Anmeldelse av One Missed Call (Chakushin ari), japansk film fra 2003

Grøsser, Mysterie Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

Mobilvirus med dødens budskap...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.08.2019]

Vi befinner oss i en japansk storby. Ungdomsjenta Yumi får livet sitt vendt opp ned når hennes beste venninne får en mystisk beskjed på sin mobilsvarer. Meldingen er datert til tre dager frem i tid, og inneholder hennes eget skrik like før hun dør. Tre dager senere dør venninnen under mystiske omstendigheter. Yumi begynner å ane et ubehagelig mønster da flere mennesker rundt henne får anrop med dødelige utfall. Yumi begynner å lete etter et svar opp i all galskapen. Løsningen ser ut til å finnes et eller annet sted i Yumis egen fortid, men så oppdager hun at hun selv har ett ubesvart anrop...

Filmen har et passe kult konsept med et slags dødelig mobilvirus der offrene får servert sin egen dødsøyeblikk fra fremtiden som lydbeskjeder på telefonene sine. På mange måter minner jo dette en del om den japanske skrekkklassikeren ‘The Ring’ som også handler om et samme type dødsvirus med en tilhørende mytisk mysterium. Og selv om dette ligner en del, synes jeg dette klarte å skille seg litt ut i mengden, selv om dette nok aldri blir en klassiker av samme kaliber som The Ring. Men langt på vei er dette som en slags lettere ungdommelig oppdatering av Ringu.

Filmen har likevel en del å fare med. Dette har en ganske kul atmosfære og med gode rollefigurer som redder mye av inntrykket. I tillegg er det en del virkelig kule skrekkscener som gjør filmen verdt å se i seg selv. Mye av dette føles som en sterk kontrast til Hollywoodremaken som ikke hadde like mye å fare med. Det jeg likte godt med denne japanske originalen er at den benytter en god del praktiske effekter og ikke for mye dårlig CGI.

Regien er ved den japanske regissøren Takashi Miike. Han er kjent for filmer som ‘Ichi The Killer’ og ‘13 Assassins’. Han viser at han mestrer denne skrekkfilmen bra. Alt begynner stemningsfylt og vi får se konturene av noe skrekkelig som foregår. Likte veldig godt den fete heisscenen som er andre varsel på at noe overnaturlig er på ferde. Vi får en solid og mørk atmosfære i filmen og det ligger ondskap å lurer bak i horisonten med traumer fra fortiden som må frem i lyset for å forstå galskapen.

Denne filmen fungerer fint som grøsser, men uten å virkelig briljere. Men mot slutten får vi nesten litt for mye av det gode og derfor trekker jeg noe. Vi får nok en japansk skrekkfilm som ligger å balanserer mellom det realistiske og det overnaturlige. Jeg vil også tro dette har en fin skrekkfilmeffekt for mange unge, som dette er mest skapt for med sin ungdommelige tematikk og rollefigurer.

Litt kult er det også at filmen omhandler det som er blitt det mest livsnødvendige i samfunnet alla 2019, nemlig mobiltelefonen. Vi kan nesten ikke tenke oss et liv uten, og i denne filmen er det altså rollefigurenes største frykt. Og det at denne filmen ble en stor kassasuksess i Asia skjønner jeg, selv om filmen ikke er helt den skrekkfilmen jeg hadde håpet på. Til det er dette litt for overtydelig, men heldigvis ikke uten en god dose kule skrekkscener som sammen med atmosfæren og gode rollefigurer gjør filmen godt severdig.

- One Missed Call - Talemeldingen med dødens budskap...
- 2 Ubesvarte Anrop - Oppfølgeren til den japanske skrekkfilmen med mobilviruset...

- 13 Assassins - Begynner som sterkt drama og utvikler seg til en actionfest

• Filmthreat.com