Anmeldelse av Chernobyl, amerikansk miniserie fra 2019

Drama, Historie Spilletid: 64 minutter

Chernobyl - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.08.2019]

Alt starter på kvelden i Moskva, 26 april 1988. En eldre mann snakker om skyldspørsmålet rundt hvem som var ansvarlig for Tsjernobyl og hva som er kosten av løgner. Han leser inn på kassett hva som virkelig har skjedd ved Tsjernobyl og gjemmer kassettene i en ventil i en bakgate der han bor. Like etter henger mannen seg hjemme. Deretter hopper handlingen to år og ett minutt bakover i tid. Det første som skjer er at det skjer en eksplosjon i kjernen i en av fire reaktorer. Etter dette får vi hele historien om hva som gikk galt under Tsjernobyl under den mest alvorlige kjernekraftulykken i verdenshistorien, og hvilke konsekvenser det fikk for folk og fe rundt dem...

Serien mater oss med informasjon hele veien og vi følger en dramatisering av det som skjedde med fokus på å fortelle hva som skjedde og hvorfor snarere enn å skape en annen historie rundt rollefigurene. Og det føles ganske kult å få alt presentert på denne måten, og la historien snakke for seg selv, kronologisk. Jeg vet dog ikke om alt dette i serien har skjedd, men det hele virker dog veldig troverdig skildret og passer med alt jeg vet om Tsjernobylulykken. Vi får se at ulykken skjedd på grunn av både uflaks og dårlige vurderinger på løpende bånd.

Det eneste jeg ville endret på er at snakkes engelsk istedet for russisk eller ukrainsk. Men på den annen side er det da lettere å følge med, og atmosfæren i serien er meget trykkende og seriøs. Vi får se konsekvensene av atomkraftverk når ting går galt. Dette påvirker sterkt mange menneskeliv, og folk som var med å hjalp til, visste ikke konsekvensene av hva de ble utsatt på, bare at det var viktig å stoppe dette mest mulig for at ikke ulykken skulle ta enda flere menneskeliv. Og for å gjøre dette var man avhengig av veldig mange menneskelige operasjoner som betydde mange måtte dø i felten av stråling og lignende.

Handlingen blir skildret fra flere hold og hvordan folket ikke skjønte omfanget av katastrofen. Og de som styrer sender folk i døden med vitende og vilje. De virker som følelsesløse folk som styrer og forsøker å kontrollere alt med jernhånd for å ikke tape ansikt for nasjonen og verden utad. Det blir selvsagt fare for at avfallet spres ut over hele kloden. Derfor settes det igang en stor innsats for å hindre nedsmeltingen og branner til å spre seg slik at ikke flere reaktorer også kunne blitt tatt med i dragsuget. Og pampene på toppen i Sovjetunionen prøver selvsagt å dysse ned ulykken og heller snu alt til en triumf for Russland med tanke på de mange redningsaksjonene.

Serien har fått veldig gode anmeldelser og det skjønner jeg når jeg ser serien. Dette dveler ikke med noe og leverer en både troverdig atmosfære og kjølig spenning under alt som skjer. Vi får svært gode skuespillerprestasjoner i serien. Stellan Skarsgård er solid som kommunistpartiets representant som sakte men sikkert begynner å skjønne hva som egentlig har skjedd og konsekvensene av dette. Jared Harris og Emily Watson er topp som atomforskere som skjønner omfanget av katastrofen og forsøker å handle raskt. Men det er ikke så enkelt når alle skal ha sitt å si om ulykken de fleste ikke fatter hva går ut på.

Alt fremstår som svært gjennomført hele veien i en spennende og velskapt suppe du bare må følge med på. Liker det kalde og visuelle inntrykket i serien. Det hele har en kald fremtoning med et spygrønt skjær. Alt blir skildret på en grusom måte med et visst dommedagsaktig atmosfære hengende over serien. Alt fortoner seg nesten som et mareritt og vi får se mye fælt med hva strålingen gjør med folk av oppkast, svimerker og skrikende fjes. Og nesten mest skremmende av alt er kynismen blant de som styrer det hele. De dysser alt ned og bagatelliserer alt og forsøker å se den andre veien, men de tar heldigvis noen grep, fordi de føler de må, og etter en stund oppdager andre land at strålingen hos dem er høyere enn normalt, og da kan ikke ting holdes skjult lengre.

Alt i alt er dette mesterlig fortalt fra start til slutt. Du får en veldig helhetlig fortelling og ikke noen overdramatisk beretning rundt rollefigurene for å la dem stå i sentrum. Og i serien er det Tsjernobylulykken som taler for seg selv og rollefigurene er bare med i handlingen som brikker. Liker veldig godt at alt fortelles kronologisk fra begynnelse til slutt, uten å hoppe frem og tilbake i tid. Det skaper en veldig autentisk og ryddig fremstilling. Alt fremstår som sitrende spenning hele veien. Det gjør at dette får full pott fra meg fra en serie som kom fra intet og overrasket meg stort. Jeg kan med andre ord virkelig anbefale serien videre. Aktualiteten i materialet er også gjeldende i disse dager med utfordringer rundt å finne bærekraftig og rein energi.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Espinof.com
  • Paste Magazine
  • Slashfilm.com
  • Financial Times
  • The Straits Times (Singapore)
  • Rollingstone.com

USA, Storbritannia