Anmeldelse av Rocky, amerikansk film fra 1976

Action, Drama, Sport, Romantikk Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 16 år

Boksefilmen over alle!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2009]

Apollo Creed er den store boksestjernen, men han sliter med å finne motstandere. Han kommer opp med ideen om å la en lokal bokser få sjansen. Han liker navnet 'The Italian Stallion' og gir Rocky Balboa sjansen til å bokse mot ham. Det blir en kamp som skyter fart i Rockys ellers så døde karrière...

Rocky Balboa er rundt 30 år og lever i et litt shabby nabolag. Han er en real fyr som er på bunn i livet. På boksestudioet der Rocky trener har ikke noen tro på ham, og yngre krefter får hans plass. Han har godt håndlag med dyr og det gjør at han besøker den lokale dyrebutikken ofte. Der treffer han også ekspeditrisen Adrian som er en jente også fra enkle kår og hun er lite forfengelig og litt beskjeden.

Rocky jobber som torpedo for å ha noe å leve av. En dag kommer det fristende tilbudet om å bokse mot mot Apollo Creed for tungvektstittelen og et honorar på 150 000 dollar med på kjøpet. Det er et tilbud han ikke kan si nei til og mye trening gjenstår for å bli klar til dette heftige møtet i bokseringen.

Sylvester Stallone spiller veldig overbevisende som den i utgangspunktet litt avdankede bokseren. Hans motspillere gjør også en god innsats og Stallone sammen med Burgess Meredith, Burt Young og Talia Shire ble alle nominert til Oscar for sine roller.

Filmmusikken er et kapittel for seg her finner man hiten 'Gonna Fly Now' som man garantert har hørt ved utallige anledninger. Musikken gir filmen et ekstra nivå. Denne filmen innehar også mange klassiske scener som boksetreningsscenene som innebærer boksing på kjøttstykker og den berømte scenen der Rocky løper opp en stor steintrapp foran en stor bygning og strekker hendene i været som en vinner.

Første gang jeg hørte om Rocky trodde jeg det bare var en hjernedød actionfilm om boksing, men det stempelet klarte filmen lett å avkrefte da man fikk se denne perlen av en film. Filmen var nominert til ti Oscar og fikk tre stykker blant annet for beste film og beste regi. Historien er godt fortalt har virkelig sjarm og er i tillegg til å være en god dramafilm også svært underholdende i sin originale form for sin tid. En flott film om boksing og en mann som ikke forsøker å være noe men som lever en jordnær tilværelse til tross for at han får oppfylt en av sine største drømmer.

- Creed - The Legacy of Rocky - Vellykket og viktig oppdatering og fortsettelse på Rocky-sagaen
- Rocky Balboa - Bedre enn man skulle tro
- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren
- Rocky 3 - Nostalgisk 80-tallsaction med Stallone og co
- Rocky 2 - Fortsetter boksesagaen

- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- The Karate Kid 3 - Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport