Anmeldelse av Zombies, kongo kortfilm fra 2019

Kortfilm Spilletid: 15 minutter

Visuell liten godbit av de sjeldne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.08.2019]

Filmen er meget fengende hele veien som en levende danse med teknologien som krydder i det vi møter det moderne Kinshasa i Kongo. Vi får en satirisk film der vi ser hvordan folk er mer opptatt av mobilen enn av hverandre. Vi blir med folk av begge kjønn ut på byen. Tittelen og filmen hentyder et slags satirisk skråblikk på samfunnet og hvordan mennesket vandrer rundt som zombier og er avhengige av teknologien som begynner å prege dem og hvordan de tre seg. Alt handler om hvordan deres liv ser ut på sosiale medier heller enn å leve for å få naturlige tilbakemeldinger på livet.

Jeg plukket opp denne perlen av en film på streamingtjensten MUBI.com med tips fra en kompis. Filmen ble vist der som en samarbeid med den Internasjonale Kortfilmfestivalen i Oberhausen. Denne stilige kortfilmen var en av fem favoritter fra konkurransen i 2019. Du kan også se og nyte filmen på youtube, fordi i det denne anmeldelsen er ute, så er filmen borte fra Mubi.

Alt åpner med en farget barberer der en kunde synger om lys på fjeset og sterkt knyttet til telefonene der de tar selfies. Folket danser ikke lengre, fordi alle er i rampelyset. Like etter drar en mann i gul pimpete jakke fra barberen og inn i natten der teknologien ruver også i utelivet. På utestedene er fremdeles discokulen inn, men gulvet er lyssatt med ledlys i alle regnbuens farger som skriker mot oss.

Filmen er meget visuelt tiltrekkende med sterke farger med innslag av gule frakker og stemning til tusen. Digger slik teknologien blir brukt i filmen og måten kameraet suger inn alle inntrykk fra både lys, mørke og kontraster som skaper en stemning sammen med all den kule og fengende musikken som pumper energi inn i filmen. Vi får også noen såpebobler i tillegg til VR-masker og lys fra mobiler som lyser opp hele inntrykket vi får av filmen.

Regien er ved Baloji og han har laget en meget særegen og fiffig liten film som taler til oss som kunst, men på en meget folkelig måte, som de fleste unge og omfavnere av teknologien vi omgir oss med i samfunnet kan omfavne og like. I kryssingen mellom teknologi og menneske treffer denne filmen som en visuell bombe. Bildene er direkte fascinerende å oppleve med mye kreativitet i både uttrykk, motiver og hvordan alt som vises forteller en historie og beriker filmen med sitt nærvær. Det hele gir også noen kontraster uten like på hvordan livet er og hvordan man gir et glansbilde på nettet av livet.

Denne filmen er et must å se og varer kun litt over 10 korte minutter og gir deg så mye mer enn du kan drømme om av en kortfilm. Kortfilmen traff meg og er noe jeg vil huske å ha sett og en virkelig fargeklatt i hverdagen som lyser opp tilværelsen. Så får du se selv om hva filmen gir deg. Dette er noe jeg vil anbefale enten du liker kortfilmer eller ikke. Alle klarer å avse ti minutter til å se hva filmen har å by på, selv i vårt samfunnsjag. Filmen er aldri mer enn et tastetrykk unna eller et søk på mobilen på youtube. Jeg ser gjerne mer film av Baloji om det bare er halvparten så fengende som dette.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm
Les mer om kortfilmen