Anmeldelse av Annihilation, amerikansk film fra 2018

Eventyr, Drama, Fantasi Spilletid: 115 minutter

En vakker, vordende sci-fi-klassiker?

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 08.07.2019]

«Ex-Machina» var forvarselet om at Alex Garland var et stort talent med øye for sci-fi og interessante historier. «Annihilation» er neste steg mot sementering av Garlands posisjon som en av vår tids mest spennende regissører. Med seg på laget har Garland fått både Natalie Portman og Oscar Isaac i en av de mest spennende og blendede vakre sci-fi-filmene de siste årene.

Lena (Natalie Portman) blir med på et potensielt farlig oppdrag inn i uoppdaget territorium, hvor naturens lover er endret, for å finne ut hva som skjedde med det forrige ekspedisjonsteamet som forsvant. Ingen vet hva som venter dem, men den varierte ekspertisen dem imellom gjør dette nye teamets muligheter til å lykkes høyere. Motivasjonen til Lena er i tillegg udiskutabel da mannen hennes, Kane (Oscar Isaac), var en del av teamet som forsvant. Men hva venter dem, og har deres ledere på utsiden av det ukjente vært helt ærlige om hva som KAN vente dem?

«Ex-Machina» var en fantastisk historie vevet inn i en visuell fryd for øyet med imponerende skuespill og interessante karakterer. Alt klaffet for Alex Garland da han gjorde sin spillefilmdebut bak kamera, og dermed blir det også store forventninger knyttet opp mot den neste filmen – som viste seg å bli «Annihilation». Og etter at filmen først ble sluppet på Netflix begynte lovordene å rulle inn på rekke og rad. Garland hadde gjort det igjen.

Jeg var en av de som så filmen relativt kjapt etter at den ble tilgjengelig på Netflix og befant meg i den posisjonen at jeg også lirte av meg noen lovord om filmen. Det er unektelig noe originalt og visuelt forførende som Garland har klart å lage, samtidig som han også klarer å holde spenningen på et nivå som en rekke altfor populære grøsserfranchiser ikke er i nærheten av å oppnå. Nerven ligger til stede i filmen hele veien, og filmen er like mye en oppdagelse for oss som ser filmen som den er en oppdagelse for de karakterene vi følger. Det er utrolig befriende å være like uvitende som de man følger i filmen, slik at filmen har overraskelsesmomentet godt plassert i førersetet. Ser man til sammenligning en ny Alien-film vet man omtrentlig hva som dukker og når. Her er det ingen slike pekere, og det løfter opplevelsen av å se filmen med flere hakk.

Natalie Portman («Leon» og «Black Swan”) er en av de aller fremste kvinnelige skuespillerne vi har tilgjengelig i dag, og man vet hva man får av henne. Denne filmen er intet unntak og hun gir av sjelen sin for at hennes rollefigur faktisk blir så unik og god som hun er. Hun er selve drivkraften og den personen vi er ment å henge på fra start til slutt. Den jobben gjør hun godt. Innmari godt. Ikke at det er prisvinnende bra, men det er såpass bra at jeg ikke tviler et sekund på hennes menneskelighet og hennes reaksjoner i hver enkelt situasjon. Natalie Portman har stjernefaktoren, og hun innfrir så grusomt bra.

Sci-fi filmer er en sjanger som kan være vanskelig å knekke når det gjelder formelen for suksess. Alex Garland har virkelig klart å finne balansen mellom spenning, sci-fi og drama på en så god måte at «Annihilation» er et unikt eksempel på hva slags filmer vi kan få servert i dag, uten at det pirker bort på et merkenavn eller franchise-navn som du egentlig går lei i løpet av film nummer 1. Her leveres en film med dybde og som skaper et univers som på et snodig vis ikke virker helt utenkelig. At man får lov til å følge Portman og historien til Garland i disse omgivelsene er en fryd. «Annihilation» er ikke et mesterverk, men det er absolutt ikke langt unna!

- Ex Machina - Rålekker liten godbit!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Denofgeek.com
  • Indiewire.com
  • Wall Street Journal
  • Skont Productions (Youtube)
  • Arizona Republic
  • Reelviews.net