Anmeldelse av Loving Vincent, engelsk (britisk) film fra 2017

Animasjon, Biografi, Drama, Kriminal Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 12 år

Særegen oljemalt film om Van Goghs kunst

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.06.2019]

Søndag 27. Juli skjøt den 37 år gamle maleren van Gogh seg på åkeren, men vendte tilbake til sitt rom der han døde to dager senere. Filmen utspiller seg ett år etter van Goghs død. Reisen begynner i Arles i 1891. Vi følger en mann, ved navn Armand Roulin, som får i oppdrag å levere et brev fra Vincent Van Gogh etter at malerens død. Roulin sliter med å finne den rette mottakeren og reiser Auvers i Frankrike og møter flere av personene som var i kontakt med Van Gogh i den siste tiden han levde. Gjennom disse kontaktene får Roulin et inntrykk av hvordan Van Gogh døde...

Alt starter med sitatet fra Vincent van Gogh: ‘Vi kan ikke snakke, bortsett fra gjennom maleriene våre. Med et håndtrykk,din hengivne Vincent ’. Og ut fra dette har denne filmen blitt laget som en tributt til maleren med hjelp fra godt over hundre kunstnere. Denne filmen er meget annerledes på veldig mange områder. Dette er nemlig en animasjonsfilm som er fullstendig malt for hånd. Filmen er særdeles vakkert fremstilt med mye farger og kontraster i flotte oljemalerier. Dette er faktisk noe så unikt som den første oljemalte filmen.

Filmen bergtok meg fra første stund. Liker hvordan filmen leker med presentasjonsteknikken. Det er alt fra sorthvittmalerier i tilbakeblikk, til fargefulle malerier som blir levendegjort gjennom filmen, som en animert film. Stilen i filmen er meget kul og det gjør at dette har blitt en film helt uten sidestykke. Filmens historie er ikke den mest intrikate, men den prøver å gi svar på mange spekulasjoner rundt Vincent Van Goghs død i en tid der maleren, som er en av verdens mest kjente og bejublede malere, var ukjent for verden. Filmen gir en stemme til brevet han etterlot seg.

Dette er en svært unik og lærerik film som opplyste meg mye om Von Goghs kunst. Vi får se hvordan kunstnerne gir nytt liv til karakterene i Van Goghs malerier og det er imponerende å se hvordan kunstnerne som lagde filmen har malt over 65 000 bilder for å muliggjøre filmen. Resultatet er blitt både fargesprakende og svært fascinerende å oppleve. Dette er som å oppleve Van Goghs eget kunstunivers. Flere av Van Goghs kjente kunstverk er nemlig representert i filmen, både direkte og indirekte. Dette er alt fra ‘Stjernenatt’ fra 1889 til ‘Portrett av Dr. Gachet’ fra 1890.

Filmen er dog ikke helt perfekt. Det er rom for bedre stemmeskuespill i filmen. Og det er også litt begrensninger lagt i at filmen fremstår noe stillestående til tider med ikke alt for mye bevegelse i bildet. Dette er nok gjort for å ha en sjanse i havet til å fullføre filmen uten for mye lidelse for kunstnerne som var i arbeid under filmen. Men i det store og det hele, synes jeg ikke filmen lider mye av dette, og det er vanskelig å ikke bli sugd inn i filmen, og det til tross for at jeg ikke alltid synes filmens historie var den beste, men filmen skårer så til de grader på det visuelle plan og det veier opp for alt.

Regien i filmen er solid gjennomført og det må ha vært en særdeles vanskelig oppgave å holde kunstnerne i tøylene og skape en helhetlig film av dette. Dorota Kobiela og Hugh Welchman har virkelig gjort ære på kunsten gjennom hvordan filmen er gjennomført. Jeg vil tro dette er en kunstskatt av de sjeldne for billedkunstnere og kunstelskere, og for undertegnede ble dette også en stor favoritt som er noe du ikke glemmer å ha sett. Dette er med andre ord en visuelt tiltrekkende film av de sjeldne, og et 'must' å oppleve om du vil ha en ny og særegen opplevelse.

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Loving Vincent