Anmeldelse av All the King's Men, amerikansk film fra 2006

Drama, Thriller Spilletid: 128 minutter

All the King's Men - Trailer 27.04.2007

Fremdeles aktuell historie om remaken av Oscarvinneren fra 1949

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.07.2019]

Willie Stark var en idealistisk talsmann for den fattige samfunnsklassen. Han får sjansen til å gjøre en politisk karriere, og hopper på muligheten. Men etter å ha blitt valgt som guvernør, viser det seg at det ikke er så lett å gjennomføre reformene han lovet. For å gjøre noe i den politiske verden må man følge spillets regler. Gjennom journalisten Jack Burdens øyne, får vi se hva som skjer når maktpersonen mister seg selv i kampen for å beholde makten...

Filmen åpner med sitatet: ‘Det du ikke vet har du ikke vondt av’, og vi blir fortalt at den vi følger har det fra en bok om idealisme. Dette er en remake av den Oscarvinnende klassikeren ’All the King’s Men’ fra 1949. Den er igjen bygget på Robert Penn Warrens roman med samme navn som filmen fra 1946. Boken er inspirert av livet til Huey P. Long, tidligere guvernør i Louisiana og senator på midten av 1930-tallet. Remaken har den samme historien fra samme tid som i første film.

Jeg så originalen for rundt et år siden og gledet meg stort til remaken. Originalfilmen var i sort hvitt og her har man påkostet seg farger, selv om det ikke gjør filmen noe bedre av den grunn. Du får litt den samme stemningen som den første filmen gav deg. Filmen har en eldre atmosfære og stil som passer greit sammen med resten av innholdet og tidskoloritten. Filmen er ikke den mest spennende og begynner, som originalen fra 1949, litt traust. Og underveis klarer heller ikke remaken å bli så mye bedre før helt mot slutten, og da begynner det å bli lovlig sent for en snuoperasjon. Dette var igrunnen et ganske middelmådig tidtraute som aldri helt rettferdiggjør materialet og potensialet som filmen bygger på.

Filmens innhold er fremdeles brennaktuelt. Filmen stiller en del spørsmål med makteliten i USA og hvordan de på toppene kan late som de gjør gode ting for samfunnet, selv om de i realiteten tar alle mulige snarveier også gjennom maktmissbruk og korrupsjon for å klamre seg videre fast til makten. Du får fortalt historien om hvordan en diktator går fra å bli valgt av folket på et idealistisk grunnlag for så å miste bakkekontakten og bli en fæl person. Vi får se baksiden av medaljen når makttoppene blir involvert med politikkens mørke sider, som får dem til å gå mot sine vanlige prinsipper.

Det er mange gode skuespillere i filmen som Sean Penn, Jude Law, Kate Winslet, James Gandolfini og Anthony Hopkins. Men selv om filmen har mange sterke navn på plakaten, får ikke filmskaperne dem til å skinne godt nok. Det er nesten som om en del av skuespillerne gir for mye i heten. Blant annet synes jeg Sean Penn i hovedrollen ikke spiller sin beste rolle og har en tendens til å overspille litt til tider når han lager for mye rynker, fjes og fakter. Med denne rollen viser Penn at det med ørsmå variasjoner kan gå fra det geniale til det mer jevne i skuespillet.

Jevnt over føles originalen mer klassisk over hele linjen. Liker ikke helt alle forsøkene på å krampaktig forsøke å fremstille en karismatisk politiker. I disse scenene blir det ofte for mye av det gode og jeg føler filmen gjentar seg selv for mye. Filmen har også en del rare og mindre kule montasjer underveis, som scenen der en isdanserinne opptrer på en liten scene og flørter med Willie Stark igjennom hele sin opptreden. Scenen er forsåvidt helt grei, men passer ikke helt inn og burde hatt mer energi i seg. I lengden blir filmen enten for forsiktig eller for brautende. Det er liksom ingen mellomting i filmen, selv om noen scener kan fungere litt etter hensikten og gir deg litt av det du vil ha. Dette er igrunnen det mest positive jeg kan si om filmen, som både føles for lang og for somlende på samme tid.

Jeg må si jeg likte mye bedre 1949-versjonen som er mer helhetlig og engasjerende enn dette. Filmen går veldig sakte frem og kan være litt søvnig innimellom for den jevne filmtitter. Det blir mange lange dialogscener filmskaperne tar seg veldig god tid. Dette kan jo virke naturlig nok, men scenene er ikke sterke nok til å holde hele veien for en film å være.

Filmen føles sikkert bedre om du ikke har sett originalen fra 1949. Men for min del ble dette utrolig uinspirerende og ‘nestenbra’ hele veien. Det hele føles litt for grått og trist. Jeg tror heller ikke nok på innholdet jeg får presentert. Det gjør at dette ikke blir en film du ser to ganger på.

Den blir også raskt glemt og forsvinner i mengden av Hollywood-remakes som ikke fungerer helt etter intensjonen. Og det er litt synd, fordi første film var ikke perfekt den heller, så det var potensiale til å skape en bedre film om filmskaperne hadde anstrengt seg litt mer. Føler også denne remaken ikke tilfører så mye nytt til det 1949-filmen allerede hadde gitt meg.

- All the King's Men - Guvernøren oppleves av folket som diktator eller Messias

- A Civil Action - En advokats kamp for klienters rettigheter

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• BBC
  • Expressen
  • Shadows on the Wall
  • Creative Loafing

Phoenix Pictures, Columbia Pictures Corporation, VIP 3 Medienfonds, VIP 4 Medienfonds, AKM Productions