Anmeldelse av Pitch Perfect 3, amerikansk film fra 2017

Komedie, Musikk Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 9 år

Avsluttende film for den morsomme a capellagruppen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.07.2019]

Medlemmene av a capella-gruppen The Barden Bellas er nå ferdige på college. De har tatt skrittet ut i yrkeslivet, men de trives ikke i sine jobber. Det gjør at de ikke nøler for å komme sammen å synge igjen. Og da de får muligheten til å underholde amerikanske tropper i Europa, melder de seg også på en konkurranse der vinneren kan får bli det nye oppvarmingsbandet til artisten DJ Khaled. Velkommen til siste møte med den herlige a capella-gjengen...

Åpningssekvensen er nemlig ganske actionpreget og uventet, men blir forklart helt på slutten i filmen. Den involverer en båt og en eksplosjon. Slike åpninger har det vært i alle filmene, men ikke like actionpreget som i dette avsnittet. Sekvensen er dog ganske kult utformet og man lurer veldig på hva som har gått galt denne gangen som gjør at a capellagjengen må komme seg i vannet før båten eksploderer.

Dette er tredje og avsluttende film om de sjarmfulle og morsomme jentene i ‘The Barden Bellas’. Jeg har rukket å bli ganske glad i rollefigurene gjennom de to foregående filmene i Pitch Perfect-serien. Etter andre film, så jeg ikke helt hvordan dette skulle bli tatt videre, og det synes også litt gjennom filmen som har et meget tynt plott. Men uansett er det kult å få en siste avskjed med Beca, Fat Amy og resten av den snåle og artige gjengen.

Pitch Perfect 3 fortsetter trenden fra forrige film. Det vil si at alt er litt dårligere og mindre vellykket enn filmen før. Og Pitch Perfect 3 er også et hakk ned fra andre film. Det vil si at alt føles tammere, også humoren og musikken er ikke helt på et nivå jeg ønsker det sakl være på. Føler denne tredje filmen var litt nødfilmaktig. Men filmen er dog helt ok å se og ikke så ille om du liker universet som filmen tar del i.

Du får samme oppskriften som de tidligere filmene. Det vil si a capella-sanger med musikk fra moderne popbidrag og eldre listehits. Du får selvsagt en del a capella-innslag. Noen av dem er ganske kule og har omtrent samme kvalitet som i de andre filmene, men det blir mindre sanginnslag enn de andre filmene. Selve historien er veldig svak. Det er mange uinteressante og seige sidehistorier som treger ned drivet i filmen. Det at dette manuset er mindre forsegjort gjør at denne tredje filmen er den letteste forglemmlige filmen i serien til nå.

Også denne gangen er det snakk om en sangkonkurranse. Det positive nye er at vi også får litt action med i filmen, enda så rart det føles i en slik film. Humoren er også på plass, men er ikke helt av samme kaliber som i hverken første eller andre film. Det blir for mange litt plumpe humorpoeng, men heldigvis er det noen morsomme poenger innimellom som gjør filmen verdt å se.

Dette er en svært lettbeint komedie. Heldigvis tar filmen seg selv ikke så seriøst og det fungerer med slike filmer. Skuespillerne er kanskje litt overivrig i denne siste filmen, og det gjelder særlig for sjarmklumpen Rebel Wilson, som her kanskje blir litt for fristet til å krampaktig skape humor. Som tredje og avsluttende film er ikke dette så ille. Du får litt av det du forventer, men dette er dessverre ingen drømmefinale, selv om filmen er ganske grei å se. Om du er fan av de foregående filmene er dette tredje avsnittet selvsagt obligatorisk å se. Det gjør at jeg kaster en velfortjent treer etter filmen.

- Pitch Perfect 2 - Ikke samme spruten
- Pitch Perfect - Genuint morsomt og sprudlende om syngende bitches

- Step Up 5 - Fengende overfladisk

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Pitch Perfect 3