Anmeldelse av Dead Presidents, amerikansk film fra 1995

Action, Kriminal, Drama Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 18 år

Kombinert drama- og heistfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.06.2019]

Filmen er delvis basert på de virkelige opplevelsene til Haywood T. Kirkland. Alt er basert på boken ‘Bloods: An Oral History of the Vietnam War by Black Veterans’ av Wallace Terry. Vi følger den fargede Anthony Curtis gjennom en årrekke av hans liv. Du får se hvordan Anthony vokser opp i et tøft nabolag. Etterhvert havner han i mot sin vilje i Vietnam under den grusomme Vietnamkrigen. Det blir et opphold som vil prege ham mer enn han først tror. Når han kommer tilbake fra Vietnam, finner han seg desillusjonert av livet han forlot. Desperat å sørge for sin unge familie, han vender seg til kriminalitet i et forsøk på å finne et bedre liv...

Filmen åpner med intro med brennende dollarsedler med bilder av avdøde presidenter. Selve handlingen begynner i Nordøst Bronx i 1968. Velkjente Chris Tucker plaprer i vei med sine fargede kolleger på den nattlige runden med melkemannen for å levere på dørene. Etter følger vi hovedpersonen, som er en annen, der han møter kjæresten sin. Vi blir med ham inn i hans fargede nabolag den kommende våren året etter.

Det er mye vold i nabolaget. Anthony kommer fra en god familie og hans bror går på college, men Anthony er lei skolen og tenker å velge en annen vei i livet. Alle skal ha noe å leve av og Anthony har venner på den gale siden av loven, som familien ikke liker at han er med. Hovedpersonen drar ut i krigen for at foreldrene skal se at han gjør noe nyttig. Men krigen var ikke så lett som Anthony hadde sett for seg. Der mister han kamerater og perspektivet på livet endrer seg.

Regien er ved Allen Hughes, kjent for den solide filmen, Menace II Society. Filmen begynner litt dramaaktig der vi følger et farget miljø. Liker hvordan filmen er klippet og fotografert med kul fokus på en tennende sigarett i det en person tar seg en røyk, for så å klippe til billardbordet der en kamp foregår. Filmen har en litt rar oppbygning, men er bra severdig. Halve filmen foregår i krigen. Etter krigen er det ikke så lett for Anthony. Vi får se at livet ikke er enkelt. Han får både dameproblemer og vil skape revolusjon. Derfra og inn bygger filmen seg opp mot det store brekket.

Der blir det mye action i filmen etterhvert, men dramaet er kanskje litt for mye i fokus. Slutten er dog meget spennende, og ting går ikke helt etter planen. Men resten av filmen er ikke alltid helt på nett. Filmen har en grei utviklingskurve, men historien er ikke like interessant hele veien. Hadde ikke forventet et drama av denne sorten ut i fra coveret. Synes denne filmen igrunnen viste seg å være litt av en luring som ikke gav meg det jeg forventet. Ble derfor litt skuffet, men filmen var i og for seg grei nok den, men kunne vært mer spenstig presentert. Mye man kunne kuttet bort her og fått en mer intens film. Filmen hadde kanskje tjent på å være mer actionpreget. Alt kunne vært smidigere med kombinert kun ran- og krigsfilm.

For min del var denne filmen et tveegget sverd. Jeg liker deler av filmen veldig godt og da spesielt slutten, men synes at filmen drar noe ut og at dramadelen ikke er det mest overbevisende med filmen. Dette er en blanding mellom en Oliver Stone-film og en typisk heistfilm, der heistdelen fungerer langt bedre enn krigsdramaet. Likevel er dramadelen helt ok i filmen, men den passer ikke helt sammen med resten, selv om det skal være forklaringen for hvorfor den siste delen av filmen skjer, så synes jeg filmen hadde vært bedre om den hadde valgt enten heistfilm eller dramafilm og ikke begge deler. Men selv om filmen er en del annerledes enn jeg hadde trodd er ikke dette direkte dårlig, og filmen føltes alt i alt som en god opplevelse å se, men ble ikke like kul, actiondrevet og fascinerende som jeg hadde trodd på forhånd.

- The Book of Eli - Kjedelig Denzel Washington i et øde Amerika
- From Hell - En jævlig (og) god film!

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Dead Presidents