Anmeldelse av First Name: Carmen (Prénom Carmen), fransk film fra 1983

Komedie, Kriminal, Drama, Romantikk, Musikk Spilletid: 85 minutter

En moderne versjon av den den kjente operaen Carmen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2019]

Med klipp fra storbyens bilder om kvelden og havets bølger og måkeskrik som strømmer mot oss på dagen introduseres filmen med en ung kvinne som mener hun ikke burde het Carmen. I en leilighet holder en strengkvartettt på å øve inn Bethovens strengkvartetter. Like etter treffer vi den eksentriske Jeannot, spilt av regisøren selv. Jeannot bor på et sanatorium hvor legen truer med å kaste ham ut hvis han ikke begynner å vise tegn på ekte sykdom. Carmen kommer for å besøke ham, og det er avslørt at han er en avdanket filmskaper og hennes sleske onkel. Hun får sin onkel Jeannot til å låne henne sin leilighet ved kysten. Etter dette forsøker Carmen og noen andre å rane en bank. Under brekket kommer Carmen ansikt til ansikt med Joseph, en uheldig bankvakt, og de to umiddelbart blir forelsket. Carmen og Josef trekker seg tilbake til onkel Jeannots leilighet. Det ser ut til at Carmen har full kontroll over forholdet, men har hun egentlig det?

I filmen får vi se den franske mesterregissøren Jean-Luc Godard prøve å filmatisere den berømte operaen, Carmen, på sin helt egen måte. Godard har valgt å gå vesentlig bort fra det som skjer i romanen til Prosper Mérimée som operaen baserer seg på. Og istedet for den kjente musikken til den franske Carmen-operaen, får vi heller servert Bethoven istedet. Carmen er en femme fatale som utfører en dristig plan og rane en bank imens hun later som hun lager en film. Men til tross for bankran med bruk av våpen, føles filmen ganske lys og optimistisk skildret hele veien.

Filmen har en relativt lineær og fortellende struktur og har ikke de krumspringene som Godard er viden kjent for i sine filmer. Det gjør dette til en av de mest ‘ordinære’ filmene til Godard på dette punktet. Det skader heller ikke at filmen er skapt som en komedie, men ikke på tradisjonelt ‘Godardvis’. Godards tidligere filmer har ofte hatt komiske elementer og øyeblikk i seg, men dette er hans første skritt i retning av en mer allmenn komedie. Det er litt moro at Godard spiller litt av en skrue i filmen og han spiller en filmskaper på hell, på ironisk nok opplever jeg denne filmen også på samme måten for hans del. Godard er nok det mest komiske alibiet i denne filmen, i en komedie som ikke var det helt store hele veien.

Men til tross for at filmen er mer ordinær i strukturen er dette bra kunstnerisk likevel. Liker momentet med strykekvartetten som vakkert binder sammen filmen som et stykke kunst. Fotoet er også ganske flott gjennomført med masse vakre naturskildringer fra stranden og diverse. Og selvsagt får vi også se vakre kvinner i filmen, som Godard virkelig har en forkjærlighet for, og det blir også litt nakenhet som seg hør og bør i en kunstfilm av dette slaget. Filmen er også krydret med dypere temaer som lidenskap, filosofi og litt erotikk. Men alle til tross for dette er filmen ganske lett for Godardfilm å være. Selv klippene i filmen føltes alt for uengasjerte og for simple og stakkato med alt for mye stopp mellom scener.

Jeg fikk dog ikke helt godfølelsen med filmen. Det blir for mange kunstneriske bilder og paralleller som ødelegger litt for fortellerstrukturen. Blir rett og slett lei av at bølgene og strengkvartettene skal to over mye av bakgrunnsfokuset i filmen. Missforstå meg rett, fordi dette er innimellom vakkert formidlet, men det kan også bli litt for mye av det gode også. Filmens historie klarte heller aldri å nå helt ut til meg. Den ble litt for konstruert å traust og overkomplisert i formidlingen av den. Kunstnerisk føles filmen som et maleri som er malt med for bred pensel. Jeg må ærlig innrømme at filmen ikke klarte å engasjere meg særlig. Det hele oppleves som en grå og trist grøt som hverken smaker velkomponert nok, eller skiller seg nok ut i mengden, slik en mesterkokk ville presentert den. Dette viser at Godard, som en gang var en smart og innovativ filmskaper, begynner å miste mesterregissørgrepet, og begynner å etterape de andre dødelige i gamet.

Dette er langt fra folkelig popcornaction som en vanlig heistfilm ville gitt deg. Godard er inne på noe i måten han forteller på, men filmen føles best i begynnelsen og flyter litt fra hverandre etterhvert. Likevel er dette ingen dårlig film på noe vis. Den er bare veldig spesiell til tider, men ikke alltid på en typisk vellykket måte. Det er som om filmen forsøker for hardt å imponere både kunstneriske og i dybden av materialet.

I mine øyne er ikke dette så interessant som jeg først hadde sett for meg med en filmatisering av operaen Carmen. Dette ble rett og slett for alternativt og uten det helt store engasjementet. Filmen viser kvalitet i selve den tekniske filmskapingen, men mangler noe drive og spennvidde i materialet. Alt føles dog veldig helhetlig i det visuelle, men ikke spenstig og variert nok til å interessere meg i lengden. Derfor er det vanskelig å rulle terning på filmen. Den er hverken direkte solid eller veldig dårlig. Det gjør at man kan forsvare alt mellom tre svake øyne og fire svake øyne på terningen.

- Oh, Woe is me - Godard med spørsmål rundt hva Gud er
- Detective - Godard med leken snakkefilm på et flott hotell
- Passion - 1980-tallsforsøket på metakunstfilmen fra Godard
- Made in U.S.A - Kunstnerisk og politisk film fra Godard
- Alphaville - Kunstig intelligens med Jean-Luc Godard
- Min venn, Pierrot - Vi er skapt av drømmer og drømmene skapt av oss...
- Skapt for kjærlighet - Godards film om en spesiell filmproduksjon
- The Little Soldier - Presset til å drepe...
- A Woman Is a Woman - Hun vil ha barn og han nekter...
- Til siste åndedrag - Tidenes beste b-film ser ut som en klassiker fra øverste hylle

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

• Cinemagazine.nl
  • Goatdog's Movies

Frankrike

Fransk

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»