Anmeldelse av Facing the Giants, amerikansk film fra 2006

Drama, Sport Spilletid: 111 minutter

En ny måte å snu trenden for det amerikanske fotballlaget...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.08.2019]

Filmen åpner med at trener Grant Taylor og laget hans har mulighet til å vinne en viktig play off kamp, men taper kampen. Treneren har vært der i 6 år og ikke hatt noen resultater å vise til. Og når lagets store stjerne, som har skåret en tredjedel av poengene i sesongen, forlater laget til fordel for et annet, blir det tungt å både være trener og spiller på laget. Problemene begynner å tårne seg opp for treneren på alle fronter.

På hjemmebane forsøker treneren og kona å få barn, men de har vært barnløse til tross for å ha prøvd i flere år. Giants har vunnet serien fire år på rad og blir det store laget å slå for alle andre lag i ligaen, men etter å ha tapt tre kamper på rad i neste sesong, begynner mange å spørre om Taylor er rett mann til å lede laget. Taylor selv begynner også å lure på om han er rett mann for jobben, men så får Taylor hjelp fra uventet hold til å finne styrken til å fortsette...

Filmskaper Alex Kendrick var et uskrevet blad for meg før jeg så denne filmen. Jeg fikk tilfeldigvis høre om filmen fra en kamerat av meg som anbefalte den for meg og sendte med meg noen filmer av Kendrick som jeg burde se. Dette var første film ut for meg, og jeg må si at Kendrick er en mann som får mye ut av en kul ide og et sparsomt budsjett. Han viser at han kan lage folkelig sportsfilm med trosvinkel på, og det på inspirerende vis. Dette bevises både gjennom regien og den fengende filmmusikken. Både kameraføring og klipp er fint gjennomført. Hele veien med enkle men gode tilnærminger til hvordan vi skal få den beste synsvinkelen for å formidle historien tydeligst mulig. Kendrick skal ha mye skryt for denne filmen som kostet imponerende lave 100 000 dollar å lage, og han viser åpenbart sine talenter som filmskaper med denne sportsfilmen med mye friske sportsscener som er med på å heve filmens inntrykk.

For det meste følger filmen den amerikanske fotballtreneren Grant Taylor, men vi følger også andre personer rundt laget hans og noen spillere. Manuset byr på utmerket moral og en flott oppbygning i filmen. Skuespillet er ikke topp i filmen, men det fungerer nok til at filmen får frem sine poenger og klarer å formidle historien sin så du tror på det. Men selv om filmen ikke har noen kjente skuespillere, så føles filmen ganske fengende likevel, og særlig siden dette er lavt budsjett så skal jeg ikke trekke for mye på skuespill på samme måten som jeg ikke gjør dette i skrekkfilmer med lavere budsjett. Filmen byr også på litt humor mellom slagene som liver opp inntrykket, som da en elev sovner i timen og ender opp med å bli plassert på sin pult oppå en annens pult og våkner av at læreren tar ham i å sove.

Jeg er ikke spesielt glad i sportsfilmer for tiden, men var det i min ungdom. Derfor var jeg en smule skeptisk når jeg satte meg ned med denne filmen. Og jeg ble ikke mindre skeptisk når jeg så at filmen handlet om amerikansk fotball, en idrett jeg sjelden lar mine øyne hvile på annet enn via noen filmer. Men folk flest liker sport og filmer om det å vinne og særlig for outsidere som vinner mot alle odds. Filmen lærer oss at vi ikke skal være redd for å feile i det vi er god på, siden alle misslykkes alltid på noen punkt i livet. Men noen ganger er det innstillingen som er viktig for å ikke feile. Noen sportsfilmer går mange i seg selv, men denne filmen tar et litt annen innfallsvinkel.

Filmanmeldere generelt sett liker ikke å ta i religion på film, så sant det ikke blir kritisert eller naturliggjort på andre måter. Men jeg skal ikke slakte filmen fordi den rører omhandler tro i form av på en Gud. Jeg synes det er like naturlig som å finne troen på seg seg selv gjennom andre metoder og langt mindre uselvisk å stole på en guddommelig kraft. Men tilbake til filmen, fordi filmen rører innom teamet med tro, og da pleier det å være tro på seg selv det handler om, men her blir det snudd på flisen at hovedpersonen ber til høyere makter og får svar. Dette er jo for den saks skyld ikke verre enn å ha onde makter som virker inn i en skrekkfilm, og det ser jo mange ut til å elske. Denne filmen viser oss troen på det gode utenfor oss selv, og noe som ikke vises så ofte på film.

Vi får også servert et par bibelvers igjennom filmen og alle kan lære noe gjennom denne filmen. Særlig de som ikke er kristen og ikke er vant med å vende seg til bønn for hjelp i hverdagen. Det er ofte litt fremmed for folk hvordan det er er å være troende og denne filmen viser hvordan troende tenker og lever. Men filmen bruker ikke så mye tid på religion, selv om det er et veldig viktig poeng i filmen. I denne filmen får vi se hvordan treneren bruker en Gudstro som skal smitte over på laget for å få en positivitet i leiren og en vilje i laget som de ikke har hatt før. Dette fører til en revolusjon for laget som får en mye gladere og positiv holdning til sporten de elsker. Og det er ikke så mye fokus på det å prestere og vinne heller enn å tro med hjertet og vinne ut i fra det. Og som all annen sportsfilm er dette todelt. Først er det fokus på motgang og så begynner trenden å snu i andre omgang og håpet er tent.

Hvis jeg skal være noe kritisk så virker noen av rollefigurene litt voldsom i fremstillingen av noen som viser seg å gå fra ingenting til å utføre store ting. Du skjønner også veldig raskt når su ser disse personene at de vil begynne å prestere etterhvert, fordi slik er klisjeene fra andre sportsfilmer. Historien bygger også opp med mye sentimentalitet og følelsene sitter løst når treneren er nær ved å gi opp med å trene laget han kjemper for. Ting er også satt veldig på spissen og det er ikke måte på hva Gud gjør for dette fotballaget, men så er jo dette film, og da er slikt greit å fordøye. Noen ting er kanskje litt for typisk, men likevel var jeg ganske så lett med på det filmen gir meg av opplevelser. Det fordi filmen har mye positivitet i seg og jeg liker en del av situasjonene og rollefigurene svært godt. Sportsscenene med amerikansk fotball er også meget gode og av samme høye kvalitet som mange andre sportsfilmer fra Hollywood med langt mer penger i ryggen og er med det imponerende solide.

Om du liker typiske sportsfilmer, så føyer denne filmen seg bra inn i den gruppen. Filmen er nok ganske forutsigbar som det nesten utelukkende er i sportsfilmens verden, men som en typisk sportsfilm så er det reisen til snuoperasjonen som er det store trekkplasteret og det er virkelig det mest spennende med denne filmen også. Liker også at laget ikke fokuserer så mye på seg selv, men heller hyller høyere makter for at det går bra. Dette var for meg et friskt fokus og noe jeg likte ved filmen. Synes ikke filmen er for evangeliserende, da den ikke omvender deg alene, men heller viser en trener som velger å stole på Gud og gjennom det ser vi trenerens og lagets erfaringer med det å få et positivt fokus.

Til å være en såkalt ‘kristenfilm’, er dette meget potente saker, og det skinner igjennom at filmskaperne har villet skape mye engasjement med filmen og alt den formidler. Så får det heller være at vi vet hvor det bærer hen og at klisjeene ofte står å banker på rundt hver sving. Det er også kanskje vanskelig å unngå klisjeer når dette både er en lovende ‘kristenfilm’ og en inspirerende sportsfilm med et litt uvanlig fokus. Og jeg tror denne filmen vil fri til mer enn bare kristne med sin oppbygning og virkemåte.

Men selv om filmen leverer en bra forestilling, er det noe å gå på før den kan utfordre de store klassikerfilmene i sjangeren, men det denne filmen ikke har i kvalitet, tar den igjen med sjarme og sports- og trosglede. Det gjør dette til en meget folkelig film som mange vil elske og andre som er antireligion kanskje vil hate for de samme tingene. Det vanskeligste var å trille terning på filmen, fordi den ligger å vipper litt mellom en sterk treer på terningen og en svak firer, men jeg smeller til med firer fordi jeg liker å gi cred til filmer som ikke har de største budsjettene og som likevel klarer å skape store illusjoner.

Ternignkast: 4-

[ Filmen kan kjøpes på platekompaniet.no eller leies på Google Play ]

- War Room - Kristenfilm om bønn og bønnekamp
- Courageous - Det er viktig å ha mot til å være gode forbilder som foreldre!
- Fireproof - Man må kjempe for ekteskapet...

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray