Anmeldelse av The Conjuring, amerikansk film fra 2013

Grøsser, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

The Conjuring - Internasjonal trailer 02.04.2013

Skikkelig fet spøkelsesfilm av beste sort

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.08.2019]

Filmen følger den grusomme historien om hvordan to verdenskjente paranormale etterforskerne Ed og Lorraine Warren ble kontaktet for et helt spesielt oppdrag. De får oppdraget om å hjelpe en familie som blir terrorisert av en mørk tilstedeværelse på deres bortgjemte gård. De blir derfor tvunget til å konfrontere en sterk demonisk kraft. Det gjør at Ed og Lorraine plutselig er en del av et mareritt som er det mest skremmende opplevelsen i deres liv...

Filmen skal visstnok være basert på en sann historie, selv om jeg personlig er svært tvilende til slikt. Det kan nok være fordi jeg ikke er særlig fan av det alternative, og synes ofte slike ting bare er dumt og kjedelig, men du verden som dette fungerte. Det betyr at om en skikkelig spøkelsesfilm er presentert skikkelig, så er alt tilgitt, og det er så til de grader tilfelle med The Conjuring.

Dette kan skremme livet av de fleste og er et mye mer spennende alternativ til åndenes makt. Spøkelsene er skikkelig skumle i filmen i alt fra den skumle damen til dukken Annabelle. Det er litt samme fealing over filmen som på Insidious, men dette er hakket bedre skrudd til. Dette kan også minne litt om en videreføring og mer oppdatert versjon av Exorsisten alla 2013. Det som i alle fall er sikkert er at dette har mye skrekkscener i forhold til den eldre klassikeren.

Hadde ikke trodd en skrekkfilm kunne være så spennende som dette. Lenge siden sist jeg fikk den samme gode skrekkfølelsen som dette. Det er en del gode jump scares i filmen som fikk meg til å hoppe i stolen. Filmen er god på å skape en skikkelig spøkelsesstemning som er til å ta å føle på.

Det får sikkert en hver til å klamre seg til stolen innimellom og pulsen vil økes en del. Det er en god del svært spooky scener i filmen. Alt begynner med et skummelt hus. Liker scener som klappegjemsel med en som klapper i skapet, selv om vi vet at det ikke er der barnet er gjemt. Du får også beretninger om søvngjengere i spøkelseshuset med knirkende dører, mange rare rom og ganger og vinduer som slår.

Regien er meget godt levert av James Wan. Han er kjent for filmer i alt fra Saw 1, Insidious til Aquaman og Fast & Furious 7. Denne gangen viser han at han også kan gjøre skikkelig nifse scearioer levende gjennom film. Filmen veksler litt mellom dokumentarisk preg i enkelte scener og storstilt og variert håndholdt kamera. Musikken er også creepy med lys skrikende fiolinmusikk. Ellers er filmen solid laget på både fotoarbeid, effekter og scenografi og proffe filter på filmen.

Som skrekkfilm er dette meget bra laget, men om du ser mye skrekkfilm så er det jo ikke så mye som skremmer deg lengre, men selv om denne filmen er over gjennomsnittet skremmende, så er det den creepy spøkelsesstemningen jeg liker best ved filmen. Jeg ble personlig ikke særlig skremt av filmen, men det trenger ikke bety så mye for dette er en meget gjennomført skrekkfilm som en av de beste i klassen. Filmen har mange jump scares og flere skumle og nifse spøkelser som dukker opp i tide og utide.

Med andre ord er dette en bra visuell skrekkfilm som skaper mye forstyrrende bilder og det er også en del skrekkfilmeffekter med hva og hvordan spøkelsene innvirker på personer i vår verden. Når filmen stormer som verst er den meget effektiv og kan virke svært forstyrrende på både unge og gamle. Hvis du synes Åndenes makt er sterk kost, bør du virkelig styre unna dette som er den mest voldsomme spøkelsesfilmen jeg har sett til nå.

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke

- Aquaman - Havmannen drukner nesten i effekter
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Insidious: Chapter 2 - Raffinerer inntrykket fra første film
- Insidious - Kvalitetskrekk uten blodutgytelse men med sterke karakterer
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill

- Linda Blair is back!
- Nymotens skremsel i gammel innpakning
- Oppskrytt oppgulp!
- ”Vart du skremt no?”

11.02.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Er enig at det er mye tradisjonelt her ja, men som sagt er det i utførelsen av dette tradisjonelle at regissøren overrasker og glimter til. Bare se på måten han driver kameraføringen i filmen, i god grad her leker med våre foråhndsforventninger om å skvette rundt hver bidige sving, men hvor dette som regel ikke skjer. Der det imidlertid faktisk skjer, er på mer uventede tidspunkter, slik jeg husker.
Selvsagt krever det jo en god del velvilje å sluke mye i en film som dette, og kanskje man må ha en god dag, meg selv inkludert :)
11.02.2015 sier Stian Buhagen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Jeg likte den godt, som du kan se i min anmeldelse, hvor jeg gav den fem. Ja den låner vilt og hemningsløst, kan det godt hende. Men det er såpass bra gjennomført og godt skuespill at dette gjør meg ingenting. Stemningen er bra. Jeg er da ikke noen tenåring, men liker den likefremt. Hvis du vil ha flere argumenter for hvorfor, se min anmeldelse!
26.07.2014 sier Stian Buhagen: Hehe. Men del to av Insidious var rimelig skuffende. Den var spennende og skummel her og der. Men sææærdeles parodisk til tider. Skuffet mann her, siden eneren var såpass gnistrende. Dog det var noen clever storypoints som gjorde at noen flere ting gav mer mening i eneren. Og slutten på toeren, bla bla bla. Hehe :P
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Ok, nettopp sett "Insidious 2", men skal ikke røpe noe.... ;)
25.07.2014 sier Stian Buhagen: Gjør det! Jeg kjøpte meg Insidious del to i dag, så det blir spennende å se hvordan den er i forhold til eneren :)
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Fikk lyst å se denne igjen nå! Det var såpass mye her som funka at den frister veldig til et gjensyn! :D
03.01.2014 sier Stian Buhagen: Spørs om jeg må se denne snart :). Likte veldig godt Insidious, og siden det er det samme teamet; kan det vel ikke gå galt?
15.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Hear hear! :)

• The Conjuring
  • Sørensen Exploitation Cinema