Anmeldelse av John Wick: Chapter 3 - Parabellum, amerikansk film fra 2019

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Keanu Reeves i storform med storstilt actionfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.06.2019]

John Wick i Keanu Reeves skikkelse er tilbake. Denne gangen er han på rømmen etter å ha drept et medlem av den internasjonale foreningen for leiemordere (Kalt ‘High Table’). Han har fått en dusør på 14 millioner kroner på hans hode til den som klarer å drepe han. Det gjør ham til et yndet mål for profesjonelle drapsmenn og -kvinner over hele verden. Nå gjelder det bare for John Wick å holde seg i livet med det han gjør best, å ta folk av dage...

Da den første John Wick-filmen kom var det mange som synes den var sykt kul. Jeg var en av dem som kunne styre min begrensning. Synes den første filmen var helt grei, men ble skikkelig overbevist i film nummer to om at dette konseptet virkelig hadde livets rett, og med denne tredje filmen så synes jeg serien virkelig løfter seg. I alle fall reint actionmessig, og det er jo det som bør være hovedpremisset for å se en slik film.

Filmens actionscener er nemlig virkelig kremen av kransekaken. Du får så kult koreograferte slåsse og actionsekvenser at jeg fryder meg i stolen. Kampsport har nesten ikke sett kulere ut og hver eneste kamp er nervepirrende å overbære. Liker også det momentet at selv om John Wick er temmelig overlegen, så må han jobbe i hver eneste kamp, fordi han slåss mot flere stykk og må hele veien hente ut det beste i seg selv for å overleve. Dette gjør filmen ganske severdig og ikke minst spennende med en god nerve i.

Keanu Reeves har spilt i noen gode filmer som ‘Speed’, ‘Dracula’ og ‘Djevelens Advokat’, men det var ikke før han figurerte i den utrolig kule rollen som Neo i actionfilmen Matrix i 1999, at han for alvor ble et navn på alles lepper. Siden Matrix har egentlig karrieren til Reeves dalt noe voldsomt. Det vil si til at han fikk en vitamininsprøytning igjen med John Wick-filmene. Der synes jeg at han virkelig fungerer som et kult actionanker som er stødig i front av all actionen som filmen gir deg. Liker også at makkeren Laurence Fishburne også er med på laget igjen, og gjør en kul rolle i denne filmen. I andre roller treffer vi andre kjente skuspillere og fjes som Ian McShane, Laurence Fishburne, Lance Reddick og Anjelica Huston.

Actionscenene i John Wick 3 er tatt til et nytt nivå i film nummer tre forhold til film nummer to og også film nummer en. Selve actionen er mye råere og mer brutal enn de foregående filmene. Dette er den filmen jeg eksempelvis har sett med flest hodeskudd. En del av skytesekvensene er også såpass hurtig at de nærmest minner en del om folk som er utrolig dyktig i å spille førstepersons skytespill. Det blir også en del kreativ bruk av hjelpemidler i å drepe folk underveis i filmen. Blant annet er noen scener der det brukes hester veldig kult gjennomført på en måte jeg ikke har sett så mye før.

Det er også en veldig mørk form for humor i filmen som utbroderes gjennom actionen. Det gjør at man må like brutale filmer for å sette pris på filmen. Blant annet blir det mye humor ut av drap og lignende. Det går på måter folk blir drept på som kan virke så absurd og uvant at de blir morsom. Det blir også noe situasjonskomikk i kampene. Noen scener er også såpass brutale at jeg grøsser meg litt og ser bort. Det er alt fra avkappede fingre, nakker som brekker og folk som blir snittet opp og i mente.

Filmens plott er ikke allverdens og der har de to første filmene mer å komme med, men det er actionen som veier så til de grader opp for inntrykket. Det gjør at dette løftes til et veldig høyt underholdningsnivå. Jeg vil påstå at dette er noe som også var tilfelle med ‘Mad Max: Fury Road’, som er et sterneeksempel på en film som man kan si hovedplottet på i en setning og som likevel er en killerunderholdende film i særklasse. John Wick 3 er ikke like bra som Mad Max 4, men ikke så langt etter.

Jeg den andre filmen i John Wick serien og denne var jammen meg nesten like gjennomført. Alt i alt en meget god, kul og drivende spennende actionfilm som jeg likte å se. Den var kanskje i overkant brutal innimellom, og det var rart at filmen bare har fått 15 års aldersgrense, men det er ikke min oppgave å vurdere, bare å kommentere. Men om du er en ‘actionjunkie’, så er dette virkelig en av de beste filmene i bransjen med tanke på rein action.

Filmen kommer noe bak eksempelvis den nyeste ‘Mission Impossible’-filmen (Mission: Impossible - Fallout), men det er ikke fordi actionen er noe dårligere, men heller fordi Mission Impossible har bedre story og har mer varierte innspillingssteder. Men John Wick 3 ser også kul nok ut og har tidvis veldig flott fotoarbeid og bakgrunnene er okei varierte. Med andre ord synes jeg at filmen er meget bra gjennomarbeidet på alt det tekniske. Det gjør at John Wick 3 er en film du legger merke til i actionsegmentet og det til tross for at den nesten kunne vært som en b-film å regne reint plottmessig.

- John Wick: Chapter 2 - Enda mer fyldig og underholdende enn førstefilmen!
- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

- John Wick: Chapter 2 - Enda mer fyldig og underholdende enn førstefilmen!
- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

- Viser slitasje, tross fremdeles skyhøye kvaliteter

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Filmfenix.se
  • Nöjesguiden
  • Aftonbladet

Engelsk, Italiensk, Japansk, Russisk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»