Anmeldelse av Riverdale - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 45 minutter

Riverdale - Sesong 1: Et fantastisk tenåringsdrama

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 17.07.2019]

Riverdale sesong 1 er skapt av Roberto Aguirre-Sacasa og er basert på Archie Comics tegneserier. Serien handler om en tenåringsgutt, Jason Blossom (Trevor Stines), som ble funnet drept i elva. Blossom-familien har lenge vært i strid med Cooper-familien og det ble helt kaos siden ei Cooper-jente, Polly (Tiera Skovbye), var sammen med Jason. Betty (Lili Reinhart), søsteren til Polly, forsøker å finne ut hvem som drepte Jason, siden Polly er lagt inn på en institusjon av sine overbeskyttende foreldre. Betty får med seg vennene sine for å løse mysteriet. Anmeldelsen er uten spoilers

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Da jeg var ferdig med første episode tenkte jeg at konseptet virket kjent. Sesong 1 er ganske lik Twin Peaks. Bortsett fra at i Riverdale, skjer det ikke noe overnaturlig. I Twin Peaks er det også en tenåring som blir funnet død i en elv i en småby der folk aner fred og ingen fare. I Riverdale er det noe av det samme, men i stedet for å fokusere mest på politietterforskningen, blir det fokusert på Jasons venners etterforskning. I tillegg er Mädchen Amick med i Riverdale, skuespilleren som spilte Shelly Johnson i Twin Peaks.

Jeg var veldig skeptisk til denne serien. Jeg så noen trailere, og jeg synes det virket som et typisk tenåringsdrama. Jeg tok heldigvis feil. Serien har noen typiske klisjeer, men det er svært få. Denne serien fokuserer på flere typiske tenåringsproblemer. Mange av disse problemene er kanskje overdrevet litt, men slik er det nødt til å være, dersom det skal være spennende.

Riverdale er i bunn og grunn en serie for tenåringer. Det er den aldersgruppa som kommer til å kjenne seg igjen i de fleste situasjonene. Det betyr ikke at voksne ikke kan like det, men serien er definitivt rettet mot tenåringer. Det er nok mange som synes at dialogen er veldig cheezy. Det er den, men for min del, likte jeg at det var sånn. Jeg synes dialogen virket ekte, der det var nødvendig, og litt klein der det passet.

Hovedhistorien omhandler Jasons død. Her er det viktig å legge vekt på karakterene. Hvis ikke karakterene funker, bryr man seg ikke om etterforskningen. Dessuten er karakterene overraskende gode.

En av grunnene jeg var skeptisk til serien, var fordi at alle ser ut som supermodeller. I trailerne virker det som om at Riverdale er et tenåringsdrama om supermodeller. Karakterene viste seg å være veldig gode. Hovedpersonene er komplekse og ikke perfekte på alle måter. Det er et flott budskap å få fram i en slik serie.

Favorittkarakteren min er kanskje Veronica (Camila Mendes). Hun er den nye jenta i byen. Hennes foreldre er derfra. Faren hennes, Hiram (Mark Consuelos), sitter i fengsel for å ha deltatt i mye ulovlige mafiagreier. Dette er vanskelig for Veronica, og derfor er det ekstra vanskelig å passe inn. Serien hinter til at vi får vite mer om faren i neste sesong. Veronica blir etter hvert med Betty, Jughead (Cole Sprouse) og Archie (KJ Apa) for å finne Jasons morder.

Alt i alt er dette en spennende serie med gode karakterer som ikke er perfekte. Serien overrasket meg på mange måter og jeg er glad jeg så den. Den er kanskje ikke for alle, men jeg tror de aller fleste tenåringer vil ha glede av den.

Terningkast: 6

- Riverdale - sesong 1: Et saftig og velfylt mini-Twin Peaks!

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

• Riverdale
  • Denofgeek.com