Anmeldelse av Meglerne - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2016

Komedie

Meglerne - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.07.2019]

Ken Olsen har dratt til Østen sammen med Hamid for å bli rik på Timeshareleligheter i Morokko. Lenge går alt bra, det er bare det at Ken ligger med feil dame. Det vil si at han har lagt seg i seng med datteren til eieren av firmaet som Ken skulle bli direktør før. Ken blir da kastet på gaten og må dra slukøret hjem til Norge. Der kommer han rett hjem til faren som ligger for døden. Ken har ikke hatt så mye med faren å gjøre som dro fra moren når hun skulle få barn. Faren vil på dødsleiet at Ken skal ta over firmaet hans. Det gjør at Ken Olsen blir sjef i farens begravelsesbyrå da faren dør. Samtidig kommer Jenny kommer ut av av fengsel og tar kontakt med Ken for å forsøke å få penger til å starte coaching...

Denne gangen skal han ta over for faren. Det er bare det at Ken ikke vet noe om å drive begravelsesbyrå. Ken Olsen er en mann som alltid jukser seg fremover. Han vil alltid ha mer og mer penger, men ender på nesten magisk vis alltid opp med å være blakk fordi han tar de feile valgene hele veien.

Forrige sesong var passe gøy. Småhumret litt av den sesongen, men uten at det føltes som det helt store. Denne sesongen kunne nesten ikke bli annet enn bedre enn forrige, og det føles den også som. Jeg synes denne sesongen var en del mer morsom enn første omgang. Jeg ler ikke superhøyt, men koser meg med de relativt greie spøkene og humoristiske plottdetaljene. Sesongen har en meget kjølig atmosfære og føles mer tragisk enn morsom til tider.

Skuespillerne gjør en grei innsats. Truls Svendsen er et greit anker for serien og med Henriette Steenstrup på slep. Truls er meget artig som slesk eksmegler og bruker mye av sin komiske timing i rollen, men han har absolutt mer å gå på. For mange ganger er replikkene morsommere enn overleveringen. Ellers treffer vi en del kjente fjes i de andre rollene som rommer alt fra Janne Formoe til Espen Skjønberg.

Sesongen har ikke supermye å by på og blir mer en ekstra transportetappe mer enn en engasjerende komiserie. Synes ikke spøkene sitter tett nok og den typiske dramakomedien er det ikke alltid at passer helt inn i serien. Jeg hadde gjerne sett at serien hadde vært mer ‘gjønet’ til. Sesongen virker litt mer saktegående, trist og tragikomisk enn direkte underholdende. Det ser ut som om rollefiguren Ken lærer noe gjennom sesongen, men om det virkelig går inn eller om det bare er små drypp av ‘normalitet’ er det du skal få svaret på i denne andre sesongen.

Denne andre sesongen har ikke de helt store øyeblikkene. Det gjør at alt føles som en seigtflytende grøt som bare føles helt ok å se. Alt dette gjør at sesongen ikke er noe særlig om du ikke er superfan av Truls Svendsen. Til det er serien alt for traust og kjedelig. Manuset og regien har absolutt mer å gå på. Det gjør at Meglerne føles som en serie som ikke stikker seg ut i mengden. Handlingen er helt grei, men det blir litt stusslig i lengden å se hovedrollefiguren gang på gang kjøre seg opp i mer og mer problemer som kommer tilbake til ham. Det gjør at sesongen føles som den gjentar seg selv litt for mye. Det hele blir litt for forutsigbart i lengden.

- Meglerne - Sesong 1 - Folkelig men litt småbillig torsdagskomikk

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Meglerne