Anmeldelse av Resten av dagen (The Remains of the Day), engelsk (britisk) film fra 1993

Drama, Romantikk Spilletid: 134 minutter

Et liv med plikt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.08.2019]

Mr. Stevens er en meget pertentlig butler på godset Darlington Hall ved Oxford. Det er en gjerning som bokstavelig talt fyller hele livet hans. Han tar det også for gitt at de andre i tjenerskapet føler det samme overfor sine plikter. Og da den nye husholdersken, Miss Kenton, kommer til Darlington Hall skjønner ikke Mr. Stevens at kjærlighet kan oppstå. Den forknytte butleren holder konsekvent en profesjonell fasade overfor henne, de andre medarbeiderne, og sin egen far. Stevens undertrykker i årenes løp følelser for husholdersken. Men kan den unge husholdersken komme innpå den steinharde fasaden til Mr. Stevens?

Filmen er basert på en roman av den britiske forfatteren Kazuo Ishiguro fra 1989. Jeg liker historiefortellingen i filme. Vi blir en del av tjenerstaben og vi blir deres øyne inn i de rikes verden. Alt begynner med at en engelsk herregårdseier dør og en rik mann tar over eiendommen, herskapshuset med alle arbeiderne med på kjøpet. Vi får se hvordan det er i tjenermiljøet i herskapshuset. Faren til butleren, Stevens, er også med i tjenerskapet, men sliter med at han begynner å bli gammel og slurvete. Stevens prøver å dekke over faren og er ganske sta og opptatt av å være lojal mot herskapet.

Historien veksler mellom sekvenser fra nåtiden og tiden da de begge var ved godset. Handlingens nåtid er satt til 1950-tallet, men veksler retrospektivs mellom den og 1930-årene. Det er sykt hvordan ingenting ser ut til å gå inn på Stevens. Han bare fortsetter sitt virke som om ingenting har skjedd, også etter at faren hans nettopp har gått bort. Vi ser også at den omgjengelige og pertentlige butleren mister seg selv litt når han jobber med en nazisympatisør og får brynt seg på etikken sin når jøder for gjennomgå på det groveste og lignende.

Filmens karakterdrama har mye å by på. Føler ting er fortalt på en ganske fiffig og interessant måte. Vi skjønner jo litt hvordan dette vil utvikle seg fra den gitte starten, men vi kan bare tippe hvordan dette vil ende. Det er minst to mulige ender på denne visen. Hvorfor skal butleren alltid skjule hva han føler? Det spørsmålet får han av sin store kjærlighet i livet. Hun er åpenbart interessert i ham, men han lar ikke henne komme innpå seg. Vi lærer litt av filmen i hvordan vi ikke bør kaste bort livet vårt på jobb eller andre ting som ikke betyr så mye.

Regien er stødig levert av James Ivory som blant annet også står bak kvalitetsfilmen, A Room with a View. ‘Resten av dagen’ er veldig nydelig fotografert og man får skikkelig klassikerfealing fra første stund man setter sine øyne på filmen. Det visuelle er veldig stilsikkert gjennomført med flotte bakgrunner og forseggjorte kostymer. Du får virkelig følelsen av å være med i et rikmannsherrehus av stor klasse. Liker også at filmen foregår i tiden som bygger opp til uroen som fører til andre verdenskrig. Slutten er svært solid i filmen og får oss til å tenke gjennom eget liv. Skuespillet er meget bra i filmen med en Anthony Hopkins som storspiller front av filmen. Det samme kan også sies om Emma Thompson. I andre roller får vi også se andre kjente fjes som Hugh Grant (Notting Hill) og Christopher Reeve (Supermann).

Filmen oppleves som svært underholdende og oppslukende under gjennomsynet. Det er en meget kald atmosfære i filmen og vi sitter hele tiden å venter på at butleren skal endre seg og sitt syn på livet. Jeg elsket det jeg fikk i filmen og dette viser seg å være en kvalitetsfilm tvers igjennom. Mye på grunn av flotte omgivelser, kule foto, en god historie og utsøkt skuespill. Alt i alt blir dette en fin filmopplevelse jeg ikke ville vært foruten. Liker også det at filmen har et dypere lag og deg til å tenke over hvordan du lever eget liv. Om du liker solide dramaer er dette noe du bør forsøke deg på.

[ I skrivende stund kan filmen sees på Netflix ]

- Et rom med utsikt - Skal hun velge klasse eller kjærlighet?

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Resten av dagen