Anmeldelse av A Better Tomorrow III (Ying hung boon sik III: Zik yeung ji gor), kinesisk (hong kong) film fra 1989

Action, Krig Spilletid: 105 minutter

Forhistorien til ‘A Better Tomorrow’ finner sted på midten av 1970-tallet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2019]

Vi befinner oss i 1974 under Vietnam-krigens siste dager. Da kommer Mark Lee til Saigon. Han skal bringe sin onkel og fetter Michael Cheung Chi-mun tilbake til Hong Kong. Men etter å ha ankommet flyplassen, blir Mark stoppet av korrupte sikkerhetsvakter som forsøker å rane ham, men han blir reddet av Chow Ying-kit, som synes å ha en grad av innflytelse på vaktene. Mark og Michael møter senere Kit på en nattklubb, hvor de oppdager at kvinnen er litt av en våpensmugler. Kit involverer seg i fetterne og inviterer dem til å følge henne med en avtale med en lokal vietnamesisk krigsherre. Avtalen går dårlig, men de tre unnslipper. Kit er imponert over måten Mark og Michael håndterte situasjonen på og hjelper dem med å unnslippe Vietnam, og tar dem under sine vinger. I løpet av de neste månedene trener Kit fetterne i våpenhandling. Mark og Michael utvikler en forelskelse for henne og Kit blir tiltrukket av Mark. Til tross for hans følelser, gjengjelder ikke Mark Kits følelser for å unngå å skade Michael, som mener Kit er forelsket i ham. Etterhvert bærer det hjem til Hong Kong der de starter firma og etterhvert møter de også Ho som er lederen for våpensmugglerbanden...

Dette er en forhistorie til de to første filmene. Filmen begynner ganske så rart med en snodig scene på flyplassen i Vietnam. Der gjør Chow Yun Fat seg skikkelig til i humorens tjeneste og blir til slutt tatt i tollen. Filmen begynner på en mye mer rolig og avbalansert måte enn de første filmene, men samtidig også litt traust, kjedelig og annerledes i formen. Dette blir rett og slett litt for alternativt. Det hele føles litt for langsomt og det skjer veldig lite på lang tid. Det er veldig mange lange scener der vi bare ser rollefigurene reise og det foregår en rekke mer eller mindre tilfeldig foto fra opptøyer i Vietnam, for å ha noe å vise.

Jeg likte veldig godt de to første ‘A Better Tomorrow’-filmene, derfor tok jeg med glede fatt på siste del i filmserien. De to første filmene er regissert av John Woo, men etter en feide mellom Woo og produsent Tsui Hark forhindret dette Woo fra å regissere den siste filmen i serien. Den som tok over ble Hark Tsui, mest kjent fra filmer kampsportfilmer som ‘Once Upon a Time in China’ og ‘Syv sverd’. Han er en dugenes regissør på sitt beste, men denne filmen har han ikke helt draget på. Tsui prøver å kopiere Woos actionstil, men feiler med et stort magaplask. Det gjør dette til en stusselig forestilling som aldri blir en verdig avslutning på filmserien som preget filmer fra Hong Kong i denne perioden. Musikken i filmen er svært klisjemessig piano og synthmusikk blandet med den velkjente thememusikken fra de foregående filmene.

John Woos versjon av denne filmen er langt bedre og heter ‘Bullet in the Head’. Det er et manus John Woo tok med seg og gjorde en del omskrivninger på, som ble til hans strevsomme, men flotte og personlige filmprosjekt. Men ‘A Better Tomorrow III’ blir en film som blekner i forhold og blir ikke noe du ser to ganger på eller skiller seg ut på noe slag. Den skiller seg kun ut på at den er totalt forskjellig fra de to første filmene på en måte som ikke kler hverken filmen eller filmserien. Dette kunne nesten vært en helt annen film bare med Chow Yun Fat i hovedrolle. Og han gjør virkelig sitt beste, men klarer ikke prege denne filmen nok med er nærmest fattig actionregi som gjør det svært vanskelig for ham.

Actionscenene er igjen preget av mye slow motion, men på en måte som bare er teit og nærmest parodisk i stilen i forhold til den stilistiske actionen som John Woo serverte oss i de to første filmene. Her brukes ‘slow motion’-effekten feil og dette virker litt klippet i hjel for å maskere at filmskaperne ikke har like mye kunnskap om slik action av dette slaget som Woo selv. Det er mye kuler og krutt, men lite blod og dette ser mer tegneserieaktig ut enn kult. Og selv om det skytes til den store gullmedalje er blir dette nærmest helt skivebom. Actionen er mer på linje med en b-film og blir aldri stort å skryte av. Det blir veldig mye klipping i actionsekvensene og filmen får med det aldri den flyten den fortjener.

Filmen preges av veldig mange langdryge scener, alt for lite dialog og for lite action til en film som varer nesten nesten to lange timer. Filmen burde vært minst en halvtime kortere og filmen føles alt for langsom hele veien. Selv ikke actionscenene klarer å plastre såret skikkelig. Det gjør ikke ting bedre av at plottet i filmen sentreres rundt en banal kjærlighetshistorie. Det er også pinlig lite action i filmen, og hva er da igjen å se på for de som så de to første filmene og digget dem? Filmen var litt småkjedelig i forhold til de første filmene og derfor velger jeg å la tvilen komme filmen til gode og ruller en meget forsiktig treer på terningen i en film som var en god del hakk ned fra de to første i alt den foretar seg. Men mulig jeg er såpass skuffet at jeg ikke klarte å glede meg over det jeg faktisk fikk her? Det virket også litt rart at tredje film ikke føles som den er en del av de to første i hverken form, stil eller noe annet enn kun Chow Yun Fat.

Terningkast: 3-

- A Better Tomorrow II - John Woo med en mer actionfylt oppfølger til sin gjennombruddsfilm
- A Better Tomorrow - John Woos første store filmhit

- Syv sverd - Visuelt sterk kinesisk kampfilm
- Double Team - Så dårlig at den blir underholdende

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• A Better Tomorrow III