer sannsynlighet at de ender opp i fengsel. Så derfor mener sjefen at alle må gå hjem og være en god far når de er ferdige på jobb. Da skjønner vi at dette er viktig for filmens videre tematikk.

Filmen er laget på et lavt budsjett på kun 2 millioner dollar. Det er langt unna en hver Hollywood-film og mindre enn en del norske filmer som kommer på kino. Det er imponerende å se hvor mye film Kendrick har laget for pengene. I denne dramafilmen er det også en del action innimellom. Synes filmen begynner svært lovende og er en fengende film å følge. Vi følger politiet i deres arbeid på å jakte kriminelle. Og det som er digg her er at Kendrick begynner å få mer fart på dramaet enn i sine foregående filmer til sammen. Dette begynner det å svinge litt av. Det er moro når den fargede politimannen siterer Danny Glover i ‘Dødelig Våpen’ uten å banne og sier at han ‘to be too old for this’, imens han løper og legger ned en kriminell i bakken. Skuespillet i filmen er ikke så verst til en kristenfilm å være og langt bedre enn de første filmene. Det er en bra kjemi mellom skuespillerne som stort sett leverer bra, til tross for at det ikke er kjente navn på blokka.

Dette er også en kristenfilm, men det tar rundt 26 minutter inn i filmen blir Gud nevnt for første gang. Filmen har bra moral og tar opp et viktig tema, også for de som ikke er kristne. Det er svært viktig å fokusere på familien sin og være gode forbilder for våre barn, slik at de skal vokse og bli gode og ansvarsfulle voksne som kan ta vare på sine barn igjen. Og filmen viser at det ikke er lett og at man ofte kan bli litt for streng og mindre kjærlig mot sine barn. Det fordi man tror man vet best for dem, men så viser det seg at dette kan skape fronter, gnisninger og barna kan støtes fra deg i de siste årene før de blir voksne. Slike ting kan ofte være vanskelig å reparere, men alt er mulig og det er aldri for sent å snu. Med andre ord trenger man mot til å være en god forelder, og forme et barn vi kan være stolte av og guide dem på veien til å gå sine egne veier.

Men selv om filmen fungerer temmelig bra til tider, har den noen dødperioder der fremdriften, ikke er like bra, men til tross for dette er dette en kristenfilm det går virkelig an å være stolt av uten å misjonere for mye. Kanskje burde filmen vært klippet ned en halvtime, men det er nok vanskelig å kutte poenger, fordi filmskaperne hadde så mye på hjertet. Og dette er nettopp blitt en film som er skapt med hjerte og et personlig manus som fungerer bra. Vi får se hvordan kristne har fått sine liv endret etter å ha møtt Jesus og det får dem til å forsøke å bli bedre forbilder for sine barn og de rundt dem.

Filmen har bra sjel, sjarme og er noe jeg tror kan berøre mange med sitt enkle budskap om det å være tilstede for sine barn. Noen ganger er filmen litt overtydelig, men jeg synes at dette også er på sin plass, fordi det ofte er litt positiv, velmenende naivitet i mye religion. Synes filmen har et bra manus med mye positivitet som en moderne fabel som kreativt rører litt i bibellandskapet, men på en måte som ikke skremmer bort folk flest. Budskapet er solid og passer for mange, men det skal dog sies at jeg tror kanskje kristne og de som dyrker godhet og familieverdier er de som har størst utbytte av denne filmen.

Det er litt vanskelig å rulle terning på filmen som fremstår med et mer positivt fokus og en stor entusiasme i filmproduskjonen som jeg liker å premiere. Men til tross for at filmen har såpass mye bra i seg, så er den noe tungrodd til tider, men i det store og det hele synes jeg at filmen har en overbevisende historiefortelling med passe humor og action mellom slagene. Det gjør at jeg ruller en firer på terningen for en film som av de filmene jeg har sett til nå er Alex Kendricks beste film, og en kristenfilm det går an å være litt stolt av. Kristenfilmer er ikke akkurat velsignet med slik filmskaping på dette nivået, da de ofte lider av enten for mye klisjeer, men denne filmen har en handling der det ikke går alt for bra med rollefigurene, selv om de tror på Gud. Mot slutten får vi også se kriminalitet og med skuddscener også. Dette er både budskap, dramatikk og underholdning i skjønn forening.

[ Filmen kan kjøpes på platekompaniet.no eller leies på Google Play ]

- War Room - Kristenfilm om bønn og bønnekamp
- Fireproof - Man må kjempe for ekteskapet...
- Facing the Giants - En ny måte å snu trenden for det amerikanske fotballlaget...

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray