Anmeldelse av Kids, amerikansk film fra 1995

Drama, Teen Movie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 15 år

Skremmende rått og usminket portrett av tenåringers umodne oppførsel

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.08.2019]

Vi følger den skruppelløse tenåringen som er litt av en kåt ung gutt som har virkelig lagt sin elsk på jomfruer som han vil nedlegge. Det fordi de er rene og ikke har sykdommer, i sterk kontrast til ham selv. Hovedrollefiguren veldig umoden i oppførselen og oppfører seg som litt av en drittsekk som nedlegger jenter og skryter uhemmet av det etterpå på en fæl måte som han ikke bryr seg om noe annet enn sin egen nytelse og det å leve for å få seg noe.

Kids var en kontroversiell film som fikk mye blest om seg da den kom. Mye på grunn av sin overraskende voldsomme åpning. Filmen åpner med en tenåring som kliner med en 12 år gammel jente. De er alene hjemme. Gutten er noen år eldre og sier han elsker henne og lurer jenta til å ha sex med seg. Dette gjør at man sitter med en viss bismak til det filmen gir deg allerede fra starten av. Og filmen følger opp med en like ubehagelig sluttscene.

Kids er en ‘gritty’ film. Filmen føles fremdeles så moralsk forkastelig at den slår i magen din. Men filmen beskriver dessverre nok slik mange unge driver på i slike harde ungdomsmiljøer der de unge ikke tenker så nøye gjennom konsekvensen av sine handligner fordi vennene rundt seg driver på i samme stil. Vi får skildret filmen fra både guttene og jentenes ståsted og vi får se hvordan de prater med de av samme kjønn om sex og lignende.

Filmen er nesten litt dokumentarisk i stilen til tider og har en veldig autentisk atmosfære. Med andre ord får filmskaper Larry Clark til en grov realisme i sin debutfilm der den usminkede siden av tenåringen virkelig får gjennomgå. Filmen er virkelig moralsk forkastelig film om tabuer som virkelig får en til å tenke over ungdomskulturen som ikke er like ‘snill’ og ‘uskyldsren’ som man skulle ønske. Og filmen slutter heller ikke å overraske. Det viser seg nemlig at man får dårligere og dårligere inntrykk av hovedpersonen.

Dette er en gjennomført depressiv film som gjør at man føler seg skitten innvendig og nesten bare får lyst til å gråte. Likevel klarer filmen å oppnå dette fordi den får frem følelser i oss med sin rå og brutalt ærlige filmfortelling uten å legge noe i mellom. Manuset er meget bra skrevet av Harmony Korine og beskriver tidskoloritten fra 1990-tallet meget bra. Alt skal være basert på Korines egne erfaringer fra ung alder. Og filmen fikk også 17 års aldersgrense i USA på grunn av en del ubehagelige voldtektsscener.

Skuespillet i filmen er meget gjennomført, men mye av grunnen er nok at ungdommene som ‘spiller’ her bare observeres av kamera og at alt som skjer i filmen ikke er manusbasert, men improvisert frem av rusa ungdommer. Det gjør at filmen får et helt eget preg og filmen har et bra driv og rytme hele veien i sin komposisjon. Unge vil ofte trekkes mot rus, sex og dårlig oppførsel, men det er ikke alltid like kult å se slikt som voksen uten en måte å si fra på. Filmen får forhåpentligvis nye unge i dag også til å tenke igjennom hva de selv opplever i sin hverdag. Alt beskriver en ungdomsmiljø med liberalt syn på både vold, dop og sex.

Dette er en film som får frem en merkelig avsky i deg som seer. Man blir direkte provosert og frustrert over de unge. Alt fremstår som skremmende ‘ekte’ og gir deg virkelig en tankevekker. Og selv om undertegnede ikke opplevde like voldsomme ting i egen ungdom, så er det mye lignende tendenser i hvordan ungdommer lar seg lett påvirke av venner og lar seg styre av impulser og innfall, istedet for å tenke igjennom hva de gjør.

Filmen viser hvordan mange gutter drar ting for langt i jakten på det andre kjønn. Dette er fremdeles et aktuelt tema den dag i dag og en film som dette setter dette på dagsorden på en direkte ubehagelig måte. Det hele er såpass gjennomført som filmverk at dette fortjener en femmer på terningen, så får du bedømme selv om du vil utsette deg for dette, eller finne deg en koseligere ungdomsfilm å se.

- Ken Park - Poengløs og mislykket.
- Bully - Bra gjennomført baert på en sann historie

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Apollo Guide
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • DVDLaser
  • Internet Reviews

Miramax Films, Independent Films, Electric Entertainment, Shining Excalibur Pictures, Guys Upstairs