Anmeldelse av Late Night, amerikansk film fra 2019

Komedie, Drama Spilletid: 102 minutter

Thompson gnistrer i herlig satirekomedie!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.08.2019]

Katherine er legendarisk talkshow-vert, med over 20 år i bransjen og så mange tv-priser hjemme at hun ikke vet hvor hun skal plassere dem! En dag får hun imidlertid fyken, begrunnet med utdaterte gjester og tematikk, og hvor selvsagt alderen hennes og andre ting også går i mot henne. I en verden hvor det politisk korrekte skriker etter alt annet enn aldrende og hvite mennesker, må Katherine forsøke å fornye seg for å beholde jobben.

Enters Molly. En indisk dame som Katherine bevisst ansetter som tekstforfatter for sitt show, om enn bare for å mykne opp sin ellers så steingråe stab av hvite, tørre, middelaldrende mannfolk. Men ansettelsen av Molly igangsetter en kjede av hendelser som kanskje skal vise seg å være både Katherines, og hennes ansattes, redning.

Langfilmdebutant Nisha Ganatra har regissert en film som i stor grad har sin klassiske komedieform, om en arbeidsplass som møter på mer eller mindre klassiske problemstillinger som relevans, alders- og kjønnsutfordringer, modernisering og moralpolitikk.

Mindy Kaling, kjent fra serier som The Mindy Project og Champion, står foruten i hovedrollen som Molly også for manuset, et manus som i god grad føles både oppvakt, smart, tidsriktig og friskt! Det føles verken desperat etter å være morsomt, ei heller å være for satirisk tidskorrekt. Det er en fin blanding og balanse mellom ytterpunkter og grep her som resulterer i en velfungerende humor, stemninger, sjarm og herlig komedie.

Den andre hovedrollen som tv-kjendis Katherine Newbury spilles av ringrev og fornøyelige Emma Thompson. Endelig har hun i rollen som denne aldrende talkshow-verten nå fått sin fulle hovedkarakter innen en komedie. Og hvilken hovedrolle!

Thompson regelrett føles perfekt til denne karakteren, hvor hennes Katherine får briljere som britisk småsnobbete, beinhard, følelseskald og overkjørende dame. Hun kunne fort havnet i klisjéfella her, men grunnet det nevnte gode manuset åpnes hennes karakter langt mer opp, samt at vi etter hvert får se flere sider av henne der hun utfordres av sine medkarakterer.

Det er lett å tenke på en film som The Devil Wears Prada når man ser Late Night. Men der førstnevnte var en mer rendyrket arbeidsplasskomedie, og fabelaktig spilt av Meryl Streep som sjefsheksa, der briljerer sistnevnte film med både flere lag og en tidsmessig imponerende selvrefleksivitet som man blir ydmyk overfor, og samtidig lar seg underholde stort av.

Late Night opererer dog innenfor en kjent komedieform uten de store nye grepene, og hvor ikke alle scener føles like godt gjennomarbeidet og effektive. Disse til tross, funker den som både en varm feelgood og som vittig, smart samtidskommentar som motiverer, klasker deg litt i trynet her og der, samt viser med bravur hvor kort man kan komme i livet om man bare synes synd på seg selv, er for narsissistisk, eller bare jobber med gråe, kjedelige hvite menn, for den saks skyld!

Filmen fronter med andre ord mangfold, farger og nye impulser, men uten å føles kleint politisk desperat korrekt. Den viser oss heller hvorfor denne tids korrekthet også er det mest riktige i vårt samfunn. Ære være filmen for ikke bare å veive en moralsk pekefinger mot oss, men som også viser hva som ligger av kvaliteter i mangfold og nytenkning. En helt avgjørende ting dette, for en film som dermed lykkes i å løfte seg selv opp til en tidssatirisk kvalitetskomedie.

(Foto/Copyright: Selmer Media)

- Komedie - Les flere.

• Seattle Times
  • Indiewire.com
  • New York Magazine (Vulture)
  • Screen International
  • UPROXX