Anmeldelse av Booksmart, amerikansk film fra 2019

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 9 år

La meg være ung, igjen!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.06.2019]

Amy og Molly er to smånerdete lesehester som alltid har prioritert utdanningen fremfor sosialisering. Siste skoledag innser imidlertid jentene at de har gått glipp av alle de spesielle øyeblikkene som på mange måter definerer hele videregåendeårene i livet. De bestemmer seg derfor for å ta igjen tapt tid på én og samme kveld, og fest!

Booksmart føyer seg inn i rekken av noen riktig så herlige coming-of-age-portretter de senere årene. Dette er skuespiller Olivia Wildes langfilmdebut som regissør, og hvilken debut!

I likhet med fantastiske Lady Bird (regissert av skuespiller Greta Gerwig) og nylige Mid90s (laget av Jonah Hill), fortsetter dermed Wilde trenden å komme opp med friske, skarpe og oppriktig sjarmerende godbiter av noen ungdomsskildringer.

Det er kanskje ikke så rart dog, at skuespillere selv makter å lage virkelig gode filmer. Dette handler i dag mye om at bransjen er mer vidåpen og tillitsfull enn noen gang, noe disse filmene absolutt vitner om.

I Booksmart følger vi venninnene Amy og Molly, et radarpar som altså ikke akkurat er skolens mest populære, der de har strevd seg igjennom videregående, for så bare å oppdage at alle andre også jo har kommet inn på studier neste år, tross mye festing og moro innimellom. Amy og Molly ender dermed opp med å hoppe fra den ene festen til den andre, blant annet for å få med seg noen minner, for livet.

Booksmart har for lengst blitt sammenliknet med den moderne komiklassikeren Superbad fra 2007. Og riktignok har man byttet ut guttene i sentrum med to venninner, men samtidig makter Wildes regi og det smarte manuset å blåse mye nytt liv inn i en genre som fort enten blir alt for flåsete og vulgær lavmåls, eventuelt ikke like morsom som den var tiltenkt.

Booksmart spiller på mange av de samme strengene og grepene, men gjør det så variert, kjapt, kvikt og oppriktig smart, at effekten tidvis blir skyhøy innenfor genren!

Filmen er riktig nok veldig overdrevet, overtydelig feministisk, og så gladnaiv at den selvsagt ikke kan brukes som et bilde på virkeligheten. På en god dag dog kan imidlertid skolen og livet fortone seg akkurat slik som i denne filmen.

Det er denne kombinasjonen av virkelighetsaspektene som blir så tatt på kornet, sammen med noen hysterisk overdrevne karakterer og deres energi, som skaper både dybden, sjarmen og til slutt hele effekten i filmen.

Legg for øvrig til røffe kanter, dristige enkeltscener, en frigjørende stil som matcher vår tid, samt et variert og herlig soundtrack, ja så har man en gulloppskrift i dette tilfellet.

Hovedradarparet i Amy og Molly er dessuten helt fabelaktig i sentrum. Kaitlyn Dever og Beanie Feldstein funker ypperlig sammen og representerer akkurat nok av sider og egenskaper til at veldig mange vil kunne identifisere seg med deres utfordringer og problemer i ungdomstiden.

Begge karakterene er skrevet ypperlig, blir spilt med stor overbevisning og troverdig energi. De to er dessuten omgitt med herlige bikarakterer man kan speile seg selv i, personer som også briljerer og oser en energi som rett og slett bare smitter rett over på humør og tone. Beanie Feldstein er interessant nok også lillesøstera til Jonah Hill, noe som setter de to søsknenes filmer i et ekstra morsomt lys selvsagt.

Booksmart kan trolig for noen bli litt for politisk og tidsmessig naivt korrekt, men hvis dette er nok til å bli sur og grinete av, ja da tror jeg man har bestemt seg på forhånd for å ikke like dette. Den tar seg også enkelte litt for enkle snarveier i historien, for at ting skal gå opp, men dens godlynte stemning og tone er uansett veldig inspirerende, sykt sjarmerende og gir en underholdningsmessig opplevelse som er en solid komedie verdig.

Dette er en film man også umiddelbart vil se om igjen og som man ikke håper tar slutt. Dens mange gode og kjappe replikker, tematiske linjer som både tar tiden og ungdom på kornet, kan nemlig fort gå over hodet på deg, mens det sjeldent går lenge mellom den særs velfungerende humoren, de rare og smått psykedeliske enkeltkarakterene og deres herlige energi. Booksmart er rett og slett en ny moderne coming-of-age klassiker som gjør at man som voksen får lyst til å være ung igjen der den får en slags filmatisk retroeskapistisk kraft over seg igjennom styrken, sjarmen og kraften disse ungdommene oppviser.

(Foto/Copyright: SF Studios)

• Booksmart
  • Nöjesguiden
  • Dagens Nyheter
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Jump-cut.no
  • Filmtopp.se

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»