Anmeldelse av Gunfight (A Gunfight), amerikansk film fra 1971

Western Spilletid: 89 minutter

Ville vestens svar på Gladiatorer...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.09.2019]

Will Tenneray og Abe Cross er to av vestens mest berømte og fryktede revolvermenn. De kjenner kun hverandre gjennom omtale på folkemunne av andre. En dag møttes de tilfeldig i en liten by hvor Tenneray bor. Begge vil helst trekke seg tilbake fra sin harde livsstil, men deres møte blir offer for veddemål om hvem av dem som kan vinne en duell. Will og Abe innser at de kan tjene store penger hvis de selger billetter til det store oppgjøret dem i mellom...

Filmen er meget typisk bygget opp, men likevel med en del sjarme og mange artige typer. Her treffer vi ekte hardarbeidene mannfolk og samtidig så kjappe revolvermenn. De to lynskytterne er litt av noen typer. De har æreskodeks og skuler på hverandre. De snakker med hverandre og får en god tone men har noe uoppgjort med hverandre som bare revolverne kan avgjøre hvem som er kjappest og den beste mannen med revolveren. Det holder ikke for den ena av dem å bare ha en duell hvem som er kjappest. Det er døden som er det store målet og se hvem som overlever.

Filmskaperne har forsøkt seg med mye situasjoner og scener mellom slagene som lim i filmen. Det er alt fra hester som blir bitt av slanger, skyting av slanger og graving. Vi får også se en ung jyppling som egger opp til stid og er ute etter raske penger. Det blir mange scener på salonen med flasken og snakketøyet. Filmen har en artig, simpel og lystig humor. Noe av humoren blir for teit, men heldigvis er det ikke mange slike alt for dumme poenger. Konsept er dog såre enkelt og tittelen gjenspeiler mye av det man forventer av filmen. Vi får også se at de kule karene også får de beste damene. Du får samtidig replikker som: ‘You can’t loose a man if you don’t get one.’

Johnny Cash og Kirk Douglas er litt av noen typer med god karisma begge to. De passer godt i begge sine roller. Douglas er en veldig dyktig og ikonisk skuespiller, imens Cash, som egentlig er en drivende dyktig musiker, tar igjen mye med sin flotte utstråling og dype og kule røst. Ikke verst levert av Cash i sin skuespillerdebut. Cash har også laget themelåten til filmen.

Selve premisset filmen filmen er litt barnslig og passer ikke alltid helt inn og i alle fall ikke veldig troverdig inn med slike eldre revolvermenn. To menn som tror de er bedre og kjappere enn alle andre. Det er ikke godt å si hvordan dette går til slutt, men filmen gir deg noen hint underveis som kan føre til at du velger rett teori. Slutten har også en litt moro tankeeksperiment som gjør at ting er lettere å like for alle, selv om den er litt rar måte å vise ting på.

Filmen har noe for seg, men mangler det siste lille ekstra for å virkelig glimre. Likevel likte jeg det filmen hadde å stille opp med til tider, selv om dette ikke ble den mest bejublede westernfilmen jeg har sett. Regissør Lamont Johnson gjør med andre ord jobben sin godt i en film med et litt snevert manus å jobbe med. Det samme kan sies om de to karismatiske karene i front som virkelig er med på å kjøre showet og bringe filmen trygt i havn. Uten dem kunne dette blitt en fattig forestilling. Om du liker western og har sett alle de store klassikerne, er dette en film du bør sjekke ut. Om ikke bare for å få med deg den solide Oscarvinneren Kirk Douglas i en rolle fra hans storhetstid.

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Gunfight
  • Filmnytdvd.dk
  • Ozus' World Movie Reviews
  • Derekwinnert.com
  • Fanatiskfilm.blogspot.com

Joel Productions, Harvest, Thoroughbred Productions

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»