Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 7, amerikansk tv-serie fra 2018

Fantasi Spilletid: 60 minutter

Game of Thrones - Trailer - Sesong 4 12.01.2014

Game of Thrones - Sesong 7

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2019]

Vinteren er kommet. Det begynner å røyne på og verden bygger opp til krig på alle fronter. I mens Stark, Targaryen, Lannister og de andre familiene fører krig seg i mellom, står Night King og hans hær ved muren, klare til å invadere Westeros. Nå er tiden for oppgjøret kommet og gamle allianser og fiendskap betyr ikke stort lenger. Verden slik vi kjenner den står for fall...

Game of Thrones er en TV-serie som for mange er årets TV-høydepunkt. Det fordi serien er så underholdende og vellaget i alle ledd. Jo mer du kommer inn i serien jo mer solgt blir du. I denne syvende sesongen begynner også handlingen å dra seg litt til. I de første sesongene skrapte serien bare overflaten av hva universet har å by på av skapninger og hemmeligheter.

Det jeg liker med ‘Game of Thrones’ er de mange tvistene. Selv de man liker kan plutselig ende opp med å dø. Det er også et rikt univers med veldig mange rollefigurer å holde styr på. Det gjør at man stadig finner nye favoritter å heie på når både heltene og skurkene blir tatt av dage. Liker også at serien er veldig kjønnsnøytral med sterke kvinneskikkelser som klarer seg vel så godt som de sterke mennene.

‘Game of Thrones’ er fantasy på sitt beste. Det jeg liker med serien er at dette ikke bare er en kamp mellom det gode og det onde, men heller mer om mennesker og skapninger som alle gjør både dumme og kloke valg. Det gjør eventyret veldig menneskelig, selv om det finner sted i en mytisk verden der nesten alt er mulig. Og denne sesongen begynner rett på med det store spillet om jerntronen.

Det som i mine øyne har vært den største svakheten til Game of Thrones er at fremdriften er svært langsom. Det fordi vi følger så mange historier samtidig, og noen ganger ønsker jeg bare å se hva som skjer videre i den historien som jeg liker best. Heldigvis er dette endret litt i sesong 7. Her får du mer ting samtidig og samtidig færre historier å følge enn på det meste.

Den første episoden er ikke spesielt sterk, men begynner trygt og bygger seg sakte men sikkert opp mot det som skal komme. Episoden fenger også meg, selv om den går langsomt frem. Det blir mer og mer spenning episode for episode. Blant annet blir det mer slagaction i episode fire. Der er det svært kult å se de nå fullvoksne dragene til Dronning Targaryen i aksjon. Du får denne gangen en mer intens versjon der alle de sentrale rollefigurene er samlet på samme kontinent og det er kjekt å møte både venner og fiender igjen i denne syvende sesongen.

Serien snarer seg inn mot tittelkrigen om om den gjeve jerntronen, men samtidig venter også en krig i nord som de maktglade undervurderer når Night King står å banker på døren og står klar for å invadere, og der er det Jon Snow som er den eneste som har skjønt denne store trusselen. Alt serveres stødig hele veien, selv om noen kanskje mange ønsker seg mer action, så er det du får av action ganske så kul.

Dramapreget gjør seg gjeldende i begynnelsen. Det er mange lange dialogscener uten den helt store fremdriften i starten. Jeg merker også at historien rusher litt mer enn før og har ikke det samme narrative grepet som i de tidligere sesongene. Dette kan bero på at bøkene ikke er skrevet ennå, men likevel synes jeg også denne sesongen klarer seg fint på manussiden.

Men man må være tålmodig med Game of Thrones-sesonger. Det bygges nemlig opp og så utløses mer og mer action mot slutten av sesongen. Noterer meg også at sesongen har 7 og ikke 10 episoder. Det kan gjøre at ting blir mindre dratt ut. Du merker derimot at dette er en påkostet TV-serie. Alt fra effekter, scenografi og til kostymer og sminke er helt topp. Og det er nettopp dette kvalitetspreget som preger Game of Thrones og gjør det til en av tidenes mest fengende og største TV-serier.

Jeg synes denne sesongen var litt varierende, men holder likevel høyt nivå. Kanskje er jeg litt streng mot verdens mest populære TV-serie, men føler det er greit å være litt kritisk i syvende sesong. Mitt engasjement har ikke vært like høyt for denne sesongen som de foregående. Dette er dog veldig lovende gjennomført, men føles litt som en transportetappe for det som skal avrundes i siste omgang med Game of thrones. For min del har jeg kost meg med Game of thrones, men kjenner at det kommer til å blir greit å avrunde det hele også. De kuleste øyeblikkene i denne sesongen overgikk de kuleste i sesong seks og alt i alt er dette en sesong som leverer varene sine. Jeg ruller en litt forsiktig sekser på terningen, fordi jeg ikke kan rulle lavere, siden jeg gav forrige sesong 6, og denne føltes alt i alt, litt bedre.

Terningkast: 6-

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

- Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen
- Game of Thrones - Sesong 2 - Fortsatt storartet og gir deg enda mer eventyr og underholdning
- Game of Thrones - Sesong 3 - Innfrir og fortsetter sitt seierstog!
- Game of Thrones - Sesong 4 - Høydepunktene står i kø mot slutten
- Game of Thrones - Sesong 5 - En frydefull sesong!
- Game of Thrones - Sesong 6 - Øverst på TV-tronen!
- Game of Thrones - Sesong 8: Enden på spillet om Jerntronen

27.06.2014 sier Pål Frostad: Gleder meg også mye til femte sesong. Synd det nesten er et helt år til den tid :(
27.06.2014 sier Minijokkeice: Ser veldig frem til femte sesong. men det virker som det dør noen vi liker veldig godt annenhver sesong.
26.06.2014 sier Pål Frostad: Jeg synes sesong fire var den beste sesongen til nå. Men sesong tre var et lite tilbakesteg i mine øyne. Men ellers er jeg enig med deg Minijokkeice.
25.06.2014 sier Minijokkeice: Jeg syntes serien blir bedre og bedre for hver sesong.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Grotlo94 om at sesong 1 ikke var det jeg helt hadde forventet, men som du sier solid selv om. Jeg føler at sesong to klarte å gi meg litt mer av det jeg følte manglet i første sesong. Min hunger på seong tre er i alle fall på plass ;)
12.08.2012 sier Grotlo94: Etter å ha sett ferdig sesong 1 så lurte eg på kvifor denne serien fikk så utruleg høg score. For min del så var det bare greit, hadde ingenting negativt å seie, men var bare ikkje så veldig underholdande. Sesong 2 var annerledes då. Mykje meir action og underholdning sida krigen begynte å trappe opp, men nådde likavel ikkje på toppen. Gir det ein femmer, liker serier som Breaking Bad, Dexter og The Walking Dead betre. Gleder meg til sesong 3 likavel.
09.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg der at dette var svært stødig og slutten var skikkelig patent og overrasker med godt eventyr.
09.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Fantastisk serie! Fikk nesten hakeslipp ved slutten på siste episode! Overrasker stadig! :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01