Anmeldelse av Van Helsing, amerikansk film fra 2004

Action, Eventyr, Grøsser, Fantasi Spilletid: 132 minutter Aldersgrense: 11 år

Kjedelig film om monsterjegeren

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 24.07.2019]

Van Helsing er regissert av Stephen Sommers og kom ut i 2004. Filmen handler om monsterjegeren Van Helsing (Hugh Jackman) og prinsesse Anna (Kate Beckinsale). I filmen får man se mange kjente monstre. Van Helsing er ute etter å drepe Grev Dracula (Richard Roxburgh). På veien får han hjelp av Frankensteins monster. Anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Filmen har en veldig kul idé: samle sammen alle de kjente og kjære monstrene som mange elsker innen klassisk eldre skrekkfilm. Det virket som dettte skulle bli en bra film etter den første scenen som møtte meg, men dessverre var det den beste scenen i filmen. Alle monstrene i filmen har et kult design, men det handler ikke om monstrene. Alt handler om Van Helsing. Det kunne vært interessant nok, men det er det dessverre ikke.

Både Van Helsing og prinsessen er kjedelige rollfigurer. Begge har null personlighet og bare vandrer rundt og dreper monstre. Filmen forsøker å gi Anna en bakgrunn, men det fungerer ikke. Grunnen til det er at hun ikke er fengende nok på noen måte. Vi får aldri vite hvem hun er. Dette er noe som gjør filmen både traust og kjedelig. Hver gang fokuset hviler på monstrene, føles filmen veldig underholdene. Dessverre vekter ikke filmskaperne fokuset på monstre mesteparten av tiden.

Den første scenen er i svart-hvitt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor,  når resten av filmen er i farger. Farge er kanskje å ta i, siden det er kun fargen blå som er tilstede. Den visuelle stilen til filmen er også veldig uinsprerende. Kjedelig er også et ord som går igjen en del. Det er fordi jeg kjedet meg veldig i gjennomsynet av filmen.

Den første scenen var veldig underholdene. Det virket som om filmen skulle bli en overdreven monsterfilm. Det skjedde ikke. Filmen kutter alltid tilbake til Van Helsing og Anna, sammen med «den komiske karakteren» Carl (David Wenham). Carl er kun med i filmen for å være komisk. Det fungerer sjelden. Jeg synes ikke noe av det han sa eller gjorde var morsomt.

Van Helsing skal også være en monsterjeger med erfaring. I filmen kan han ingenting om monstre og treffer nesten aldri det han skal treffe. Bortsett fra når filmen trenger at han treffer. Anna skal liksom være den uavhengige badasskvinnen i filmen. Hun påstår hun kan klare seg selv, selv om hun trenger å bli reddet av Van Helsing konstant. Richard Roxburgh som Dracula, er dog underholdene i hele filmen. Hver gang han er på skjermen, sier han noe underholdene teit. Han er står for den beste delen av filmen.

Filmen er veldig avhengig av CGI-effekter. Monstrene har et kult design, men det ser aldri ut som om de faktisk er tilstede. Alle effektene er utdaterte. Filmen kom ut i 2004, og ser ikke ut som om den holder følge med den siste Ringenes Herre som kom året før.

Dette er en film med et kult konsept, kule monstre, underholdene Dracula og god musikk. Det hadde vært nok for en film som handler om de kjente monstrene, men denne filmen handler ikke om monstrene. Det er filmens største feil. I stedet for å fokusere på monstrene fokuserer den på kjedelige karakterer som gjør trauste ting uten å si noe om hvem de er.

Terningkast: 2

- G.I. Joe: Rise of Cobra - Elitesoldater fra leketøyets verden
- Mumien Vender Tilbake - Grei oppfølger
- Mumien - Mer underholdene enn man skulle tro

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray
- Skrekkfilm - Les flere.

• Stavangerpuls
  • Horrorfanzine.com
  • StudVest

USA, Tsjekkia

Engelsk, Latinsk

Universal Studios / Universal Pictures, Stillking Films, Carpathian Pictures, The Sommers Company