Anmeldelse av Jacques Mesrine Del 1: Instinkt for mord (L'instinct de mort), fransk film fra 2008

Action, Biografi, Kriminal Spilletid: 112 minutter

Jacques Mesrine Del 1: Instinkt for mord - Trailer 17.04.2009

Den franske gangsteren mot sin storhet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.08.2019]

Filmen bygger på den sanne historien om Jacques Mesrine. Denne første delen handler om Mesrines start på forbryterlivet, hans første erfaringer med vold og underverdenen og hans forhold til kvinner. Dette er en biografisk kriminalfilm om livet til den franske gangsteren Jacques Mesrine. Filmen er basert på boka ‘Instinkt for mord’ av Jacques Mesrine. Jacques Mesrine var en av Frankrikes verste gangstere gjennom tidene og hadde sin storhetstid på 1960-tallet og 1970-tallet. Vi får gjennom filmen se hvordan han slår seg opp i Frankrikes underverden og litt etter litt blir den skruppelløse, livsfarlige og sterkt fryktede gangsterskikkelsen som ingen spøkte med...

Jeg er stor fan av gangsterfilmer og har vært det helt siden første gang jeg som 13 åring så en TV-film om John Dillinger på NRK som nattkino tilbake på 1990-tallet. Siden har jeg forelsket meg i begge versjonene av Scarface, Gudfarenfilmene og alle gangsterfilmene til Martin Scorsese. Personlig har jeg ikke hørt om den franske gangsteren Jacques Mesrine, men ble henrykt over å bli kjent med denne syke fyren gjennom første del av filmen om hans bedrifter. Og denne filmen føles som en film med sterke relasjoner til Scarface, bare helt uten narkotikaspøkelset.

Dette starter med mange filmruter der vi ser ting fra litt forskellige kameravinkler. Dette skildrer slutten på historien om Jacques Mesrine. Filmen er bygget opp som et realt biografisk drama, men med mer og mer thrillerelementer etterhvert. Filmen er flott fotografert med klare, sterke og fine farger. Dialogen foregår nesten utelukkende på fransk og handlingen starter i 1959. Vi får se en film med men del action og store følelser. Vi skal også litt tilbake i tid med og filmens tidskoloritt er meget bra utført. Regissør Jean-François Richet har med andre ord klart å skape en veldig helhetlig film det står respekt av og som føles som svært underholdende for folket.

Filmen har en thrillende og kald atmosfære der man føler at alt kan skje. Actionen kommer i små porsjoner underveis som naturlige deler av det gangsterfortellingen har å by på av mørke sider med mord, tortur, politijakter og annet som hører med en slik fortelling. Filmen føles både voldsom og medrivende og har en kul og gradvis oppbygning som blir mer og mer intens etterhvert som Jacques Mesrine formes som den gangsteren han ble. Vi får se at han blir omtalt som den franske versjonen av Bonnie og Clyde sammen med sin kjæreste i det han blir tatt i Canada og utlevert til Frankrike. I fengsel får vi se hvordan han blir tortuert og bor i en celle under svært kummerlige forhold. Dette preger selvsagt Mesrine.

Filmen er svært spennende til tider. Særlig er seansen der han rømmer fra fengselet utrolig intens og fengslende. Denne rømningen er med på å forme filmen og få opp engasjementet i oss som seere. Man sitter nærmest og heier på Jacques Mesrine under disse scenene og det til tross for at Mesrine ikke er noen jeg ville finne på å tilbringe tid med i det virkelige liv. Det er rart med film at man lever seg inn i selv skurkenes liv. Særlig når de blir fremstilt som menneskelige skikkelser.

Skuespillerprestasjonen til Vincent Cassel er utrolig solid i filmen og han bærer hele filmen på sine skuldre. Jeg liker hvordan Cassel menneskeliggjør gangsteren Jacques Mesrine. Vi får se en skurk som beskrives med en viss æresskodeks og med en del menneskelige sider i sterk kontrast til alle hans mørke bedrifter. Gjennom filmen lærer vi den kompliserte gangsteren å kjenne som begynner sine mørke bedrifter under krigen i Algerie, der han tjenestegjorde som soldat, og til han blir en farlig gangster som ikke har noen grenser og skrupler i hva han kan finne på av lovstridige saker.

Jeg likte denne filmen som oppleves som ganske fengende i all sin oppbygning som en klassisk gangsterfilm med alt det medfører av ingredienser. Filmen ble mer og mer engasjerende utover i filmen og mot slutten var jeg nærmest solgt og klar for del to av denne spennende gangster-‘galskapen’. Alt dette gjør at man blir nysgjerrig på hva filmen har å by på av grums i livet til Jacques Mesrine. Som vanlig vet vi at alle gangstere ikke klarer seg særlig lenge, og derfor vet vi hvordan dette vil føre til ved endens slutt, men reisen dit er svært spennende og dette er bare første del...

- Jacques Mesrine Del 2: Samfunnsfiende #1 - Gangsteren Jacques Mesrines siste år

- Beleiringen - Assault on precinct 13 - En vellykket nyinnspilling

- Utrolig og sant om Fransk mesterskurk!

27.04.2009 sier Pål Frostad: Tøft, skal sette denne filmen på 'skal se'-listen min. Har alltid vært svak for gangsterfilmer og det gjorde stort intrykk i ung alder da jeg så filmen om amerikanske John Dillinger. Det er noe ekstra når man ser filmer om ting som virkelig har skjedd og som er så skremmende og fasinerende som det slike psykopater er.
26.04.2009 sier bjorn: Skikkelig spennende film om denne psykopaten av en kriminell. Aldri hørt om ham før, men etter filmen nå var det rett inn på wikipedia (og her..)

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Jacques Mesrine Del 1: Instinkt for mord
  • Nordlys