Anmeldelse av Malibu Express, amerikansk film fra 1985

Action, Komedie Spilletid: 105 minutter

Kombinert skjørtejeger og etterforsker snoker i sosietetsmiljøet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2019]

Spionasje truer sikkerheten til amerikansk datateknologi. Etterforsker Cody Abilene får jobben av føderal etterretning og han har også ry på seg til å være litt av en skjørtejeger. Han skal finne ut hvem som selger datateknologi til russerne blant de rike i sosietetsmiljøet. Han finner en masse flotte kvinner kvinner og en eksforbryter som har en forkjærlighet for utpressing. Dette blir en sak Cody må bruke alle midler for å løse...

Etter å ha sett ‘Hard Ticket To Hawaii’, tenkte jeg vel ikke at det var mer krutt i sekken til Andy Sidaris, men det viser seg at jeg tok litt feil. Dette er nemlig Andy Sidaris sin første film i hans Trippel B-serie og han åpner med en ganske kul actionfilm i så måte. Det er dog ikke like mye cheese i denne filmen, og samtidig opptrer filmen mer seriøst enn førstnevnte film. Filmen åpner også mer ‘skikkelig’ enn det Hard Ticket to Hawaii gjorde. Det vil si som en tradisjonell actionfilm med en som kjører racerbil. Men så kommer en dame og kler av seg, og da skjønner vi med en gang at dette er tilbake litt mer i b-film-landskapet. Filmen er veldig rett frem og enkelt fortalt med forteller og annet som binder filmen sammen.

Jeg forventet meg noe i samme gaten som ‘Hard Ticket to Hawaii’, men denne blandingen er hakket mer komedieaktig og har en lettere stemning hele veien. Filmen bruker dog litt lengre tid på å komme igang enn Hard Ticket to Hawaii. Blandingen inneholder en god del mer nakenhet enn ‘Hard Ticket to Hawaii’, og dette kan bli noe flaut om du ikke ser dette med det rette publikumet. Også denne gangen har regissør Andy Sidaris alliert seg med en rekke Playboy-modeller som spiller alle de dristige kvinnerollene i filmen. Dette minner på den måten mer om Russ Meyers filmer i så måte, i alle fall etter det jeg har erfart fra klipp fra dem.

Filmingen er også meget bra for en slik film å være. Det virker som om regissør, Andy Sidaris, har tenkt en del igjennom hvordan han ville at filmen skulle fremstå. Dette minner litt mer om en film som kunne vært i serie med Smokey and the Bandit og lignende, bare med flere damer. Liker også countrymusikken i filmen som skaper en helt spesiell stemning i filmen. Skuespillet er heller ikke så helt ille og langt bedre enn i ‘Hard Ticket to Hawaii’. Men actionscenene er ikke like imponerende og ‘over the top’, men de gjør jobben sin. Da er denne filmen langt mer dramapreget enn den heftige ‘Hard Ticket to Hawaii’. Det blir også en referanse til Dirty Harry i filmen, som var ganske kul.

Filmen har ikke så mye ekstraordinært over seg og føles mer som en mer rutinemessig erotisk spionfilm. Liker dog hovedrollefiguren som spilles ganske greit av Darby Hinton. Han er en skikkelig ‘laid back’ dude som spiller rollen på en sjarmfull måte med et skikkelig glimt i øyet som passer sammen med resten av materialet. Filmen har også litt 1970-tallspreg over seg og tempoet og drivet er ikke det høyeste i filmen. Personlig fikk jeg ikke helt godfølelsen med denne filmen. Den føles som en film som er mer for de spesielt interesserte, men likevel en passe grei b-film som leverer mye av varene og som ikke kunne vært laget så mye bedre på samme manus og fealing som dette. Det hadde kanskje vært bedre skapt med en mer proff filmskaper og skuespillere, men da hadde dette også kanskje mistet litt av sjarmen sin i samme draget.

Dette var en helt annen film enn ‘Hard Ticket to Hawaii’, og denne filmen har tidvis en ganske kul stemning og fealing. Du får blant annet se både bondetamper og rikmenn side om side. Filmen foregår litt utenfor byene og det blir mye landevei og mer øde områder som vises naturmessig. Fotoet i filmen er også ganske så kult og jeg merker at dette faktisk er litt høyere nivå på regien enn i ‘Hard Ticket to Hawaii’, men samtidig er ikke dette like spekket med undeholdning som i mitt første møte med Andy Sidaris. Dette er igrunnen litt mer søvnig, men likevel kult nok om man verdsetter den blandingen man får. Personlig var ikke dette full match, men langt i fra en dårlig film. Og en temmelig solid til b-film å være, men litt uten den utilsiktede humoren og alle ‘what the fuck’-øyeblikkene som ‘Hard Ticket to Hawaii’ var full av. Synes også at ‘Malibu Express’ har en okei avslutning på det hele med en skikkelig oppklaring av kriminalmysteriet.

- Hard Ticket to Hawaii - En absurd og ‘over the top’ actionfilm med sykt mye utilsiktet humor

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film