Anmeldelse av Kjæledyrenes hemmelige liv 2 (The Secret Life of Pets 2), amerikansk film fra 2019

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: 6 år

Kjæledyrenes hemmelige liv 2 - Trailer 19.11.2018

Sjarm og kos med kjæledyrene

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.06.2019]

Film nummer to fortsetter på mange måter akkurat i samme stil og stemning som førsteomgangen. Vi følger igjen den herlige Max og de andre kjæledyrvennene hans i New York, hvor dagens sysler forandres drastisk så fort eierne deres forsvinner ut døra. Max, Snowball, Rooster og de andre kaster seg ut i nye eventyr, slik bare viltre, herlige og sjarmerende ulldotter av noen dyr kan gjøre.

Regissør er igjen Chris Renaud som også sto bak førstefilmen, samt de to første Grusomme Meg-filmene. Universet som spinner rundt Max har en allerede etablert og kjapt imøtekommende sjarm over seg. Hvem har liksom ikke noe forholdt til (hus)dyr, både på godt eller vondt?

Her makter også filmen, igjen, å sette en del morsomme fingre på hva som er så typisk ved både hund og katt, menneskene som eier dem, og mange av de festlige, smått merkelige og uforklarlige funksjonene som skaper slike hendelser i hverdagen.

Enkelte ting blir skikkelig tatt på kornet, og det er ofte her også humoren treffer blink. Samtidig reduserer filmen og dens humor seg litt for ofte til stereotypier og (dyre)klisjéer, noe som ofte tar brodden av potensielt skarpe og virkelig hysteriske humorpoeng og enkeltscener. Variasjonen blir slik derfor stor, og man sitter ofte og tenker over hvor utrolig mye uutnyttet potensial det egentlig ligger i dette folk og dyr-konseptet.

For oss voksne er det litt for lite å hente i disse filmene. Man savner eksempelvis enda mer rundt hvordan eiere av husdyr kløner ting til og behandler dyrene våre, på tvers av rasene, mens de minste barna trolig vil storkose seg mye grunnet en fantastisk herlig, fargerik gjengivelse av dyrekarakterene.

Rent visuelt er filmen også nydelig, spesielt i bakgrunnene som har en stofflighet i materialgjengivelsene og en nærmest fotorealistisk ekthet som imponerer. Litt ironisk føles dyrene selv hakket mindre detaljert, og selvsagt veldig stiliserte, både visuelt og altså i personlighetsgjengivingene.

Kjæledyrenes hemmelige liv 2 er oppsummert fremdeles et riktig så festlig og herlig selskap, hvor man heldigvis treffer godt på sitt aller beste, samt blir en underholdningsfilm som både har hjertet, sjarmen og ikke en alt for påklistra og klein moral i riktig balanse. Potensialet er på ingen måte fullt utnyttet her, men det er vanskelig å bli grinete på disse små, lodne, nusselige sjarmørene som utgjør dette selskapet.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Kjæledyrenes hemmelige liv - Flott animasjon, men mangler litt dybde

- Kjæledyrenes hemmelige liv - Flott animasjon, men mangler litt dybde
- Grusomme meg 2 - De små og gule minions stjeler showet!
- Lorax - Skogens vokter - På det jevne med Lorax
- Grusomme meg - Trygg animasjonsfilm med gøyale, små og gule skapninger

- Animasjonsfilm - Les flere.
- Komedie - Les flere.

• Barnevakten.no