Anmeldelse av Hollywood Chainsaw Hookers, amerikansk film fra 1988

Komedie, Grøsser Spilletid: 75 minutter

Damer, motorsager og uheldige menn...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.07.2019]

Dette er akkurat det du forventer på forhånd. Det vil si prostituerte som kler av seg klærne og finner frem motorsagen og begynner å kappe opp kundene sine så blodspruten står. Og dette er ikke for mye å avsløre, siden det skjer i løpet av de første 10 minuttene. Filmen går svært rolig fremover og har et veldig enkelt og gjennomskuelig plott som et slags kriminalmysterium som vi vet mer om enn etterforskeren selv. Men det er heldigvis noe vi lurer på og dette utvikler seg også videre med noen voldsomme seremonier.

Filmen starter med et intervju der en prostituert sitter å røyker imens hun forteller om en kveld når en kunde ikke kunne betale for seg. Hun brukte rett og slett en motorsag på kunden. Etter det følger vi en eldre etterforsker som skriver på skrivemaskin. Hovedrollefiguren Jack Chandler fungerer som en stereotypisk sliten og litt smårufsete privatetterforsker med sans for vakre kvinner.

Alt føles litt traust og naken i begynnelsen. ‘Hollywood Chainsaw Hookers’ er litt sparsom i stilen i begynnelsen, med mange enkle scener med mer eller mindre stillestående kameraarbeid. Det blir mye snakkescener der prostituerte snakker med menn. Og de prostituerte er voldsom på dirtytalk. Filmen er full av voksenhumor med seksuelle tilnærminger. Det blir også en del nakenhet i filmen. Musikken er veldig typisk og nedtonet på en måte jeg aldri helt omfavner, men ikke direkte missliker heller. Alle kvinnene har voldsomme krøllete 1980-talls-frisyrer og flotte kropper. Det blir flere rare sekvenser i filmen som da en eldre mann skal ta bilder av en prostituert og hun poserer foran kameraet før hun spolerer moroa med motorsag-tid

Skuespillet er horribelt dårlig, men nesten så dårlig at det blir frivillig/ufrivillig morsomt. Og selvsagt får vi servert den ikoniske skuespilleren Gunnar Hansen, kjent som som Leatherface fra ‘Motorsagmassakren’ fra 1974. Han er jo et kjærkomment innslag med alle filmer som inneholder motorsager der folk blir slashet av dem. Filmen er også best når Hansen ikke snakker og ergo er mer mystisk. Men 38 minutter inn i filmen bryter han stillheten og derfra skifter også filmen litt karakter.

Filmen er litt voldsom på flere punkt og er nok litt av en joker i hvor useriøst man tar filmen og det den har å komme med. Dette er forsøkt gjort med et voksent horrorglimt i øyet, men det er ikke alltid filmen er helt trofast mot godfølelsen som dette burde medbære. Filmen føles litt enkel til tider og kunne med fordel vært bedre laget, men dette blir aldri direkte dårlig på annet enn skuespillet som aldri helt sitter som det burde. Det er ofte litt vanskelig å si hvordan ting er ment å være siden dette skal være en grøsserkomedie, men jeg synes det kunne vært mer komisk innlevelse i mange av replikkleveringene. Men jeg skal ikke trekke for mye for dette, i og med at dette ikke er en film der dette er så veldig avgjørende.

Det er litt vanskelig å beskrive helt hva filmen gav meg. Føler dette kan sprike i alle retninger ut i fra øyet som ser. Blu-ray-utgivelsen som jeg så hadde et meget bra bilde og alt så relativt flott ut på skjermen, selv om dette aldri blir i nærheten av utsøkt regi, men heller ikke så dårlig som man kanskje skulle tro. Inntrykket er rendyrket og filmen forsøker seg aldri på noe annet enn den klarer å håndtere. Regissør Fred Olen Ray har en del erfaring fra slike b-filmer av dette slaget, og dette virker å være blant hans aller beste filmer i så måte. For min del ble jeg ikke superengasjert av filmen.

Dette var dog snålt nok, men jeg klikket ikke helt med humoren og ble ikke helt med på notene. Vel var det noen flotte kvinner der, men ingen skikkelige blikkfang, men et blikkfang synes jeg ikke nødvendigvis gjør filmen bedre i seg selv, om ikke skuespilleren er bra karismatisk da, det kan endre mye. Jeg ender opp på en sterk toer på terningen, og jeg tror samtidig at mange kanskje vil like denne filmen bedre enn meg. Jeg liker en del b-filmer, men som regel har de sine svakheter, og det hadde denne filmen også. Det gjorde at jeg ikke helt falt for blandingen. Til tross for dette var dette en helt ok film å se.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film