Anmeldelse av Cold War (Zimna wojna), polsk film fra 2018

Drama Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 12 år

Fin kjærlighetshistorie dynket i musikalske innslag

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 24.06.2019]

Den polske filmen som var nominert til hele 3 priser under Oscar-utdelingen 2019 er nå tilgjengelig på Blu-ray. Om den fortjente alle tre nominasjonene kan – i mine øyne – diskuteres, men det er liten tvil om at filmen er vel verdt å bruke knappe halvannen time på.

I etterkrigstidens Polen, anno 1949, samles det inn talenter på tvers av Polens grenser for å gjøre et dansenummer i regi av Wiktor (xx). Et av disse talentene er Zula (xx) som fanger oppmerksomheten til Wiktor allerede under audition. Dette leder senere til et forhold som blir splittet av grenser, meninger og skjebner. Men livene til Wiktor og Zula dras stadig både mot og fra hverandre i en endeløs runddans av svik, lidenskap og artistisk utfoldelse.

Det er ikke så mye å si om «Cold War» som allerede ikke er blitt sagt, i det filmen er blitt skrytt opp i skyene ved gjentatte anledninger hos et samlet pressekorps. Oscar-nominasjonene i kategoriene, «Beste utenlandske film», «Beste kinematografi» og «Beste regi» sier også sitt, og det er innen for kinematografien hvor jeg synes filmen virkelig viser sin store styrke. Filmen er nydelig fotografert og har en sjel og en klang som gjør at jeg sluker det øynene tar inn, i hvert eneste sekund. At filmen er fotografert i sort/hvitt gir også en egen dimensjon som gjør at jeg tas med tilbake i tid uten store anstrengelser. Filmen føles faktisk som en reise tilbake i tid, noe som er sjelden var med alle tekniske fordeler man har tilgjengelig i dag.

Filmens historie er noe som i stor grad gjør filmen god og spenstig. Ikke at det er revolusjonerende saker som blir fortalt, men det er noe spenstig og lidenskapelig som ligger i bunnen av denne filmen – på godt og vondt. Karakterene er såpass godt skrevet at de gir rom for en enorm utfoldelse trigget av historien, og det er en egen studie i seg selv. Det som gjør at historien og karakterene faller så godt på plass er selvfølgelig Pawel Pawlikowskis stødige jobb bak kamera, men også hovedrolleinnehaverne. Spesielt er Joanna Kulig en klippe der hun utforsker sin karakter på en særdeles overbevisende måte og står frem som filmens absolutte høydepunkt. Det er en gripende og engasjerende tolkning som hun like gjerne kunne dratt i land filmens fjerde Oscar-nominasjon med.

En liten ting skurrer dog i dette lekre maskineriet. I hvert fall i mine øyne. Filmen er ikke spesielt lang, men vier mye av sin tid til musikalske innslag. Det gir jo en følelse av lidenskapen og hovedkarakterenes liv og kreasjon, men jeg synes det skader filmen litt ved at man mister dyrbar tid til å se for mye musikk og dans på skjermen. De øyeblikkene havner jeg litt på utsiden av filmen og mister også litt fokus. Det hadde ikke gjort stort om det ikke var ofte eller mye, men jeg synes det preger filmen for mye og det drar meg bort fra selve kjærlighetshistorien i altfor stor grad.

«Cold War» har mye som gjør at filmen ligner et lite mesterverk, men det er også litt som gjør at den ikke er i nærheten. Det er en fin film og en film for sansene å ta til seg når den er på sitt beste. Dessverre blir magien brutt gjentatte ganger gjennom musikalske innslag, slik at den føles usammenhengende og splittet.

- Ida - En visuell nytelse

- Nydelig tidsromanse lagt til etterkrigstiden

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray