Anmeldelse av Psychobitch, norsk film fra 2019

Drama Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 12 år

Motsetninger tiltrekker hverandre i super norsk ungdomsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2019]

Han er skikkelig ordentlig og pliktoppfyllende og hun er et utskudd som har det vanskelig på skolen og ellers i livet. Etter et bakstetak med Frida begynner Frida å få et dårlig rykte på skolen og blir kalt psychobitch av Matrius. Men når Marius får tenkt seg om begynner han å få dårlig samvittighet for henne. Han har et rykte å ta vare på og vil først ikke assosieres med den nye jenta som har et dårlig rykte. Men når isen mellom dem blir brutt, får de to en veldig god kjemi...

Filmen begynner alvorlig med en jente på videregående som leker på kanten av gymsaltaket til alles store forskrekkelse. Dette er en film om det å være ung å gå på videregående skole og ikke nødvendigvis vite hva fremtiden vil bringe innen utdanning og ellers hva livet vil bringe. Det er startgropen til voksenlivet der man må begynne å ta egne valg. Frida vil derimot ikke gå på skolen og ser ikke for seg en utdanningsfremtid. Marius er en flink og tillitsfull elev på videregående skole. Han blir satt opp på leksegruppe med Frida. Hun er den nye jenta i klassen som ingen kjenner og vil bli kjent med.

Nå har jeg hatt litt pause fra norsk film og da er det deilig å komme tilbake i gamle trakter med film fra morsmålet igjen. Og hva er vel da bedre enn å se en ungdomsfilm som du ikke vet noe om? Jeg plukket opp filmen fordi den fikk relativt gode kritikker. Filmen er god på å dramatisere de problemstillinger man kommer overfor med det å gå på videregående skole. Filmen rommer alt fra tilnærming til det andre kjønn til det å fikse livet og forventningspresset som det er å gå på skole. Digger dramaet som oppstår mellom de to hovedrollefiguren.

Filmen er veldig morsom i situasjonskomikken på en veldig naturlig måte. Liker rollefigurene og hvor troverdig og aktuelt dette virker og likevel er såpass underholdende. Skuespillerprestasjonene er meget bra i filmen og da særlig Elli Rhiannon Müller Osbourne som virkelig bærer filmen på sine skuldre og leverer det solide midtpunktet i filmen. Regien er også god av Martin Lund. Jeg digget filmen, og synes Lund gjør nesten alt riktig. Liker det at filmen er lett å kjenne seg igjen i. Dette er en god film som jeg tror mange unge vil kjenne seg igjen i på flere vis. Jeg kjente meg mest igjen i hovedpersonen som bryr seg om andre, men har også opplevd lignende rollefigurer som jenta som sliter.

På nittitallet hadde vi Frida med Hjerte i hånden, men jeg synes at 2019-Frida-versjonen slår hardere, selv om de to figurene ikke har så mye felles. Vi har fått veldig mange skildringer av ung kjærlighet opp igjennom, og mange ligner på hverandre, og selv om denne heller ikke finner opp hjulet på nytt, er dette ganske vellykket. Og selv om det første kysset ikke er særlig romantisk, så tar de det igjen senere. Grunnen til at jeg avslører dette er at det ikke er vanskelig å skjønne hvor dette bærer hen. Og til tross for dette, så oppleves dette som ganske fengende og dramaet i filmen sitter som en kule.

Dette er en norsk dramaversjon av den amerikanske ungdomsfilm, men denne filmen er mye mer troverdig og ikke fullt så tøysete som de mer typiske amerikanske filmene. Det er mange moro situasjoner som da hovedpersonen masturberer og hele familien kommer inn imens han ligger i sengen. Heldigvis lar ikke filmskaperne dette gå for langt i humorens tjeneste og han blir heldigvis ikke avslørt med sine personlige ‘bedrifter’. Eller faren som skryter av alt sønnen gjør, uansett hva det er sønnen foretar seg.

Filmen engasjerte meg mye å se. Jeg trekker noe for den typiske slutten som virket noe krampaktig, men skjønner også at det vanskelig å motstå den måten å ende på. Men opp til det punktet er filmen nærmest prikkfri og meget godt fortalt. Ser for meg at dette er en film mange unge vil både underholdes av og føle aktualiteten i, med sin tematikk og budskap om det unge sliter med i ‘generasjon prestasjon’. Med andre ord er dette en overraskende solid norsk ungdomfilm.

- Mer eller mindre mann - Småmorsom skivebom
- Knerten gifter seg - Knerten løfter seg