Anmeldelse av Fire, Ice and Dynamite (Feuer, Eis & Dynamit), tysk film fra 1990

Sport Spilletid: 106 minutter

Ekstremsportsversjonen av Cannonball Run

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.09.2019]

I starten får vi se George Windsor, i Roger Moores skikkelse. hoppe fra et fly uten fallskjerm. Dette gjør han for å iscenesette sin egen død. George er en eksentrisk milliardær som arrangerer et supermaraton der alt er tillatt. I tre dager jager de villeste atletene hverandre. Hans barn og flere firmaer deltar i flere sportsbegivenhetene. I potten ligger hele Georges formue på 135 millioner. Vinneren tar alt og innsatsen er deres egne liv...

Først av alt vil jeg si at filmen har et svært simpelt konsept, og er nesten som en b-film å regne. Likevel er den ganske underholdende fordi den har så syke stunts og morsomme gags hele veien. Historien i denne filmen ser jeg nesten helt bort fra siden dette er en film som bare er ment å underholde. Den er heller ikke viktig for at filmen skal fungere. Dette er rett og slett skammelig enkel underholdning som til og med inneholder en del produktplassering.

Dette er som et slags ekstremsportens versjon av Cannonball Run, på alle mulige underlag. Alt foregår på ski i 150 kilometer i timen ned en loddrett isrenne, og rusjende med luftmasser med utløste fallskjermer. Det er mange om beinet om pengepremien. To skallede. En mann og en dame, tenker å vinne og tenker å jukse. De går ikke av veien for å drepe folk heller, men er ikke så særlig smarte.

Komediepoengene er lette med folk som faller og krysser skiene på grunn av manglende skiferdigheter. Det blir mye knall og fall ned fjellsider og andre luftige steder. Du får til og med se flere på samme par ski. Guru laget er svært alternativt med svevende personer og tau. En del av scenene er litt småmorsomme og uten denne hodeløse komikken og all actionen i filmen, hadde dette falt helt igjennom som et stykke underholdning. Bananlaget har bananforekomster og skyter bananer og plasserer bananskall på motstanderne. Løpet forgår blant annet med billøp, klatring, hopping fra broer, kajakpadling, skikjøring, skøyter.

Det er ikke mye filmkunst å spore i filmen. Det hele er meget simpelt laget, men en ting er i alle fall sikkert og det er at stuntmennene får virkelig kjørt seg i filmen. Og til tross for at dette ikke er allverdens til film, så leverer filmen et ganske tettpakket action og komishow. Filmens thememusikk er herlig 1980-talls og er med å løfte litt av inntrykket. Dette er bra folkelig, men også veldig sportsfilmaktig med ingenting å lære og ikke annet enn fjærlett underholdning.

Filmen har fått utrolig dårlig score på IMDB, men jeg må si dette underholdt meg litt. Lo av en del av innslagene i filmen. For min del var dette samme type underholdning som å se en kryssing mellom en mye kulere versjon av ‘Ta sjansen’ på NRK eller ‘Ekstreme grenser’ på TV 2, for de som husker disse programmene.

Det er ikke vanskelig å vite hvor filmen tar veien og det er ikke noen overraskelser i filmen reint plottmessig, likevel er det noe litt kult over det du får oppleve av lavkultur av diverse slag. Dette er med andre ord litt i b-filmsegmentet men med triumfkortet Roger Moore, som alltid leverer. Filmen går ikke av veien for noen sanginnslag, selv om dette slower ned filmen og ikke helt passer inn i blandingen. Ja, det er ganske mye armer og bein og rare momenter i denne ekstremsportsalaten.

Dette er på grensen til det latterlig banale, men likevel liker jeg faktisk mye av det jeg får i humorens tjeneste. Filmen er svært heseblesende og det er sykt mange klipp i filmen. Slutten er jo litt for typisk og det trekker noe ned. Skuespillet i filmen er også veldig dårlig over hele linjen. Skurkene er svært lite fungerende og de ler jeg ikke særlig av. De er litt for overspilte og bommer konstant på alt de prøver seg på, nesten som en slags tegneserieinnslag.

Ternigkast: 2- som film, Underholdningsverdi: 3+

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Fire, Ice and Dynamite