Anmeldelse av The Hidden, amerikansk film fra 1987

Action, Sci-Fi Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 18 år

Noe tar over kropper og får dem til å gjøre fæle ting

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.06.2019]

Mange uforklarlige ting skjer i Los Angeles, da helt ‘normale’ og lovlydige innbyggere begynner å utføre drap, ran og det som verre er. Politiet jakter på de kriminelle, men nye kriminelle dukker opp hver gang de er rett på sporet av den aktuelle personen. Det er noe som er skjult inni folka. Noe er galt, men hva det helt er, skal du oppleve i filmen...

Alt begynner med at vi får se overvåkningskameraet i en bank. Plutselig begynner en mann i frakk å plaffe ned alle i banken og stiller seg foran kameraet og smiler. Deretter tar han med seg en sekk penger og setter seg i en svart ferrari og spinner bort fra stedet imens han hører på rockemusikk. Hele tiden mens mannen kjører tar han alt med stor ro og er meget kald og beregnelig selv om han har politiet etter seg i en heftig biljakt.

Dette minner litt om filmer som ‘They Live’ og ‘Dark Angel’, men mest om ‘They Live’ av de to. Som seer lurer jeg litt på hva som skjer i begynnelsen og hvem vi egentlig har med å gjøre. Denne mannen lar seg heller ikke stoppe av kuler og du begynner å lure på hva han er laget av. Og ganske kjapt får vi svaret. Det er en vert som ser utenomjordisk inni ham. Med denne verten på laget blir kroppen som en slags Terminator-kar som tåler det meste. Og det blir mange skytescener som minner litt om dem i Terminator-filmene.

Filmen er meget artig skrudd sammen og lyser 1980-tall av seg gjennom det hele. Slike filmer som dette lages nesten ikke lengre. Dette er med andre ord ganske gjennomført underholdende på mange plan med både kul action, snedig plott og kul mystisk sci-fi fra eldre dager der man ikke viser alt med en gang og sparer litt på kruttet. Og selv om vi raskt får se at det er en skapning som skifter kropper er det mye moro igjen i filmen i å se hvordan dette utvikler seg.

Det er mange morsomme scener i hvordan verten behandler sin kropp og helt uredd går etter alt han vil ha som et lite barn. Det er med andre ord noe som minner litt om Man in Black også i filmen og dette er ikke en dårlig sammenligning til tider. Filmen to fokus og vi følger både romvesenet i fremmed kropp og samt politimannen som forfølger ham. Det at vi følger begge sider av saken, er et ganske friskt grep. Det gjør at vi raskt får mye info om hvordan badguyen opererer.

I hovedrollen finner vi Kyle MacLachlan, som er et kjent fjes for de fleste uten at mange kjenner navnet hans. De fleste husker ham derimot som FBI-agent Dale Cooper fra ‘Twin Peaks’. Han gjør også en grei rolle i denne filmen, selv om dette ikke er en film der rolleprestasjonene er viktig for filmen. Her skal ting heller se kult ut, i tillegg til mystikken som skal opprettholdes så lenge som mulig. Man lurer jo på hvordan rollefiguren Lloyd Gallagher skal klare å hamle opp med denne vanskelige situasjonen.

Filmen har mange voldsomme scener og små detaljer som gjør at filmen føles litt ekstra artig. Blant annet er det moro med mange scener rundt romvesenet som i stjålet kropp fremstår som følelsesløse versjoner av den han har tatt over og helt ukritisk stjeler biler, raner banker og stjeler alkohol. Helt ukritisk bytter romvesenet kropper og bruker dem for alt de er verdt. Det gjør også sitt til at de som følger etter den uheldige kroppen, ikke skjønner helt hva som skjer, når nye kropper hele tiden blir brukt.

Det er også litt moro å se hvordan filmskaperne har forsøkt å bygge opp scener og scenarioer rundt både politimannen og romvesenet og hva de opplever. Det er alt fra den kokainelskende mannen som skal kjøpe ferrari og blir overrasket over romvesenet som vil ha bilen hans. Det blir også scener fra en strippeklubb der romvesenet selvsagt også gjør en entre under en opptreden av en jente med sangen ‘bad girl’ i bakgrunnen. Han vil selvsagt ha kroppen hennes også og det lager nye morsomheter med en heit ung kvinne som ny arena for romvesenet.

Husket filmen om svært kul og må si den fremdeles er svært underholdende. Dette var med andre ord et svært gledelig gjensyn for min del. Mot slutten minner dette også ikke så rent lite om mange scener fra slutten på ‘They Live’, fra året etter ‘The Hidden’, og er en annen kultfilm jeg så nylig og digget. Filmen har mye å komme med hele veien og er ganske fet også på effektsiden, selv om det meste er gjort på enkelt vis, så likte jeg design på romvesen og lignende som holder høyere kvalitet enn i ‘They Live’. Slutten i filmen er også svært fiffig for en slik film å være. Jeg kan ikke annet enn å hente frem en femmer på terningen og en anbefaling om du liker actionthrillere med litt sci-fi-vri.

- Wishmaster 2: Evil Never Dies - Andre omgang med ønskeskrekk
- A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge - Ikke akkurat en drømmeoppfølger

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Thriller - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.

• Combustible Celluloid
  • Sørensen Exploitation Cinema
  • Mountain Xpress
  • Flipside Movie Emporium
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Filmcritic.com
  • FulvueDrive-in.com