Anmeldelse av Tombstone, amerikansk film fra 1993

Action, Drama, Western Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Folkelig blockbusterwestern

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.08.2019]

Vi skal til byen Tombstone i Arizona i det ville vesten på slutten av 1800-tallet. Stedet har i årevis vært så preget av lovløshet, at den nesten i praksis har blitt legalisert. En stor gangsterbande, kalt ‘The Cowbys’, kontrollerer spill, barer og prostitusjon i byen. De knebler et hvert forsøk på å trosse deres kontroll over den stadig voksende byen. Men en dag stopper toget og tre menn melder sin ankomst til byen. Brødrene Earp finner seg ikke i urett og det å bli pellet på nesen. Fra og med den dagen starter de på et oppdrag for å sette byen fri fra gangsterterroren. Det en historie som senere har blitt en legende...

Filmen begynner litt tradisjonelt med et bryllup der ting går galt når skurkene tropper opp og lager et kulerikt blodblad. Denne scenen er veldig klassisk nybygget med fontene i midten av det hele. Settet minner en del om mye jeg har sett før og ser veldig bra ut. Og videre fra dette utvikler dette seg til å bli en både folkelig og bra underholdende western av nyere datering. Dette er samtidig en av de klart beste filmatiseringene av historien om Wyatt Earp, som var en virkelig person som gjorde en forskjell i et gjennomsyret korrupt samfunn.

Jo mer filmen kommer uti, jo mer intensiveres den. Alt bygger opp mot det store oppgøret med filmens store skurkeleder. Du får en del action etterhvert i filmen. Det blir med andre ord en del kule oppgjør som gjør filmen veldig verdt å få med seg. Det er en del klisjeescener i filmen, men likevel er dette bra fengende fra start til slutt. Det er også noen tvister som gjør at vi tror ting har roet seg ned, men så fortsetter oppgjøret med skurker som må nedkjempes. Mot slutten får du noeen skutedueller som minner om dem i ‘The Good, The Bad And the Ugly’, bare kortere og med to istedet for tre.

Regien er ved George P. Cosmatos, kjent fra Stallonefilmer som ‘Rambo 2’ og ‘Cobra’. I mine øyne er dette Cosmatos klart beste film. Den er kanskje litt popcornaktig til tider, men dette er lett underholdning med kjente fjes som Kurt Russell, Charlton Heston, Billy Bob Thornton til Val Kilmer. Filmmusikken er meget stemningsfull og minner om klassiske toner fra noe fra flere steder jeg har hørt dette er litt som en blanding mellom Lonesome Dove-musikken med litt andre instrumenter og noe mer ubestemmelige storfilmer som ikke nødvendigvis er westernbasert. Noe av klippingen i filmen føles dog litt røff og langstrakt, men jeg skjønner at de gjør det slik siden scenene hopper litt i sted og tid.

Dette er en film du kommer helt utenom i westernsegmentet. Den fikk litt smålunkne kritikker da den kom, men i ettertid ble filmen trykket til sitt bryst av folket som så den på kino, video og TV i tiden etter. Selve slutten er også ganske grei med et snev av romantikk og kul julestemning. Liker at filmen rusher litt gjennom og ikke dveler med alle detaljene i Wyatt Earps liv. Det gjør filmen mer actionfylt. Filmen har en enkel og grei historie og oppbygning med vidt forskjellige typer samlet mot en felles fiende. Vel er filmen litt typisk til tider, men det er slik mange vil at actionfylt western skal være. Filmen føles som en actionfylt kortversjon av fortellingen av Wyatt Earp og det er akkurat det mange ser etter i en lettere actionwesternfilm. For meg var dette ikke en superklassiker, men langt på vei svært underholdende likevel.

Terningkast: 5-

- Rambo 3 - Middelmådig og usannsynlig krigsaffære
- Cobra - Banal og ufrivillig morsom testosteronbombe!
- Rambo 2 - First Blood Part 2 - Typisk 1980-talls klisjeaction

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Moviepie.com
  • Reelviews.net

Engelsk, Latinsk

Hollywood Pictures, Cinergi Pictures Entertainment Inc.