Anmeldelse av Exam, engelsk (britisk) film fra 2009

Mysterie, Thriller Spilletid: 101 minutter

Kul konseptfilm om en uvanlig ansettelsesprosess

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.06.2019]

Åtte kandidater er plukket ut for en ansettelsevurdering i form av en eksamen. De går inn i et rom og sitter ved individuelle skrivebord. Hver skrivebord har et trykt papir med ordet "kandidat" på og et tall fra en til åtte. Eksamensvakten er en representant for selskapet, DATAPREV. Han forklarer at eksamen er på 80 minutter, og består av kun ett spørsmål. Det er dog kun er tre regler: Kandidatene må ikke snakke til eksamensvakten eller en væpnet vakt ved døren. De må ikke ødelegge papiret deres, og de må ikke forlate rommet. Hvis de gjør det, blir de diskvalifisert. Like etter begynner eksamenen og kandidatene får virkelig brynt seg i dette oppgjøret om å bli ansatt...

Filmen begynner litt rolig med sparsomme fotobeskrivelser av eksamenskandidatene. Liker filmingen i filmen som er litt småkunstnerisk med flere kule og beskrivende kameravinkler. Filmen foregår nesten utelukkende i samme rom. Filmen er ikke like Oscargnistrende som superklassikeren ‘12 Angry Men’, men langt på vei veldig vellykket i det den forsøker seg på.

Handlingen er satt til 2009 i et alternativt Storbritannia med en litt annen verdenshistorie. Dette minner ikke så rent lite om et Escape Room. Digger premisset for filmen. Det er enkle regler og ut i fra dem er det veldig mange muligheter i rommet, selv om det ikke er mye som er opplagt. Først vet vi ingenting og gjennom filmen får vi vite mer og mer av hva som virkelig foregår. Det spennende med filmen er å finne ut av hvem som kommer til å stå igjen til slutt og hvordan dette vil utvikle seg.

Dette er en psykologisk thriller. Du får et svært interessant scenario og gjennomføring av ting. Elsker utviklingen i filmen. Dette er en fascinerende og kul film med et veldig bra manus. Skuespillet er tilfredsstillende gjennomført og filmen ganske kul hele veien. Det som kan holdes mot filmen er at den kan føles noe langsom i perioder, men for min del, synes jeg dette bare var forfriskende, fordi jeg var med på hva rollefigurene opplevde til en hver tid. Noen vil sikkert også si at rollefigurene var litt steriotypiske, men dette er jo åpenbart gjort for å skape poenger i scenarioet.

Filmen er heller ikke ment å bli tatt hundre prosent seriøst og har et godt underholdningspreg over seg. Den leker litt med hva vi tenker om rollefigurene og hva som virkelig er tilfelle. Derfor spiller det ikke så stor rolle for meg at dette kanskje ikke kunne skjedd på bare 80 minutter som i filmen. Jeg tenker da på reaksjonen til rollefigurene og hva som skjer på veldig kort tid, at rollefigurene rusher litt det andre ville brukt mange dager på å komme frem til av etiske handlinger og valg.

For min del var dette en film som lå seg helt i mitt favorittlandskap med et kult konsept og herlig mystikk i filmen. Dette var også meget godt gjennomført med et smart manus. Alt i alt digget jeg det jeg fikk, men det mangler dog noe for å løfte filmen helt til klassikernivå, men likevel er dette en film jeg varmt anbefaler videre og som jeg gjerne ser igjen ved en senere anledning. Jeg elsker rett og slett det denne filmen gir meg og filmen er også bra laget teknisk sett. Dette er med andre ord en fin liten og kul filmsak som har gått litt under radaren til mange filmtittere, selv om jeg skjønner at kanskje mange vil få et hat elsk-forhold til filmen og det den gir deg.

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller