Anmeldelse av Hard Ticket to Hawaii, amerikansk film fra 1987

Action, Eventyr, Komedie, Kriminal, Thriller Spilletid: 96 minutter

En absurd og ‘over the top’ actionfilm med sykt mye utilsiktet humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.07.2019]

To narkotikaagenter blir drept på en privat hawaiisk øy. De to pilotene Donna og Taryn blander seg med et uhell inn i en levering av diamanter til narkobaronen Seth Romero. Han forsøker å få kloen i diamantene tilbake. Snart blir andre agenter involvert i kampen for å å uskadeliggjøre en infisert slange som inneholder dødelig giftig fra kreftinfiserte rotter...

Dette er en film jeg hørte første gang om fra Filmjunkiene som gav filmen varm omtale for all sin cheesyness. Filmen åpner med en kar som har vært ute og badet og kommer til båten for å tørke seg. Der venter en blondine på ham. Og snart tar hun også av seg sin bh og da skjønner vi litt av hvilken film dette er. Og bladingen mellom lettkledde damer, absurd voldsblanding og mye utrolig artig dialog og ellers utilsiktet humor i fleng.

Regien er ved Andy Sidaris som her har laget sin helt klart mest artige film. Dette er også som en real kultfilm å regne. Liker at filmen er pumpet full av kreativitet i underholdningens tjeneste. Selv introduksjonstekstene i begynnelsen er svært gjennomarbeidet der alle navn på de som er med i filmen og er med å lage den blir presentert gjennom kasser som en truck kjører mot oss og plasserer på et laget. Filmen har mange latterlig kule og rare scener som er så dårlige at vi ler av dem. Det gjør filmen faktisk ganske så underholdende.

Det er litt rart at mennene i filmen er ganske ‘vanlige’, imens kvinnene alltid er veldig pene å se på hele gjengen og ser ut som bikinimodeller og mange av dem også figurert i Playboy. Det blir også en del bare bryster i filmen, som ofte henger sammen med b-filmer. I senter for filmen finner du to unge kvinner med krøllete langt hår flyr småflyet til Hawaii. De ser ut som litt av noen berter som lett kunne vært tvillinger og går også i like klær og bærer solbriller. Og senere skal vi også se at jentene har flere skjulte talenter enn å være piloter. De kan også slåss mot mannfolk og kaste ninjastjerner som de gjemmer i bh-ene sine.

Lyden og actionen er veldig oppklippet for å dekke over at dette ikke er ekte vare. Synes at regissør Andy Sidaris skal ha mye cred for at han lager en såpass actionfylt film på et så lavt budsjett. Og han forøsker å gjøre dette i skikkelig Hollywoodstil, bare at Hollywood har mer penger til skuespillere, stuntmenn og effekter som nok ville gjort denne filmen ganske annerledes. Jeg synes filmen har sin helt egen sjarme i all sin lette og ‘uperfekte’ actionstil.

Musikken er herlig 1980-talls og themelåten er faktisk overraskende fengende og catchy. Filmen har også en veldig drømmende atmosfære med kule og gjennomtenkte bakgrunner som gjør filmen okei å se på også. Det er også digg at været er flott med blå himmel og sterk sol gjennom hele filmen. Vi får også noen svært kule flyfoto av mye storslått natur langs kysten av Hawaii.

Dette er en skikkelig actionfilm som lukter b-film lang vei. Det ser du i slangescenen helt i begynnelsen av filmen. Slangen ser ikke noe i nærheten av ekte ut. Skuespillet er veldig over the top, men det er ikke det viktigste i denne filmen. Her er det actionen som står i høysetet og det skader ikke at den er så over the top den også at dette blir en herlig ufrivillig komedie av de sjeldne.

Scenen med karen som står på hender på et skateboard ned en bakke er helt legendarisk og faktisk ganske kul. Og også scenen der den samme mannen blir truffet av en bil så flyr opp i luften og den ene mannen i bilen drar opp en bazooka ut av ingenting og skyter ham så han eksploderer i luften. Sendebrettscenen er også sykt artig actionmessig som inneholder en stykk skadet ‘bad guy’ og et frisbee med barberkniver på. Slutten er også vel verdt å få med seg. Den involverer den infiserte slangen som kommer opp av et toalett og gjør mye skade. Resten skal jeg ikke spolie, det må bare oppleves.

I denne filmen må man nesten skille mellom underholdningsverdi og filmkvalitet. Jeg gir filmen en supersvak firer i filmkvalitet på grunn av de mange kule og kreative actionscene som virkelig krydrer filmen. Mange av dem gjør filmen ganske ganske så spesiell. Nå er ikke alle scenene like gjennomført og det blir mye hummer og kanari i filmen, men fotoet er også tidvis også ganske vellykket for en slik film å være. Men underholdningsmessig holder filmen til en sekser på terningen, for sine mange 'over the top' øyeblikk som gjør filmen til et ‘must see’ for actionjunkier og tullekomediefans. Dette er blant de aller kuleste b-filmene jeg har sett som ikke er veldig bra laget, og en særdeles underholdende film.

Terningkast: 4-  |  Underholdningsverdi: Terningkast 6

- Malibu Express - Kombinert skjørtejeger og etterforsker snoker i sosietetsmiljøet

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film