Anmeldelse av The Others, amerikansk film fra 2001

Grøsser, Drama, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

The Others

[Skrevet av: cathrine, Dato: 08.03.2002]
Vi befinner oss i Jersey ved den engelske kanalen. Året er 1945. 2. verdenskrig har nettopp sluttet, men Graces ektemann har ikke returnert fra fronten ennå. Hun og hennes to barn bor i et avsidesliggende hus på en nærmest forlatt øy. Her prøver hun å oppdra barna sine etter svært strenge religiøse prinsipper, men det er ikke enkelt når noen inntar huset deres...

Grace ansetter tre tjenestefolk til å holde orden i deres viktorianske herskapshus. De må lære en essensiell regel, hver gang en dør låses opp, skal den låses igjen rett etter de har åpnet den. Dette er pga. barna hennes lider av en svært sjelden sykdom, de tåler ikke direkte dagslys. Det kan føre til døden for hennes barn. Huset må derfor konstant være mørklagt. Det begynner å skje merkelige ting i huset. Grace anklager de nye tjenestefolkene for ugjerningen, men får i stedet et snev av mistanke om at det er andre i huset.

Dette må være en av de beste grøsserfilmene jeg har sett. Mystikken, huset, historien, alt er egentlig ganske creepy. Jeg kan ikke huske noe lignende konsept, eneste må være The Shining (Ondskapens Hotell). Bare at The Others er mye bedre. Anbefaler på det sterkeste å se denne nå i den kalde mørke vintertiden. Ingenting er som en bra grøsser av det gode gamle slaget som virkelig koser seg i mystikken.
- Tidløs spøkelsesklassiker!

• The Others
  • 1000misspenthours.com
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Filmanmelderen.no

USA, Spania, Frankrike