Anmeldelse av Get Carter, amerikansk film fra 2000

Kriminal, Thriller, Action, Drama Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Stallone i remake av britisk spenningsfilm fra 1970-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.07.2019]

Jack Carter er torpedo i den amerikanske underverdenen. Etter sin brors død reiser Carter til Seattle for å delta i hans begravelse. Men det er noe som skurrer i den offisielle forklaringen for dødsfallet på til broren. Det sies at han var med i en ulykke som følge av promillekjøring. Men det er bare det at Carter aldri har sett sin bror drikke. Det gjør at Carter begynner å undersøke saken nærmere. Men det er mange som ikke liker at Carter graver i denne saken. Carters bror har nemlig åpenbart hatt sterke og innflytelsesrike fiender i byen. Den eneste støtten Jack Carter får er av sin egen niese. Og han kommer til å trenge all den støtte han kan få, for denne saken blir hans tøffeste og mest krevende oppdrag til nå i karrieren...

Dette er en remake av en britisk action og spenningsfilm fra 1971 med Michael Caine i hovedrollen. Originalfilmen er en skikkelig klassiker og blir av mange briter sett på som en av de bedre britiske filmene som er laget. Og historien fra første film er blitt beholdt i remaken og det samme er deler av stemningen og det typiske ‘slow bruner’-drivet fra britisk film på begynnelsen av 1970-tallet.

Remaken åpner med sitatet: ‘Alt vi venter av en mann på denne siden av graven: er at han vet han er ond.’ Alt begynner med en jagende kult bassrytmesoundtrack i det Jack Carter kommer etter en stor fyr på gaten i en pulserende storby. Like etter kommer en scene som viser Jack Carter som banker opp fyren i det han avhører ham. Denne åpningsscenen er kanskje noe av det ‘kuleste’ filmen har å by i tillegg til litt småscener her og der.

Sylvester Stallone ser passe kul ut med solbriller og smultringskjegg. Han er jo også en ganske grei skuespiller som glimter til litt innimellom med kule rolleprestasjoner, men han er ikke helt av samme kaliber som Michael Caine, fra originalen. Men Stallone klarer å være et okei anker i front for filmen. Og selvsagt får vi også de litt til Michael Caine i remaken også i en av de profilerte rollene. I rollene får du også andre profiler som Mickey Rourke og Miranda Richardson.

Etter å ha sett originalen, synes jeg det var litt moro å se remaken. Mest for å se hvordan filmskaperne løste å skape en ny og oppdatert film. Men det er overraskende hvor mye som ikke er endret så alt for mye. Remaken er også ganske mørk i stilen, men føles langt snillere og lystigere enn originalen. Men til tross for at filmen har en del mangler i driv, synes jeg filmen var ok å se. Det særlig fordi Sylvester Stallone gjør filmen litt artig med sin vanlige actionfremtoning. Men filmen klarer likevel aldri helt å løfte seg opp fra middelmådigheten.

Det blir for mye hummer og kanari fra filmskaperne som gjør at filmen ikke får den riktige helheten. Det virker som om de har prøvd alt i boken og likevel ikke fått filmen interessant nok. Som i originalen dreier dette seg om en dirty pornoaktig ‘video’, men denne delen er tonet kraftig ned fra første film, som viste definitivt mer dristige scener med blant annet Britt Ekland i spissen. I remaken er disse scenene bare delvis gjengitt og på en måte som bare antyder at det er snakk om et slikt materiale, heller enn å vise det.

Filmen foregår i nåtid i forhold til originalen som tok plass på begynnelsen av 1970-tallet. Det gjør at dette føles som en godt nyoppdatert versjon av første film med klare tributescener som peker på det som gjorde originalen god. Men til tross for dette, er ikke filmen stort å skryte av reint filmaktig. Filmskaperne skal ha for at de prøver med relativt kul musikk og annet som gjør filmen fetere enn den kunne vært. Filmen sliter også litt med det å henge litt igjen i fortiden. Det vil si at tempoet ikke er det høyeste, som også originalen også slet litt med.

Biljaktscenene er litt for mye klippet, det gjør at du mister litt av oversikten. Biljakten kunne med fordel også vært kulere skildret. Dette blir noe i overkant enkelt til tider og actionen i scenene fungerer ikke i forhold til den alt for korte klipperytmen. Det er også for mange klipp av hummer og kanari som sniker seg inn i biljakten, det er alt fra røyk, gater og sjåfører og biler som er filmet med litt for mye nærbilder.

Du får litt av den samme fealingen som du gjorde da du så originalen, bare at dette ikke er like filmteknisk stødig. Remaken ser dog okei fotografert ut og enkelte scener føles litt småfrisk i både klipping, kameravinkler og det mørke i bildet. Vi får blant annet se en del av storbyen ved nattestid og rundt juletider, som gjør noe med filmen. Det eksperimenteres mye i fotodelen med diverse teknikker, i alt fra sirkulerende foto, vanlige nærbilder, håndholdt kamera, kamera på stativ og helikopterfoto. Men i det store og det hele er filmen for mye klippet.

Alt i alt er dette en veldig enkel film på de fleste områder. Filmen føles også litt rotete og langt mindre sofistikert og helhetlig i filmskapingsprosessen, som i originalfilmen. Det gjør at dette ikke kommer til å sitte like godt og lenge i minnet mitt som det første Get Carter-film med Michael Caine i hovedrollen gjorde. Jeg merker dog at det er forsøk på å kopiere litt av de scenene som fungerte, men det er ikke blitt til det bedre og med det viser den første filmen at den faktisk hadde en god del mer å komme med og at man ikke bør ta for lett på oppgaven å skape nyversjoner av eldre klassikere. Slutten fra originalen er noe endret til det verre og ble veldig mye mer ‘Hollywoodvennlig’. Det var i mine øyne et slett valg som ikke gir filmen mer særpreg akkurat.

Terningkast: 3-

- Get Carter - Britisk syttitallsaction med Michael Caine

- Boogeyman - Monsteret i skapet som kommer når du skal sove...

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Thriller - Les flere.