Anmeldelse av Murder Mystery, amerikansk film fra 2019

Action, Komedie, Mysterie, Romantikk Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 13 år

Sandler og Aniston i komedie på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.06.2019]

Nick Spitz er politimann i New York, og hans kone Audrey er frisør. Audrey ønsker å dra til Europa som Nick lovet henne i bryllupet sitt. Og under deres femtende bryllupsdag drar de endelig på tur til Europa på en luksusyacht. På båten møter Nick og Audrey Cavendishs forfedre Suzi, hans kusine Tobey, Malcoms eneste sønn, skuespillerinne Grace Ballard, oberst Ulenga, livvakt Sergei, maharaja Vikram, racerbilføreren Juan Carlos, og til slutt Malcolm Quince, Cavendishs onkel, eieren av båten og vert for en stor fest ombord. Under festen går lysene ut, og når de kommer på igjen, blir Quince funnet død stikket av sin egen dolk. Nå gjenstår det å se hvem som egentlig er morderen og hvorfor...

Netflix har forsøkt seg på en del lette komedier den siste tiden, men de har ikke helt vært av det helt store slaget. Særlig er Adam Sandler en stjerne de har samarbeidet tett med. Adam Sandler-filmer er nesten blitt et fenomen i verden. Hans filmer er noe de fleste har en mening om, enten positivt eller negativt. Sandler har også de siste 10 årene fått et veldig dårlig rykte blant filmkritikere som elsker å hate ham. Jeg er nok litt midt i mellom barken og veden. Vil gjerne like Sandler, men noen ganger er han med i filmer som ikke burde vært laget. Om dette er en slik film, skal du nå få vite i løpet av anmeldelsen.

Denne gangen har Sandler fått besøk av den populære og folkekjære Friends-stjernen, Jennifer Aniston. Hun er blitt merkbart eldre, men holder fortsatt koken i samme typer roller. Det vil si litt lettere komedier der hun spiller en hot dame. Sandler spiller sin vanlige rolle. Eller det vil si at han sikkert er seg selv så godt han kan, fordi han er ikke stort til skuespiller uansett, men morsom er han dessverre ikke heller i denne filmen. Han spiller for nedpå og gir veldig lite av seg selv i replikkene. Mange replikker hører jeg knapt og han kunne anstrengt seg mer for å gi litt mer volum i filmen.

Filmen har en litt dramaaktig og lavmælt atmosfære. Det klarer ikke å glatte over at dette ikke er en noe jeg vil betegne som god komedie. Spøkene, replikkene og poengene sitter virkelig ikke i filmen. Det gjør at jeg ikke drar på smilebåndet og filmen er litt småtraust. Noen av morsomhetene er også pinlig lite morsom, særlig når Sandler og Aniston prøver hardt å være morsom foran kameraet. Det er faktisk slik at jeg lurer på hva de tenkte om materialet når de lagde filmen, eller kanskje de bare lo hele veien til banken etter at de fikk betalt for å være trekkplaster på plakaten filmen.

Plottet i filmen kan minne litt om en Woody Allen-film. I alle fall litt, men i forhold til Allens mange mordmysterium-filmer, er dette langt i fra top notch. Historien i Netflixs ‘Murder Mystery’ klarer nemlig aldri helt å engasjere meg. Det hele bruker alt for lang tid på å komme i gang og er skikkelig traust i starten. Når mordermysteriumet kommer igang, blir dette litt mindre gjespende. Det hele minner om en sen eldre påskekrim med mord på et skip der alle funderer om hvem morderen er. Synes filmen topper seg når en mann i generalaktig, grønn dress drar kniven ut av mordofferet og stikker den inn igjen. Denne scenen er mulig det største forsøket på å være morsom, men timingen i scenen stemmer ikke helt.

Jeg var litt giret før jeg så filmen, men dette var dessverre litt skuffende saker. Og undertegnede liker alt fra store komedieverk, tullekomedier til annen simpel og lettere komedie, så det står ikke på at jeg ikke liker sjangeren. Men filmen gir deg ikke trening i lattermusklene. Jeg synes at mysteriumdelen av filmen fungerer bedre enn komediedelen, selv om ingen av delene er stort å skryte av. Det er bare synd at filmen ikke klarer å engasjere meg helt, da du aldri helt tror på noe av det som virkelig skjer og det skaper en veldig hul atmosfære som ikke taler til filmens fordel. Det er også litt action helt mot slutten av filmen. Er dette ment som et slags plaster på såret? I mine øyne er denne filmen meget lite kreativt kokt sammen. Og det gjelder på alt, fra manus, dialog, morsomheter, skuespill og til filmteknikk. Men selv om jeg har påpekt mange svakheter med filmen, så har jeg sett langt dårligere filmer, så jeg ‘premierer’ filmen med en toer på terningen, for en film som var mer traust enn morsom.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming