Anmeldelse av Herfra Til Evigheten (From Here to Eternity), amerikansk film fra 1953

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 118 minutter

Krig og kjærlighet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.06.2019]

Filmen tar plass i 1941 i tiden rett før det kjente angrepet på den amerikanske marinebasen Pearl Harbor under andre verdenskrig. Menig Prewitt er en soldat og tidligere bokser. Han blir manipulert av sine likemenn og sine overordnede. Vennen Maggio prøver dog å hjelpe ham, men Maggio har også en del egne problemer å stri med. Warden og Karen Holmes spiller et farlig spill som elskende. Hun er kona til en av sjefene på basen, og han er bare en sersjant. Disse livene vil bli forandret for alltid da deres skjebner braker sammen under det japanske flyangrepet på Pearl Harbor...

Dette fremstår som et interessant og flott drama. Filmen er tankevekkende og lidenskapelig på samme sted. Men først og fremst er dette en film der kjærlighet og krig står i fokus i stor kontrast til hverandre. Men du får oppleve menneskelige baksider som maktmisbruk, urettferdighet, grusomhet og feighet. Du får også historien om han og henne. Deres første kyss er en veldig forseggjort filmscene. Stemningen er også riktig med regn ute og to unge full av følelser. De er først nølende, men så skjer kysset og vi får da zoomet ut fra kysset og ut av vinduet til det øsende regnet.

Til tross for mange gode scener er det en som er blitt skrevet i stein i filmhistorien. Scenen på stranden med bading, kosing og et kyss som er en av filmhistoriens mest kjente kjærlighetsscener. Det kan nærmest ikke bli mer romantisk enn denne strandscenen som nærmest er mer kjent enn selve filmen. Alt er nydelig fotografert og dramaet er komplett med en sjalu konfrontasjon etter kysset, før de igjen ikke kan holde fingrene og leppene fra hverandre.

Det er varmt og dampende hett på marinebasen. Filmen er meget klassisk bygget opp rundt kjærlighet og krig. Krigsscenene fra filmen har mye action i seg og effektene er gode. Stemningen er tidvis svært magisk i filmen. Det er absurd at vi følger soldatene på marinebasen på Pearl Harbour, like før det skjebnesvangre japanske angrepet. Amerikanerne trodde de var uslåelige ved marinebasen Pearl Harbour og ble totalt tatt på senga av angrepet som de trodde nærmest var en øvelse. Filmen skildrer med andre ord et samfunn i endring, og har mer fokus på det enn krigen selv.

Det er en fin atmosfære i filmen og tempoet er dratt litt ned. Det gjør at man får god tid til å bli kjent med rollefigurene. Både musikken og skuespillerne gjør sitt til at stemningen og sjarmen i filmen løftes til et tidvis magisk nivå. Det blir også noen slåsskamper som den store boksekampen mellom to menn i forskjellig vektklasse, og der den minste av dem får vist at han kan slå fra seg.

Skuespillerprestasjonene er svært solide. Den som kanskje overrasker mest er en ung og sulten storbandsanger med navnet Frank Sinatra. Det er med andre ord ganske mange solide biroller i filmen som løfter dette opp på et svært høyt nivå. Nesten hele skuespillerteamet fikk Oscar-nominasjoner og Sinatra og Donna Reed fikk hver sin fortjente Oscarstatuett.

Dette er et svært stjernespekket drama med mye kvalitet i seg. Vi får også en bra og klassisk avrunding på det hele. Det gjør dette til en svært flott filmopplevelse, som gir meg noe jeg føler ikke dagens filmer ikke skaper lenger, i alle fall ikke på dette viset. Det gjør at filmen har mye av det jeg ser etter i en interessant film. Det er noe ekstra fascinerende ved den blandingen filmen serverer deg. Alt i alt er dette svært solid og jeg ruller en meget sterk femmer på terningen.

- A Man for All Seasons - Kongen mot kirken og en stakkars tjener i midten

Omtalespalte: Klassiker