Anmeldelse av Divorcing Jack, engelsk (britisk) film fra 1998

Komedie, Thriller Spilletid: 110 minutter

Heftig, actionpreget og mørk thrillerkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.06.2019]

Alt starter med at en ravende fyr kommer ramlende inn døren i Belfast og Nord Irland en gang i 1973. Det viser seg at det er storebroren til Dan Starkey som en gang i barndommen kommer inn på barnerommet og tisser på skrivemaskinen hans. I nåtiden i 1999 er Dan blitt voksen selv og lever det samme livet som broren, med fuktige netter og damer som han tar med hjem, det er bare det at han også er gift. Han jobber i den lokale avisen.

En dag møter han en ung flott brunette i en park. Han tar henne med hjem. Det viser seg at damen han har brakt med hjem er svært lik ham selv i alt. Etter at kona merker at han kysser en av kvinnene han drar med hjem er det over og ut. Han blir bedt om at han har 24 timer på å komme seg ut.

Kona til hovedpersonen er også av det veldig hevneriske slaget som gjør livet surt for den utro mannen sin. Hun gjør alt fra å lage toast av den dyreste og mest verdifulle samleplaten hans eller knuser vinduer med poteter hos den nye flørten hans. Han på sin side elsker konen sin, men begynner å trekke på skuldrene og tenke at han kanskje kan elske to kvinner? Det ene fører til det andre og snart starter en voldsom jakt der noen ønsker Jack død, men han vet ikke helt hvorfor og hvem som jager ham...

Jeg liker hvordan filmen begynner. Den går rett på sak og begynner å beskrive hovedpersonen på en meget artig og frisk måte. Han er nemlig alt annet enn A4 på noen måter og vanskelig å sette i boks. Liker hvordan morsomhetene krydrer filmen. Alt er utformet i en naturlig tone og med kule replikker og ville ting som skjer ut i fra et forhold som ikke akkurat går på skinner. Og selvsagt får vi da se at tittelen på filmen passer sammen med innholdet. Synes David Thewlis har en god komisk timing i måten han leverer rollen sin og han blir et trygt midtpunkt i filmen.

Filmen har et veldig 1990-talls-preg over seg med duse farger og streite frisyrer. Det blir mye fyllekuler i filmen. Personlig drikker ikke jeg og har ikke noen interesse av at andre gjør det heller, men kan se morsomhetene i noen av scenene likevel. Folk blir jo ofte en del enklere når de drikker og gjør mye dumt, og det får du også se i filmen.

Det er også herlig med den irske aksenten på rollefigurene som spriter opp humorpoengene slik de blir servert. Det er også noen okei tvister i filmen og hovedpersonen dreper også ’feile’ folk i rein desperasjon. Du får også noen heftige sexscener underveis i filmen, men uten at de avslører ikke så mye naken hud.

Likte godt premisset for filmen og denne filmen lykkes i mye av det den forsøker seg på. Liker godt blandingen mellom thriller og komedie. Alt går så til de grader rett vest i denne mørke komedien. Filmen begynner i alle fall i en realistisk tone, og så tar ting gradvis av etterhvert. Filmen føles nesten som en vond drøm etter hvert for Dan Starkey.

Hovedpersonen mister seg selv i alt som skjer rundt ham. Alt han elsker blir plukket fra ham. Filmen føles også med det litt spennende og har en del action i seg. Ingen skal i alle fall ikke si at det skjer lite i filmen, eller at dette er kjedelig, fordi dette er meget actionpreget og tar mer og mer av. Etterhvert lurer jeg faktisk på hvor dette vil ende? Hvor langt vil filmen ta meg?

Jeg ler godt av dette og drivet i filmen er også overraskende bra for en film jeg ikke hadde hørt så mye om på forhånd. Jeg er veldig fan av sorte komedier og filmer som tar litt av og dette falt i god smak hos meg. Noen vil kanskje avfeie dette som for dumt, men jeg elsker slikt tullball som dette. Dette er for meg reinspikka underholdning.

Regissør David Caffrey har med andre ord gjort en meget god komedie av det skikkelig ville salget. Det blir også en nonne involvert i handlingen. Det er mange veldig morsomme scener i filmen som den når hovedpersonen overfaller en sykepleier som tar kvelertak på og spør hvem hun jobber for. Og hun svarer ærlig: ‘Jeg jobber for helsevesenet’.

Dette er en helstøpt mørk komedie som jeg aldri hadde trodd på forhånd at jeg skulle sette så mye pris på. Alt har en meget lett og lystig stemning. Det du får her er rein underholdning som er veldig morsomt og servert på en spennende måte. Filmen er også akkurat passe lang. Heldigvis går aldri filmen tom for nye poenger og er bra solid hele veien.

Jeg heier alltid på hovedpersonen, uansett hva han roter seg inn i, og det er fordi vi skjønner at han egentlig er god på bunn og ikke egentlig mener å såre noen. Digger hvordan hovedpersonen er preget av sin sans for ironi og vittigheter, som er med på å gjøre ham til en passende 'laid back' rollefigur som virkelig fungerer i filmen.

Filmen har også en del kostelige scener og replikker som gjør dette vel verdt å se om du liker sorte actionkomedier. Det er også litt moro å se hvordan dette ender og hva filmen egentlig dreier seg om, selv om det på langt nær er det viktigste eller beste med filmen.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Eyeforfilm.co.uk