Anmeldelse av I Am Mother, australsk film fra 2019

Drama, Grøsser, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 113 minutter

Roboter versus menneskeheten på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.06.2019]

Etter en fæl krig aktiveres en automatisert bunker som er utformet for å repopulere menneskeheten. En robot som blir kalt ‘Mother’ bærer frem et menneskelig embryo og bryr seg om henne i flere år. Når barnet spør hvorfor mor har bare vokst ett embryo, sier mor at hun trenger å øve seg som mor. 38 år senere er jenta Datter blitt tenåring. Mother gir datteren komplekse moralske og etiske leksjoner, og forteller henne om en kommende eksamen. Under en strømbrudd fanger datteren en mus og løser den elektriske feilen det forårsaket. Når Mother forbrenner musen over datterens innvendinger, bringer dette stadig mer nysgjerrighet rundt omverdenen for Datter. En dag hun utforsker bunkerens ytterste lag hører hun en såret kvinne tigge om hjelp utenfor. Datter blir da mer knyttet til denne kvinnen enn hun noensinne kunne trodd på forhånd. En kamp starter i Datter der hun betviler hva Mother alltid har lært henne, da det er noe som ikke stemmer...

Det er ikke hver gang jeg setter meg ned med nye filmer i sci-fi-segmentet som jeg ikke vet så mye om på forhånd. Og etter å ha sett kritikkene på denne Netflixfilmen, må jeg si at jeg hadde ganske høye forhåpninger om hva filmen vil gi meg. Filmen begynner litt annerledes enn andre sci-fi-filmer. Vi får en annerledes beretning om en post postapokalyptisk verden der mennesket nesten er utryddet. Det er nesten litt absurd å se Roboten som passer barna. En robot tar vare på menneskeheten, virker rart. Men snakker roboten sant til sin ‘Datter’? Det er det vi skal få svar på gjennom filmen.

Fremtidscenarioet fungerer bra i filmen. Regien er veldig kul og fortellergrepet i filmen er meget kult. Vi snakker mye fine bildeutsnitt med deilig sci-fi-vri på. Det er en lett atmosfære i begynnelsen. Dette minner litt om filmen Moon til tider. Filmen begynner som en ‘slow burner’, men intensiveres mer etterhvert. Det hele blir også mer og mer spennende. Filmen er godt og smart laget. Effektene er gode og dette fungerer utmerket. Dette er skikkelig sci-fi.

Til tross for at dette er en sci-fi-film er den sterkt befestet i dramasegmentet. Filmen blir også bært frem av sterkt skuespill i alle de bærende rollene. Her er det kvinnene som står i fokus og dobbelt Oscarvinner Hilary Swank viser at hun fremdeles har noe å gjøre foran et kamera. Dette kan beskrives som den feministiske versjonen av Moon, men det er mest atmosfæren og typen historie som ligner, ikke selve filmen. Dette er også hakket mer dramapreget enn Moon og spennignen kommer mer til sin rett i siste del av filmen enn i Moon som var mer gjennomført som en thriller.

Filmen er noe langsom til tider, men har en kul stemning og ser veldig bra ut. Scenografien i filmen er svært gjennomført og skaper en troverdig fremtidsverden. Synes filmen er ganske fascinerende til tider og har et interessant konsept med rollefigurer du lett knyttes til. Liker også mysteriumet i filmen og det at man gradvis får vite mer om hva som egentlig foregår underveis. Liker etikken i filmen og den dypere meningen med filmen. Slutten på filmen er også litt spesiell, men passer godt sammen med resten av materialet. Robotene ser også ganske stilige ut og gjør mye for den visuelle 'looken' i filmen.

Om du likte Moon er dette noe å prøve seg på. Filmen har absolutt noe for seg om du er fan av sci-fi og viser at man kan lage gode fremtidsillusjoner også i streamingfilmer. Dette er dog kanskje ikke like legendarisk som Duncan Jones sin ‘Moon’ fra 2009, men har absolutt noe for seg. ‘I am Mother’ fremstår som en fascinerende film som gjør mye riktig i det den forsøker seg på. Filmen er langt unna like folkelig og actionpreget som de største sci-fi-blockbusterne, men har noe for seg i all sin rendyrket sci-fi-entusiasme. Med andre ord er dette litt av et frieri til sci-fi-fans som verdsetter kule konseptfilmer.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Streaming