Anmeldelse av The Bye Bye Man, amerikansk film fra 2017

Grøsser, Thriller Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

The Bye Bye Man - Trailer 07.04.2016

Ikke si det, ikke tenk det, ikke se den

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 20.07.2019]

The Bye Bye Man er regissert av Stacy Title og er en skrekkfilm som kom ut i 2017. Filmen handler om noen tenåringer som flytter inn i et gammelt hus. De finner straks ut at det er noe skummelt med huset. Det er nemlig en skikkelse med en hund som lusker rundt i området. Anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Hovedmålet til en skrekkfilm burde være å skremme. Denne filmen gjør ikke det. En av grunnene til dette er at filmen har altfor mange skrekkfilmklisjéer. Man vet nøyaktig når neste jumpscare er over en. Man kan nærmest telle ned til den. En jumpscare i seg selv er ikke skummel. Man skvetter bare litt. Det hadde kanskje gått fint hvis det hadde skjedd noe. Det gjør det ikke. Karakterene forsøker også å løse et mysterium som ikke er særlig interessant heller.

Vi får aldri vite noe særlig om the 'Bye Bye Man' (Doug Jones). Vi vet ikke hvem han er, hvor han kommer fra og hvorfor han har hunden. Jeg vil gjerne vite noe om skapningen for å bry meg. Alt vi vet er at jo mer du tenker på ham, jo nærmere er han. Hunden han har er laget av CGI-effekter. Disse effektene har omtrent samme kvalitet som monstrene i videospillet «DOOM» som kom ut i 1993.

Det hjelper heller ikke stort at karakterene er totalt hule og svært uinteressante. Alle karakterene er tenåringer som du har sett lignende i tusenvis av andre skrekkfilmer fra før av. Alle blir også gale litt etter litt. Dette leder til en scene i biblioteket hvor vi finner informasjon om folk som har opplevd lignende. Det er mye galt med den settingen. Hovedpersonen drar til et bibliotek for å søke opp noe på nettet. Vi ser tidligere at han har en smarttelefon. Største problemet med denne scenen er all forklaringen. Denne scenen eksisterer kun for at de som ser på skal få greie på hv som skjer.

Selve filmingen er merkelig. Det blir brukt en del håndholdt kamera. Dette føles ofte forstyrrende og er rett og slett unødvendig. Når det kommer til kamerabruk bør man ikke overtenke det. Mange scener kunne også med fordel vært filmet med et stillestående kamera.

Skuespillet er veldig monotont. Alle replikkene leveres på samme kjedelige måten og det er ingenting interessant med karakterene de spiller. Dette er ingen god kombinasjon.

Alt i alt er dette en skrekkfilm som kopierer de verste klisjéene fra tidligere skrekkfilmer. Dette gjør filmen uinteressant og undertegende kjedet seg mesteparten av tiden. Den har noen lange scener hvor karakterer forklarer hva som skjer, noe som også er en lite kreativ måte å løse filmfortellignen på. Man får aldri vite noe om skikkelsen du skal forsøke å være redd for. Derfor blir bare teit når man ikke får nok valuta for pengene.

Terningkast: 1

- DVD / Blu-Ray - Les flere.

• Denofgeek.com
  • MovieCrypt.com