Anmeldelse av The Girl in the Spider's Web, amerikansk film fra 2018

Drama, Kriminal, Thriller Spilletid: 120 minutter

Ser lekker ut, men fungerer svært dårlig

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 05.07.2019]

David Fincher gjorde en ålreit jobb med å få Lisbeth Salander til å få seg en amerikansk overhaling. Filmen så lekker ut, samtidig som den holdt seg godt inntil originalmaterialet. Nå som Fede Alvarez fikk jobben med å gjøre det samme for den boken som Salander-forfatter Stieg Larsson ikke skrev, er skepsisen blytung. Og med sin fulle rett, i mine øyne.

Lisbeth Salander er uromomentet som stadig legger seg borti saker som ingen ønsker skal komme til overflaten. Nå er hun på farten igjen, men denne saken blir mye mer personlig enn hun kunne ane – når dype og vonde spor fra fortiden setter hennes liv og helse i fare. Kan det virkelig at et spøkelse fra fortiden vipper Salander av pinnen?

Er det bare meg, eller var aldri nordic noir-sjangeren spesielt levedyktig? Jeg har faktisk lest Millennium-trilogien til Stieg Larsson, og jeg synes det var en ålreit opplevelse å se hvordan Lisbeth Salander klarte seg fra side til side. Da filmatiseringen var et faktum, med Noomi Rapace i hovedrollen, fungerte de filmene faktisk ganske så greit de også. Så var det remaken til David Fincher, da. En fantastisk lekker og stilrik film som bare Fincher kunne ha laget, men ikke uten sine feil. Trengte vi egentlig en remake? Nei, synes nå jeg.

«Hodejegerne» var oppskrytt og var slettes ikke noe bedre enn Millennium-trilogien (i filmversjonene), så jeg så heller ikke grunnlaget til ekstasen rundt nordic noir som sjanger. Det er en sjanger som på sitt beste har produsert film helt på jevne, men som heldigvis presenterte oss godt for talentet til Noomi Rapace. Så noe godt har det kommet ut av sjangeren, som helt klart er bedre i bokform. Vi så også det monumentale mageplasket som het «Snømannen» med en ellers så stabil regissør og gode skuespillere, som førte nordic noir lengre ned i gjørma.

Så dukket en ny Lisbeth Salander-film opp på radaren til filmverden. Denne gang basert på en av bøkene som Stieg Larsson IKKE skrev, men Salander-feberen var vel for lengst forbi? Ny skuespiller, nytt materiale, ingen nyinspilling, ny regissør og en ny sjanse. Eller? Neida. Det skal ikke mye til for å overgå «Snømannen», men dette er dessverre uhyre kjedelige greier, dette også. Claire Foy gjør en god figur som Lisbeth Salander, men de rundt henne virker uengasjerte. Dermed blir det en halvhjertet film allerede fra første sekund. Ikke rekker filmen å bli spennende, ikke griper de dramatiske øyeblikkene og den sliter med å finne et godt fotfeste som den kan bygge videre på. Det eneste positive, slik jeg ser det, er at Fede Alvarez har stålkontroll på hvordan filmen skal se og høres ut. Det gjør at filmen får et flott visuelt uttrykk og lyd som geleider meg godt fra scene til scene. Her er filmen overlegen den nevnte «Snømannen», men uten at det holder til noe mer enn en film man titter på med et øye åpent. Det er i hvert fall nok som skjer i filmen verdig en power-nap på sofaen, men den er ikke såpass katastrofal at den ikke fortjener noe oppmerksomhet.

«The Girl in the Spider’s Web” er et kapittel i Lisbeth Salander-sagaen som kommer til å bli fort glemt. Den bidrar ikke til å ta karakteren videre i sin reise, og den henger seg altfor mye opp i det som allerede er etablert gjennom den svenske trilogien, samt den amerikanske remaken til David Fincher. Nå synes jeg Salander har gjort seg ferdig på det store lerretet, og det samme gjelder egentlig for nordic noir-sjangeren.

- The Girl with the Dragon Tattoo - En remake å like!
- Menn som hater kvinner - Spennende og godt gjennomført
- Jenta som lekte med ilden - Fremdeles spennende og fengende!
- Luftslottet som sprengtes - Salander får sin hevn!

- Don't Breathe - Tidvis intenst pusteberøvende
- Evil Dead - En verdig remake som står godt på egne ben!

- Elisabeth Salander som Batwoman og Jane Bond

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray