Anmeldelse av Crawl, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Thriller, Grøsser Spilletid: 87 minutter

En effektiv og saftig rakker!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.07.2019]

Under en massiv orkan i Florida må Hayley dra til faren sin for å finne ut av hvorfor han ikke svarer på mobilanrop. Faren viser seg å sitte fast under huset sitt, fanget, mens vannet stiger. Med orkanen og den påfølgende flommen, er det også noe annet som kommer med vannet, noe som skjuler seg helt til det velger å fortære alt i sin vei!

Regissør Alexandre Aja står bak heftige filmer som Piranha 3D (2010), remaken av The Hills Have Eyes (2006) og den groteske og intense High Tension fra 2003. Intens må også denne siste skrekkrullen hans få æren av å bli kalt, for Aja klarer på sitt beste, eventuelt verste, å frembringe Haisommer-aktig panikk og ubehag når Hayley og pappa Dave kjemper for livet.

Jeg mener... hvem synes ikke at alligatorer er ekkelt og skremmende? Etter en lang og god oppbygning, flesker filmen til med rimelig effektive scener, scener som heldigvis ikke overøses eller overdrives slik man egentlig hadde fryktet på forhånd.

Kaya Scodelario (Maze Runner-serien) gjør en svært solid innsats i hovedrollen som den handlekraftige og, selvsagt, svømmedyktige Hayley. Scodelario har hatt en særs fysisk jobb i denne rollen, og det er vanskelig å ikke bli imponert og ydmyk av en slik skuespillerinnsats, samme hva man måtte mene om filmen for øvrig.

Det er også noe med stemningen, angsttrykket og den vemmelige fremstillingen av denne kjelleren som oppleves som effektiv. Her flyter avfall, jord og dritt, rotter, alligatorer og det som verre er rundt, mens de to stakkarene prøver å holde motet oppe, og vi vemmes og gremmes i kinosalen. Crawl er rett og slett en publikumsmessig sliteflm, noe man kjenner på kroppen!

Det virker også som man har brukt alligatorkunnskap og oppførsel såpass troverdig og realistisk her at summen blir veldig overbevisende. Aja og co har heldigvis ikke tatt seg for store friheter til å overdrive fremstillingen av alligatorene. CGI-bruken er også overbevisende bra,  hvor samspillet mellom effektene i bildene og reelle opptak går hånd i hånd, uten at man klarer å se hva som er ekte eller ikke.

Man tar seg også flere ganger i å tenke på hvor stor trussel alligatorer faktisk er i virkeligheten under ikke bare slike ekstreme omstendigheter, men også til vanlig i deler av USA. Filmen er også (ifølge Imdb) inspirert av liknende hendelser under fjorårets svært ødeleggende orkan, Florence.

Crawl går, selv om den er veldig realismedrevet, litt på tomgang mot slutten, og det svært smale karaktergalleriet gjør den litt daff og ensformig i lengden. Forholdet mellom Hayley og faren er sånn greit nok fremstilt, men de to klarer aldri å røre oss noe voldsomt, i all sin klisjémessige enkle fremstilling. Aja bruker også en del gjenkjennelige filmatiske markører man lett gjennomser. Crawl spiller da heldigvis langt mer effektivt på et urovekkende miljø, i en ekstremvær-setting og med et lydbilde som er stressende, med resultat av å bli en skikkelig uggen filmopplevelse. En saftig en, også!

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Mirrors - Speilvendt blodig grøss!
- Høy spenning - Intenst mareritt

- Thriller - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• Montasefilm.com
  • The Age (Australia)
  • Dagens Nyheter
  • Onyanserat.se

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»