Anmeldelse av A Star is Born, amerikansk film fra 2018

Drama, Musikk, Romantikk Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 9 år

Flott musikk, men skorter på historien

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 26.06.2019]

En av de største snakkisene på filmfronten året som gikk, og i stor grad også dette året, var utvilsomt Bradley Coopers nytolkning av «A Star is Born» hvor han selv skulle spille mot Lady Gaga. Filmen høstet umåtelig mye god kritikk og endte også opp som en de store Oscar-nominerte filmene tidligere i år. Er filmen hypet opp litt vel mye, eller er den virkelig så god?

Jack (Bradley Cooper) er en alkoholisert sanger som har tjent gode penger på musikken sin, men som er i ferd med å legge alt i grus grunnet hans problemer med flaska. Når han etter en konsert snubler inn på en lokal pub, oppdager han talentet til Ally (Lady Gaga) og faller raskt både for henne og stemmen hennes. Han tar henne med på turné og raskt etter er Ally et fenomen med platekontrakt og utsolgte turnéer hun også.

Først og fremst skal jeg komme med en ærlig innrømmelse om at jeg verken er fan av musikken til (og fenomenet som er) Lady Gaga. Jeg har heller aldri sett noen av de tidligere filmene som denne filmen er en nytolkning av. Dermed vil jeg ikke si at jeg hadde de beste forutsetningene til å gi meg helt over til denne filmen, selv med alle lovordene fra kritikere og publikum. Men etter å ha sett at den nesten hanket inn et tosifret antall nominasjoner til Oscar-utdelingen tidligere i år. Da må det vel ligge noe godt i filmen, skulle man tro?

For all del, det er utrolig mye godt i denne filmen som virkelig får blodet til å bruse. Og mye av det er grunnet lydmiksen og klippingen av lyden, som treffer enormt godt ved å få hele filmrommet til å løfte taket et par centimeter når de beste sangene treffer de riktige tonene. Sangkomposisjonene er også såpass heftige og letthørte at de gir en fin klang til historien – som på sin side ikke er av den beste sorten. Nei, jeg klarer ikke helt å engasjere meg i historien og forholdet som oppstår mellom Ally og Jack. Bradley Cooper og Lady Gaga har helt klart kjemi, men det er noe ved karakterene deres som skurrer litt og aldri kommer helt under huden på meg. Kanskje det er at det er altfor åpenbart at det skal klaffe mellom dem – og at filmen skal ta den retningen den gjør. Det meste blir altfor synlig og jeg skulle ønske at filmen turte å overraske en smule for at den ikke skal gå den veien alle tror og vet.

Skuespillet er det derimot ingenting å utsette på, og til og med en artist som Lady Gaga klarer å imponere med sitt lekne og åpne sinn. Hun legger aldri noen restriksjoner på seg selv, og får det til tider å virke overbevisende naturlig når hun spiller inn noen av filmens mest kritiske scener. Bradley Cooper og Sam Elliott er såpass rutinerte at de vet akkurat når de skal holde tilbake og når de skal skru opp volumet for å gi sitt beste.

Filmens soleklart overlegne egenskap er at den fremstår som en musikal uten å tilføre det teatralske og pompøse. Det er en sober og relativt lett gjenkjennelig historie fylt med fin musikk og karakterer det er lett å relatere til. Her er det ingen tung symbolisme, svulstige karakterer eller en historie som ikke innehar fotfeste. Det er en overraskende god film (for min del), men hypen er litt i overkant generøs og blir aldri den enorme filmopplevelsen man kunne forvente – basert på all god kritikk.

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• A Star is Born
  • Wegotthiscovered.com
  • MovieCrypt.com
  • Aisle Seat
  • Skont Productions (Youtube)
  • Combustible Celluloid
  • Sistestopp.com