Anmeldelse av Queen, indisk film fra 2013

Komedie, Drama Spilletid: 146 minutter

Feelgood Bollywood-film, jeg falt jeg pladask for!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.07.2019]

Vi møter Rani som er forlovet med sin store kjærlighet Vijay. Bryllupet er skal snart stå og Rani er veldig lykkelig. Men så skjer noe som skal forandre tilværelsen og livet hennes kraftig. Vijay trekker seg fra giftemålet. Det gjør at Rani blir svært ulykkelig og ikke vet hva hun skal gjøre med livet sitt. Hun bestemmer seg da å likevel dra på bryllupsreise til Paris alene som et plaster på såret. Der får hun mange nye venner. Opplevelsene og øyeblikkene i Europa endrer Rani og hun begynner å se annerledes på livet. Dette er en tur hun virkelig vokser på og finner mer ut om seg selv og hvordan hun vil være...

Det er ikke ofte jeg ser Bollywood-film, men de filmene jeg har sett har jeg likt veldig godt. Og denne skal sies å være en nyere klassiker fra 2013 som nylig dukket opp på netflix Norge og har fått strålende kritikker. Fra første stund bygges det opp til bryllupsfest. Det øves på dansetrinn og det er en spent steming. Rani er svært spent på å bli gift. Dette begynner svært feelgood, for så å bli med på en stor brudedumping. Da skjønner vi at bruden ikke er hovedpersonen, men han som skulle gifte seg. Han har forandret seg og vil ikke gifte seg. Hun blir veldig skuffet.

Vi får også noen tilbakeblikk med hvordan Rani og Vijay finner hverandre. Den søte og pene kvinnen i front er dronningen i hovedpersonens øyne. Han gjør hva han kan for å komme nær henne og forsøke å kapre hennes hjerte. Dette er alt fra å kjøre moped med titalls hjerteballomger festet til for å fange oppmerksomheten hennes til å bruke så mye tid med henne at hun begynner å smelte isfronten som hun først setter opp mot ham.

Men det er Europaopplevelsene til hovedpersonen som står i sentrum for filmen. Du får en uvanlig kul reiseskildring. Vi får se hvordan kulturforskjellene er fra ‘sømmelige’ indiske jenter til mer frie kvinner i Paris som har sex over alt og synes det er bare naturlig. Hovedpersonen er litt naiv og blir kultivert gjennom sin reise til Paris der hun møter strorbylivet. Hun drikker alkohol, men klarer å styre seg og vi får se mer av hvem hun egentlig er innerst inne igjennom reisen. Hun er en skikkelig jente som det er lett å relatere seg til. Og hun står i sterk kontrast til alle rølpejentene.

Jeg trodde dette skulle bli en kjærlighetsfilm, men dette er heller en film om to forskjellige venninner som finner hverandre på usedvanlig vis og hovedpersonens reise for å lære om livet. Rani besøker europa og får seg litt av noen erfaringer om hvordan livet er andre steder i verden. Hun får en smak av livet og møter alt fra strippere i ‘red light district’ til den søteste kinesergutten som hun bor på rom med på et ungdomsherberge. Liker at dette er en film om en sterk jente som står for den hun er og ikke bryr seg hva andre mener om henne. Hun er søt og snill og en flott representant for jenter verden over. Liker hvordan hun klarer å sette menn på plass og det er en del feminisme i filmen, men dette blir likevel ikke klisjemessig og fungerer meget godt på en måte jeg totalt liker og kjøper.

Dette er skikkelig feelgood på en veldig ålreit måte. Filmen har meget kul handling og stemning. Likte det jeg fikk og dette overrasket meg ganske mye faktisk. Det er bra moral i filmen. Filmen viser tanker og tilbakeblikk på en ganske kul måte. Liker humoren i filmen meget godt. Den er lun, harmløs, sjarmfull og god og sikkert litt småfrekk til å være indisk. Moro med faren til hovedpersonen og lillebroren som liker venninnen hennes alt for godt. Det er moro når Rani kjøper gaver til alle i familien i en sexlektøybutikk og hun tror at tingene hun kjøper er noe helt annet i en vanlig butikk og guttevennenes møter dette med stor latter.

Filmen er kreativt laget med mange kule og forseggjorte fotomontasjer. Det er kul scenografi med et veldig gyldent og fargerikt solskinnspreg over hele filmen. Vi får også fengende musikkscener som Bollywood er viden kjent for med veldig digg, svært dansbar og rytmisk tidsriktig musikk i skikkelig fet indisk stil som fanger øyeblikkene i filmen. Disse scenene er svært feelgood og jeg blir glad og får ikke musikken ut av hodet, selv om jeg ikke skjønner det som synges, bare følger hypnotisert med på teksten. Men til tross for denne scenen i begynnelsen er det ikke flere slike scener. Musikken er herlig med at de synger om det som skjer i filmen mellom slagene og dette binder filmen fint sammen. Dette virker igrunnen som en kunstnerisk og kul fortellerstemme.

Filmen kan det å skape gode rollefigurer som det er lett å bli glad i. Og selv om hovedrollefiguren Rani stjeler mye av showet er det også lett å bli glad i de andre rollefigurene som omgir henne og tiltrekkes og påvirkes av hennes positivitet og flotte vesen. Dette var en film jeg likte mot alle odds egentlig. Skal definitivt se flere Bollywoodfilmer om de er like fengende som dette. Filmen overrasket meg stort og jeg hadde en fin opplevelse når jeg opplevde filmen og da rulleteksten satt inn satt jeg med et stort smil på munnen. Med andre ord kan jeg varmt anbefale filmen videre til alle som liker inspirerende filmer om livet med en eksotisk vri.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Komedie - Les flere.