Anmeldelse av Fireproof, amerikansk film fra 2008

Drama Spilletid: 122 minutter

Man må kjempe for ekteskapet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2019]

Filmen åpner med noe som skjedde 25 år før. Det er leggetid for en liten jente. Jenta spør om far kan legge dynen over ham, men mor svarer at han er på jobb på brannstasjonen og kommer ikke igjen før dagen etter. Jenta ønsker å gifte seg med sin far, men det sier mor ikke går an fordi han allerede er gift og at hun vil finne noen andre som er like hyggelig og snill som faren.

25 år senere er Catherine blitt voksen og giftet seg med Caleb. Han jobber som brannmann og hun tjener også til livets opphold med grei inntekt. I begynnelsen får vi se en litt småkranglete Caleb og det er skår i ekteskapet mellom ham og kona. Han snakker med en kollega om det og kollegaen mener at alle trenger rådgivning.

Caleb mener han ikke blir respektert og at ikke kona bidrar like mye. Det tar hun ille opp og krangelen er et faktum. Men ekteskap er ikke brannsikre, man blir brent. Vi får se hvordan begge ikke skjønner hva den andre mener og at de begynner å vokse fra hverandre og må se om de begge har noe å kjempe for å fortsatt være sammen...

Brannmannen i front er til tjeneste for andre, men er ikke like tilstede og hjelpfull på hjemmebane. Det gjør at han ikke leverer i det livet han lever selv. Vi får en beretning om en mann som ønsker å forandre livet og rette opp i ekteskapet, slik at han ikke lar partneren i stikken, slik han er lært opp som en god brannmann. Og nettopp denne metaforen bruker filmen for alt den er verdt.

Etter å ha sett ‘Facing the Giants’, var jeg sugen på mer film fra filmskaper Alex Kendrick. Han viste stort pågangsmot og kvalitet med ‘Facing the Giants’, selv om noe ble satt veldig på spissen med mye følelser i sving og store frukter av tro. Og nå har han beveget seg bort fra sportsfilmen og over i et annet mer dramapreget landskap. Og denne filmen tar opp det viktigste forholdet i livet mellom kjøtt og blod, nemlig ekteskapet. Liker også godt hvordan filmen er lagt opp, med at det først blir gnisninger, før hovedhandlingen setter inn. Filmen tar opp problemer i hverdagen og hvordan folk som lever i forhold kan løse problemer.

Skuespillet i ‘Fireproof’ er hevet et par hakk siden ‘Facing the Giants’, og det gjør at dramaet sitter bedre. I front finner vi Kirk Cameron, best kjent for å ha hovedrollen i ‘Left Behind’-filmene. Han er ikke den mest profilerte skuespilleren, men har litt erfaring og er grei som den litt kranglevorne og intense brannmannen. Han har et sympatisk og pent utseende. Det gjør han godt nok skikket til å lede an i ‘Fireproof’ og gi oss det vi vil ha av en heroisk brannmann som verdsetter troskap. Nå skal det dog legges til at han kanskje blir litt for innbitt til tider og det går noe ut over troverdigheten hans, men jeg synes han får godkjent som filmens anker.

Dette er nok en kristenfilm, men det tar rundt 25 minutter inn i filmen før filmen drar inn religion for første gang. Vi får se en brannmann som sliter med barnetroen sin. Han tror ikke Gud vil ordne opp i hans ekteskapsproblemer. Men faren til Caleb gir sønnen hans 40 dagers guide for å redde ekteskapet. Dette er noe faren selv har erfart og noe som reddet hans ekteskap, men fungerer eldre triks på nye damer? Det gjenstår å prøve, men det er ikke enkelt å bryte en isfront som har bygget seg opp over år...

Filmens handling er veldig rett frem, men filmen er ikke like forutsigbar som ‘Facing the Giants’. Alt har dog god moral hele veien, selv om det noen ganger går litt varmt i enkelte diskusjoner. Vi får se at ekteskapsproblemer ikke alltid lar seg løse med andre lette midler. I dag er det for mange som gir opp og skiller seg, men filmen viser at det er verdt å kjempe for kjærligheten.

Liker hvordan brannmannen må endre seg i livet for å kjempe for den han virkelig elsker. Man må vise at man bryr seg om den andre og man må vende det andre kinnet til noen ganger og ikke alltid rope høyest, selv om man tror man har rett i det man mener og gjør. Det er ikke lett å lese tanker, og når det man gjør og sier viser blir misforstått, så bygges krangelen opp. I ekteskapet er det gjensidig respekt som står i fokus og for å leve godt sammen bør begge skjønne det. Men filmen fokuserer mest på mannen og hvordan han må gjøre sin del for at forholdet skal fungere.

Synes filmen er ganske grei i oppbygningen og dramatiseringen av typiske problemer med ekteskapet. Det skinner heller ikke veldig igjennom i filmen før halvveis hvor dette bærer hen. Først da begynner filmen å preke litt om forholdet mellom kjærlighet og tro. Og først når Caleb skjønner at han har forsømt sin tro, begynner han å endre seg ellers i livet også. Og om du har vært kristen eller religiøs i livet, så vet du hvordan dette kan endre synet på livet ellers også, og dette viser også denne filmen, selv om hovedrollens omvending skjer litt unaturlig og på blunket. Synes også filmen kanskje kunne utfordret oss mer på konas forhold til hennes tro, som nesten ikke kommer frem. Jeg vet ikke helt hvorfor manusforfatterne har tatt dette valget, men kanskje for å gjøre nedslagsfeltet for filmen bredere?

Alex Kendrick har laget en bra film, denne gangen også. Du får flotte kameravinkler og en grei gjennomført og visuell stil i filmen. Filmen forsøker seg også på litt krydder underveis. Det blir også tid for litt spøk, sjarme og humor som liver opp i alt alvoret. Du får eksempelvis se en scene der en brannmann deiger seg foran speilet i garderoben og danser til en sang på radioen. Han blir selvsagt fersket og ledd av, av sin kollega som synes det er ustyrtelig morsomt. Liker også at handlingen ikke glir glatt hele veien.

Alt i alt er dette nok en grei kristenfilm, og selv om manuset er okei gjennomført, er det rom for en del forbedringer der med tanke på å få ting mer naturlig. Jeg har pekt på noen av disse allerede, men kanskje det største punktet er at ekteskapsproblemer også har to sider og kvinnen har like mye skyld i at problemene hun også, men skjønner på den andre siden at det er lettest å ha en hovedrolle som skal ta initiativet til endring og kanskje fordi det er mest utypisk at mannen tar en slik rolle. Og så er det jo kanskje mest romantisk for kvinner at en mann tar en slik rolle, siden dette nok mest er en film ymtet på kvinnen å like, selv om begge kjønn har mye å lære av det filmen disker opp med.

Synes også at ekteskapsproblemer også ikke er noe bare kristne opplever og at det ikke nødvendigvis er link mellom tro og et godt ekteskap, selv om det selvsagt er best om begge har et en felles visjon og tro i et liv sammen og kanskje filmen tar for gitt at ekteskapet fra gammelt av er ment som en pakt med Gud om evig troskap til døden skiller oss av. Men jeg håper det filmen egentlig forsøker å fortelle oss er at ting er lettere når vi har det bra med oss selv slik at vi har overskudd og iver til å elske den vi bryr oss mest om, selv på dårlige dager. Jeg tror også at filmskaperne vil kjempe for ekteskapet i seg selv med å lage denne filmen, selv om forholdet mellom tro og ekteskap kunne vært bedre utbrodert i filmen, med et bedre og mer naturlig link mellom disse tingene.

Kanskje blir også filmen litt for tannløs i konkurranse med Hollywoods beste filmer om ekteskapsproblemer, som kanskje oppleves som mer troverdige. Men til filmens forsvar så kan man ikke ‘please’ alle i en slik film og dette er en super film for deg som er kristen og i et forhold eller for den saks skyld også andre som vil gjøre noe for å holde sammen med sin hjertevenn. Med andre ord likte jeg filmen, men synes den har noe å gå på, og oppleves ikke like på hele veien, men er langt i fra noen dårlig film og tar opp et evig aktuelt tema på en snill og flott måte. Og jeg må innrømme at jeg ble litt beveget av det filmen stiller opp med på slutten. Det er jo alltid litt søtt med ‘ekte’ kjærlighet på film, og selve slutten er kanskje veldig klisjemessig, men også en typisk forløsning av en slik film.

Jeg synes 'Facing the Giants' var en ørlite bedre film enn dette, men så skal det jo sies at dette er en langt vanskeligere film å lage og gjennomføre, fordi det krever mer av alle elementer for å fungere. Men filmen klarer seg langt bedre enn du skulle tro på forhånd. Særlig til å være laget på et lavt budsjett med et lite filmselskap stablet på beina av en menighet alene.

[ FIlmen kan kjøpes på platekompaniet.no eller leies på Google Play ]

- War Room - Kristenfilm om bønn og bønnekamp
- Courageous - Det er viktig å ha mot til å være gode forbilder som foreldre!
- Facing the Giants - En ny måte å snu trenden for det amerikanske fotballlaget...

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Fireproof
  • Christianity Today
  • Quad City Times
  • Jackiekcooper.com
  • Sacramento News & Review
  • Filmogtro.dk
  • Larsenonfilm.com
  • Sin Magazine
  • Austin Chronicle

Samuel Goldwyn Films, Affirm Films, Carmel Entertainment, Provident Films, Sherwood Pictures