Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 8, amerikansk tv-serie fra 2019

Fantasi Spilletid: 60 minutter

Game of Thrones - Trailer - Sesong 4 12.01.2014

Game of Thrones - Sesong 8: Enden på spillet om Jerntronen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.08.2019]

Alt starter i det Jon Snow og Daenerys Targaryen ankommer Winterfell. Det rustes opp til krig på alle fronter. Stark, Targaryen, Lannister og de andre familiene fører krig seg i mellom og det store slaget om jerntronen er snart kommet. Men først vil Jon Snow å åpne øynene til de krigende partene om at krigen i Nord mot Night King er mye viktigere og truer all annen menneskelig eksistens. La krigene begynne og la oss få slutten på den mest populære TV-beretningen gjennom tidene...

Det var med skrekkblandet fryd jeg var klar for siste sesong. Var sykt spent på hvordan alt skulle avrundes. Derfor ventet jeg også litt med å begynne å se til alt styret hadde lagt seg og jeg kunne sette meg ned i le av sommeren og nyte denne siste tiden med gjengen og det store oppgjøret som venter dem. Var også forberedt på å bli skuffet, fordi det er store sko å fylle. Og serieskaperne har også valgt å kutte enda en episode fra forrige sesong og er nå nede i seks litt lengre episoder i stedet for 7 i sesong 7 (og 10 i resten av sesongene).

Game of Thrones har vært litt av en fiktiv reise inn i et fascinerende fantasylandskap du sent vil glemme. Og dette er sesongen som avrunder alt serien har bygget opp mot siden 2011. Serien har gitt undertegnede både gleder, i kamper og historiebygging, og sorger, i det mange rollefigurer har blitt revet bort på dramatiske måter. Jeg ble ganske knyttet til mange av de sterke og modige rollefigurene som virkelig preger serien. I tillegg er serien mer balansert enn noe fantasy før dette, med presentasjon av rollefigurer som mer nyanserte og ikke bare god eller ond.

Sesongen åpner greit, men er litt langsom i oppbyggingen. Igjen får vi mye av oppskriften som har solgt Game of Thrones i mange lange sesonger gjennom årenes løp. Det er alt fra dristige sexscener, historiefortelling, eventyr med kule skapninger og rollefigurer, litt strategiprat i oppbyggingen til krig og ellers flott visuell stil og bilde i serien. Det blir også presentert noen overraskelser i første episode som pirrer nysgjerrigheten vår for hva sesongen kan romme. Den første episoden i sesong 8 henter også inspirasjon fra første episode i starten av serien, noe som nok er gjort for å fri til GOT-fansen. Det er også en del mer humor enn vanlig å spore i første episode.

Andre episode oppleves som ok, selv om det ikke er så mye som skjer, men det er en episode som føles stille før stormen. Og i episode 3 braker det løs med et stort slag, men slaget er filmet om natten og du får ikke se så mye av hva som egentlig skjer. Det ødelegger noe av inntrykket. Det hele minner litt om slaget ved “Helm's Deep” fra Ringens Herre-filmen Two Towers, men dette klarer ikke helt å holde samme kvalitet som kongen av fantasyfilm klarte å stille opp med. Dette er langt enklere og langt i fra like stilig, klassisk og flott skildret. Det er likevel noen kule scener innimellom og du får noen fete dragekamper i slaget. Du får også et zombiefokus som jeg synes tar litt mye overhånd, som om de også forsøker å fri til Walking Dead-fansen?

Denne siste sesongen begynner å miste grepet om storheten sin. Du får blant annet noen kleine øyeblikk som en lang scene der Tormund Giantsbane drikker ‘kjempe’-melk av et horn så det renner utover skjegget. Det er slike unaturlige humorscener som drar oss litt ut av handlingen igjen. Mye av handlingen er også litt vel enkel. Blant annet blir store farer veldig enkelt utmanøvrert på en lite sannsynlig måte.

Historielinjer blir også litt vel enkle og ting henger ikke så mye på greip lengre. Game of Thrones har alltid vært gode på å skape en naturlig atmosfære innenfor sitt egne univers, det blir nå brutt litt i siste sesong. Det gjør at jeg mister litt av interessen for både rollefigurene og det som skjer. Serieskaperne gjør ting for popcornaktig, uten å helt klare å følge opp den seriøse settingen i de foregående sesongene.

Flere steder i denne sesongen føles ting mer som en parodi på seg selv og det blir for mange klisjeer som ikke har vært likt Game of Thrones i sin storhetstid. Det blir riktignok en del kule kamper også slikt i høykvalitetssegmentet, som er bra teknisk laget, men det er også det mest positive jeg kan si om de siste episodene.

Siste sesong av Game of Thrones var meget traust. Særlig for en TV-serie som har levert så til de grader høyt nivå i sesong etter sesong. Selve slutten er også meget dårlig utført, uten at jeg skal avsløre helt hva som skjer der. Men jeg kan si at jeg tror dette er en slutt mange kommer til å bli skuffet over. Sesongen er dog helt severdig og har mye gode effekter og tidvis kule slag, men dette er ikke en verdig avslutning til Game of thrones. Det hele er alt for simpelt på flere områder og ikke minst ble jeg skuffet over historiefortellingen som har veldig mye mer å gå på enn dette. La oss håpe at Game of Thrones-forfatter, George R.R. Martin, klarer å skape en mye bedre avslutning på fantasyklassikeren enn dette. De andre sesongene har fått full pott. Dette holder bare dessverre til maksimalt en firer på terningen.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

- Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen
- Game of Thrones - Sesong 2 - Fortsatt storartet og gir deg enda mer eventyr og underholdning
- Game of Thrones - Sesong 3 - Innfrir og fortsetter sitt seierstog!
- Game of Thrones - Sesong 4 - Høydepunktene står i kø mot slutten
- Game of Thrones - Sesong 5 - En frydefull sesong!
- Game of Thrones - Sesong 6 - Øverst på TV-tronen!
- Game of Thrones - Sesong 7

27.06.2014 sier Pål Frostad: Gleder meg også mye til femte sesong. Synd det nesten er et helt år til den tid :(
27.06.2014 sier Minijokkeice: Ser veldig frem til femte sesong. men det virker som det dør noen vi liker veldig godt annenhver sesong.
26.06.2014 sier Pål Frostad: Jeg synes sesong fire var den beste sesongen til nå. Men sesong tre var et lite tilbakesteg i mine øyne. Men ellers er jeg enig med deg Minijokkeice.
25.06.2014 sier Minijokkeice: Jeg syntes serien blir bedre og bedre for hver sesong.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Grotlo94 om at sesong 1 ikke var det jeg helt hadde forventet, men som du sier solid selv om. Jeg føler at sesong to klarte å gi meg litt mer av det jeg følte manglet i første sesong. Min hunger på seong tre er i alle fall på plass ;)
12.08.2012 sier Grotlo94: Etter å ha sett ferdig sesong 1 så lurte eg på kvifor denne serien fikk så utruleg høg score. For min del så var det bare greit, hadde ingenting negativt å seie, men var bare ikkje så veldig underholdande. Sesong 2 var annerledes då. Mykje meir action og underholdning sida krigen begynte å trappe opp, men nådde likavel ikkje på toppen. Gir det ein femmer, liker serier som Breaking Bad, Dexter og The Walking Dead betre. Gleder meg til sesong 3 likavel.
09.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg der at dette var svært stødig og slutten var skikkelig patent og overrasker med godt eventyr.
09.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Fantastisk serie! Fikk nesten hakeslipp ved slutten på siste episode! Overrasker stadig! :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Game of Thrones