Anmeldelse av The Spy Who Dumped Me, amerikansk film fra 2018

Action, Komedie Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

To kvinner i tredveårene i agentaction...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.06.2019]

De to bestevenninene Audrey og Morgan blir viklet inn i en internasjonal konspirasjon. Det viser seg at Audreys ekskjæreste jobber som spion. Og da han uventet dukker opp i leiligheten deres, blir det full texas, når en gjeng leiemordere følger han hakk i hel. Etter at Audreys kjæreste blir skutt, ender de to venninnene opp på flukt gjennom Europa, fra leiemordere og en mistenkelig, men sjarmerende britisk agent, imens de klekker ut en plan for å redde verden...

Dette er en actionkomedie av det litt enkle slaget. Filmen bølger litt frem og tilbake. Vi lurer på hva som egentlig foregåri starten. Resten av plottet er igrunnen ganske rett frem. Actionen er grei og håndfast, men ikke akkurat en fryd for øyet. Dette er med andre ord ganske standard på actionfronten. Du får typisk agentaction og det som følger med det. Vi snakker skytedueller, slåsskamper og biljakter. Agentene forsvinner og dukker opp igjen som paddehatter. Filmen er med andre ord litt overtullete på hvor mye folk tåler av kuler i hodet og lignende.

Filmen er ok moro, men vitsene ble litt vel plumpe til tider. For undertegnedes del synes jeg nok filmens humor ble direkte flau på filmens egen bekostning. Det er for mange av humorpoengene som ikke sitter i det hele tatt og blir servert med dårlig timing i avleveringen av replikker. Synd når man får servert humor man ikke tror på eller som ikke lar seg le av.

Skuespillerne klarer ikke å tilføre så mye. Her treffer du alt fra Justin Theroux til Mila Kunis og X-Files-ynglingen Gillian Anderson. Men selv om Mila Kunis lenge har vært en hollywoodfavoritt og et hett navn for mange, føler jeg stjernefaktoren hennes har dalt med denne filmen. Hun ser merkbart eldre ut og er ikke så pent sminket. Hun ser mer sliten enn opplagt ut i filmen. Hadde igrunnen forventet mer av henne enn dette.

Kate McKinnon spiller den andre delen av hovedrollen i denne kvinnelige buddyfilmen. Hun har figurert i mange komedier den siste tiden, inkludert den kvinnelige bidraget til Ghostbusters fra 2016. I denne filmen klarer hun derimot ikke å tilføre så mye og blir den mest slitsomme av de to i front, der hun halvhjertet forsøker å fore oss med halvslappe humorpoenger i ett sett.

Regien og det tekniske med filmen skiller seg ikke ut på noen som helst måte, men Susanna Fogel klarer å ro filmen greit i land likevel. Det er nok en grunn til at filmen ikke kom på kino i Norge, men likevel er den nok helt ok for folk flest som bare vil ha en viss dose action i hverdagen. Filmen kunne også tjent på å vært litt kortere og mer intens.

Nå har jeg kanskje vært litt negativ i anmeldelsen av filmen, men det er fordi dette ikke er en film man ser to ganger på og ikke har så mye nytt å komme med. Derimot er det helt ok å ikke finne opp hjulet på nytt hver gang, men denne filmen er ikke annet enn grei i underholdningsøyemed. Filmen er og blir en lettbeint actionkomedie som mangler det siste lille ekstra på nærmest alle områder. Det gjør filmen for det meste ganske middels i gjennomføringen. I skrivende stund har filmen 6.0 av 10 på IMDB og det er vel der jeg også føler at filmen ligger. Altså omtrent en tre pluss i terningkast.

[ Filmen kan streames på Viaplay i skrivende stund ]

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Komedie - Les flere.